تحولات منطقه

۱۸ فروردین ۱۴۰۵ - ۱۰:۰۶
کد مطلب: ۱۱۴۱۳۵۰

در سایه بسته شدن تنگه هرمز و وقوع جنگ با اینکه کشورهای همسایه ایران با کاهش درآمدهای نفتی ناشی از کاهش صادرات مواجه شده‌اند؛ ایران اما با رشد ۳۷ درصدی درآمدهای نفتی روبه بوده است.

افزایش شدید درآمد نفتی ایران نسبت به دیگر رقبا
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به‌گزارش قدس آنلاین، با تشدید درگیری‌های نظامی در خلیج فارس و بسته شدن عملاً تنگه هرمز بر روی تردد نفتکش‌های کشورهای عربی، داده‌های جدید از ثبت یک تحول بی‌سابقه در بازار انرژی منطقه حکایت دارد: ایران نه تنها صادرات نفت خود را حفظ کرده، بلکه با افزایش ۳۷ درصدی درآمد ماهانه، عنوان پردرآمدترین کشور نفتی منطقه را در ماه مارس به خود اختصاص داده است.

بر اساس داده‌های مؤسسات رهگیری نفتکش (از جمله Kpler و Vortexa)، صادرات نفت ایران در ماه مارس ۲۰۲۶ به طور میانگین به ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان نه تنها تحت تأثیر جنگ کاهش نیافته، بلکه نسبت به ماه قبل نیز افزایش نشان می‌دهد.

در مقابل، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با افت فاجعه‌بار تولید و صادرات مواجه شده‌اند. بر اساس این آمارها :

درآمد نفتی ایران ۳۷ درصد افزایش یافته است.
درآمد عمان ۲۶ درصد رشد داشته است.
درآمد عربستان تنها ۴.۳ درصد افزایش اسمی داشته که عمدتاً ناشی از جهش قیمت جهانی نفت است و در عمل حجم صادرات این کشور به شدت کاهش یافته است.

عراق، کویت و قطر بدترین شرایط را تجربه می‌کنند. صادرات نفت عراق حدود ۷۰ درصد سقوط کرده و کویت نیز وضعیت فورس ماژور اعلام کرده است.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که تنگه هرمز بازگشایی نشود، این الگو ادامه خواهد یافت. ایران به عنوان تنها کشوری که کنترل عملیاتی بر این آبراه حیاتی دارد، هم از نظر امنیت صادرات و هم از نظر بهره‌مندی از قیمت‌های بالا، در موقعیت انحصاری قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha