به گزارش قدس، محمدرضا صفدری در این خصوص اظهار کرد: این افزایش نتیجه سیاستهای حمایتی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جذب و نگهداشت پزشکان در مناطق کمتر برخوردار است.
وی افزود: این شاخص، معیاری کلیدی برای سنجش دسترسی عادلانه مردم به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی است و رشد آن، بیانگر گامهای مثبت در جهت ارتقای سلامت جامعه و کاهش دغدغههای شهروندان در دسترسی به پزشک است.
نیاز به پزشکان عمومی در مناطق کمبرخوردار
معاون درمان علوم پزشکی خراسانشمالی در ادامه با تاکید بر اهمیت پزشکان عمومی بهعنوان اولین نقطه تماس مردم با نظام سلامت، به نیاز مبرم به این گروه از پزشکان در مناطق روستایی و کمبرخوردار اشاره کرد.
صفدری بیان کرد: حضور این پزشکان به واقع میتواند سبب کاهش مراجعات به بیمارستانها و بهبود وضعیت عمومی سلامت در جامعه شود، چرا که بسیاری از بیماریها در مراحل اولیه با درمانهای عمومی قابل کنترل هستند.
چالشها و برنامههای انگیزشی
وی همچنین به چالشهای موجود در تامین پزشک عمومی پرداخته و خاطرنشان کرد: برخی از موانع مانند عدم تمایل پزشکان به کار در مناطق کمتر توسعهیافته، تلاش ما را برای ایجاد انگیزههای لازم دوچندان کرده است.
صفدری تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در حال اجرای برنامههای تشویقی و ارتقای شرایط کار برای پزشکان است تا بدین وسیله بتواند خراسان شمالی را به مقصدی جذاب برای نیروهای پزشکی تبدیل نماید.
رشد قابل توجه تعداد پزشکان متخصص
وی گفت: تعداد پزشکان متخصص استان از ۲۹۱ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳۶۱ نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته است که نشاندهنده رشد ۲۴ درصدی در این بخش است.
صفدری افزود: این افزایش نه تنها به بهبود دسترسی مردم به خدمات تخصصی پزشکی کمک میکند بلکه به توانمندسازی نظام سلامت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جامعتر و با کیفیتتر میانجامد.
معاون درمان علوم پزشکی خراسانشمالی خاطرنشان کرد: وجود پزشکان متخصص در رشتههای مختلف به ویژه در زمینههایی چون جراحی، داخلی، زنان و زایمان و کودکان میتواند میزان رضایتمندی بیماران را افزایش داده و در نهایت منجر به کاهش هزینههای درمانی برای خانوادهها شود.





نظر شما