تحولات منطقه

یک عضو پارلمان اروپا گفت که مسئله گرینلند به روابط بروکسل و واشنگتن آسیب زیادی زده است.

نماینده اروپایی: مذاکره ناتو با آمریکا بر سر گرینلند خیانت است
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به نقل از راشاتودی، فرناند کارتهایزر عضو پارلمان اروپا از لوکزامبورگ گفت: مسئله گرینلند در حال حاضر، آسیب شدیدی به روابط بین اتحادیه اروپا و آمریکا وارد کرده است.

وی افزود: مذاکرات مارک روته دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با آمریکا درباره آینده گرینلند، خیانت به متحدان محسوب می‌شود.

پیشتر، «مته فردریکسن» نخست وزیر دانمارک گفته بود روته در جایگاهی که بتواند از طرف دانمارک یا گرینلند با آمریکا مذاکره کند نیست.

وی گفته بود: ما حاکمیت بر گرینلند را رها نمی‌کنیم و آینده این منطقه باید توسط مردم آن تعریف شود و گرینلند بخشی از دانمارک است.

در تاریخ ۱۷ ژانویه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تا زمان دستیابی طرف‌ها به توافقی درباره خرید کامل گرینلند، تعرفه وارداتی ۱۰ درصدی بر کالاهای وارداتی از انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند، نروژ، فنلاند، فرانسه و سوئد اعمال خواهد کرد. قرار بود این تصمیم از اول فوریه اجرایی شود.

ترامپ پس از گفت‌وگو با مارک روته دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، اعلام کرد آمریکا این تعرفه‌ها را اعمال نخواهد کرد زیرا چارچوب‌های یک توافق در حال شکل‌گیری است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری آکسیوس، پیش‌نویس توافق پیشنهادی از سوی روته، حفظ حاکمیت دانمارک بر گرینلند و تمدید توافق دفاعی سال ۱۹۵۱ را پیش‌بینی می‌کند؛ توافقی که به واشنگتن اجازه می‌دهد در صورت تشخیص ناتو، پایگاه‌های نظامی در این جزیره ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha