تحولات منطقه

استاندار خراسان رضوی گفت: ثبت وقایع، داشتن آمارهای دقیق و تحلیل‌های عمیق از داده‌های آماری در تمامی ابعاد جامعه می‌تواند در برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی بسیار مؤثر باشد.

ثبت وقایع و آمارهای دقیق، پایه برنامه‌ریزی صحیح در دستگاه‌های اجرایی است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در دیدار با مدیر کل ثبت احوال استان خراسان رضوی با تبریک هفته ثبت‌احوال و با اشاره به اهمیت داده‌های آماری در مدیریت اجرایی اظهار کرد: بدون داشتن آمار دقیق و باکیفیت از وقایع حیاتی، نمی‌توان تصمیم‌گیری درستی انجام داد. داشتن آمار دقیق در همه شئونات زندگی مردم یک اصل است. اگرچه در ظاهر توجه کمتری به این حوزه می‌شود، اما ثبت وقایع و داشتن آمارهای دقیق و تحلیل‌های عمیق از این آمارها در تمامی ابعاد جامعه از جمله در موضوع جوانی جمعیت، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های اجرایی بسیار مؤثر باشد. لذا لازم است ثبت‌احوال به دستگاه‌های به‌روز برای جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها مجهز باشد.

وی با تمجید از تغییرات ساختاری در این سازمان افزود: ثبت‌احوال در سال‌های اخیر با سرعت از یک دستگاه سنتی فراتر رفته و اکنون خدمات آنلاین و غیرحضوری مطلوبی ارائه می‌دهد. این سازمان در موضوعات مهمی مانند انتخابات، نقش و رسالت بزرگی بر عهده دارد و انتظار می‌رود با توجه به توقعات جامعه، این مسیر با سرعت بیشتری طی شود.

استاندار خراسان رضوی درباره چالش‌های اداری و موضوع آموزش کارکنان تصریح کرد: در بخش امکانات و زیرساخت‌ها مانند بسیاری از مجموعه‌های دیگر، با چالش‌هایی مواجه هستیم. راهکار اصلی این است که ابتدا بهره‌وری را افزایش دهیم تا مشکلات کاهش یابد و سپس به سمت الکترونیکی کردن کامل سیستم حرکت کنیم. اگر بهره‌وری افزایش یابد، می‌توان خلأ نیروی انسانی را تا حدودی پوشش داد. رویکرد ما باید این باشد که به نیروهای موجود ارزش داده شود، آموزش‌های تخصصی تقویت شود و اشراف آن‌ها بالا برود. در برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی ۸ درصدی دیده شده که ۲/۸ درصد از آن باید از طریق افزایش بهره‌وری محقق شود.

مظفری بر ضرورت تأمین امکانات لجستیکی تأکید کرد و گفت: تجهیزات، لازمه اصلی کار است و قطعاً باید در بحث اعتبارات تملک دارایی در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم. همچنین ساختمان‌ها و فضاهای اداری نباید مستهلک شوند؛ شکل و شمایل فیزیکی محل کار در شهر هم برای مردم و هم برای کارکنان باید مناسب باشد. تجهیزات به‌روز برای این سازمان یک ضرورت است و باید برای تأمین آن همراهی لازم صورت گیرد.

مرتضی امیرآبادی، مدیرکل ثبت‌احوال خراسان رضوی نیز با اشاره به تحول در فرآیند صدور اسناد هویتی اظهار کرد: در موضوع خدمات هویتی و هوشمندسازی، استان پیشتاز کشور است. تاکنون پنج میلیون و ۸۲۸ هزار شناسنامه مکانیزه با ضریب حفاظتی بالا صادر شده که نقش مهمی در احراز هویت شهروندان دارد. همچنین طرح صدور شناسنامه تمام‌الکترونیک نوزاد آغاز شده است؛ به‌گونه‌ای که از لحظه تولد در بیمارستان و صدور گواهی ولادت الکترونیک تا تنظیم سند و صدور شناسنامه، فرآیند به‌صورت غیرحضوری انجام و شناسنامه توسط پست به درِب منزل والدین ارسال می‌شود. در سال آینده نیز این فرآیند برای شناسنامه بزرگسالان طراحی و اجرا خواهد شد.

وی درباره خدمات الکترونیک ثبت‌احوال افزود: هم‌اکنون ۲۵ خدمت غیرحضوری از طریق سامانه «سهیم» (سامانه هویت یکپارچه ملی) که پنجره واحد خدمات ثبت‌احوال است، به شهروندان ارائه می‌شود. یکی از این خدمات، صدور گواهی انحصار وراثت است که با انتقال فرآیند از قوه قضاییه به ثبت‌احوال، تاکنون ۲۵ هزار و ۴۰۰ فقره گواهی انحصار وراثت الکترونیک به صورت غیرحضوری صادر شده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان رضوی با اشاره به پروژه‌های آماری و پایگاهی استان تصریح کرد: براساس قانون جدید شناسه خانوارهای ایرانی، پروژه اصلاح پایگاه خانوار از مهرماه امسال آغاز شده و تاکنون به ۳۸ هزار و ۵۰۰ پرونده رسیدگی شده است. در این پروژه، کد ملی پدر، مادر، فرزندان و اجداد به یکدیگر پیوند داده می‌شود.

وی افزود: از جمعیت هفت میلیون و ۷هزار و ۶۰۷ نفری استان طبق برآورد مرکز آمار و ثبت‌احوال، کد ملی شش میلیون و ۶۳۳ هزار نفر به هم پیوند داده شده است. تلاش می‌کنیم این پروژه را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم تا داده‌های آن در اختیار دستگاه‌های خدمت‌دهنده و امنیتی قرار گیرد.

امیرآبادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخابات پیشِ‌رو گفت: ثبت‌احوال سه نقش اساسی در انتخابات دارد؛ نخست، عضویت حقوقی و اصلی این سازمان در هیأت‌های اجرایی استان، شهرستان‌ها و بخش‌هاست. دوم، مسئولیت تأمین بانک اطلاعات افراد واجد شرایط رأی‌دهی را بر عهده داریم و سوم، پشتیبانی فنی از فرآیند احراز هویت تمام‌الکترونیک است. برای پیشگیری از چالش‌های حقوقی احتمالی و دقت در داده‌ها، کارگاه‌های آموزشی با سرعت برای رؤسای ادارات شهرستان‌ها برگزار شده و آمادگی داریم این کارگاه‌ها را با حضور مشاور حقوقی استاندار نیز برگزار کنیم.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های جدی این سازمان خواستار حمایت استاندار شد و گفت: اولین چالش، کمبود شدید نیروی انسانی است که تلاش کرده‌ایم با الکترونیک کردن خدمات و استفاده از دفاتر پیشخوان آن را برطرف کنیم؛ اما در مناطقی مانند کلات و صالح‌آباد و حتی مشهد با کمبود نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین فضاها و زیرساخت‌های اداری قدیمی و ضعیف است که بر کیفیت خدمات اثر می‌گذارد. مهم‌ترین موضوع، تجهیزات فناوری است؛ سیستم‌های موجود حدود ۱۵ سال عمر دارند و نوسازی آن‌ها نیازمند تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان است. اگر این حمایت انجام شود، ثبت‌احوال استان می‌تواند به عنوان دستگاه پیشرو در ارائه خدمات غیرحضوری در سطح کشور مطرح شود.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha