دکتر علی علیزاده، سرپرست ادارهکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، از آغاز فرآیند ثبتسفارش سالانه اقلام سلامتمحور برای سال ۱۴۰۵ خبر داد و از واردکنندگان و تولیدکنندگان خواست حداکثر تا پایان اردیبهشتماه نسبت به ثبت سفارشهای خود در سامانه جامع تجهیزات پزشکی اقدام کنند.
او با اشاره به تأثیرات جنگ تحمیلی رمضان بر روند تأمین کالاهای پزشکی گفت: این رویداد سبب اختلال در برخی مسیرهای واردات و توزیع شد و محدودیتهایی برای برخی تأمینکنندگان بهوجود آورد. به گفته علیزاده، اداره کل تجهیزات پزشکی از آغاز این بحران با رصد مستمر وضعیت، تلاش کرده است تا کمبودی در تأمین کالاهای درمانی موردنیاز مردم ایجاد نشود.
سرپرست این ادارهکل درباره سازوکار جدید ثبتسفارش توضیح داد: روند ثبتسفارش سال ۱۴۰۵ بهصورت یکجا و زودهنگام فعال شده تا واردکنندگان بتوانند حجم مجاز واردات را دقیقتر برآورد کنند و تولیدکنندگان داخلی نیز برنامه تولید خود را بر اساس نیاز واقعی کشور تنظیم کنند. این شیوه همچنین به مدیریت بهتر منابع ارزی و تسهیل ترخیص کالا از گمرک کمک خواهد کرد.
علیزاده تأکید کرد شرکتهای واجد شرایط تنها تا پایان اردیبهشت برای ثبتسفارش فرصت دارند. او هشدار داد در صورتی که پس از پایان مهلت، ظرفیت تأمین برخی گروههای کالایی تکمیل نشده باشد، فراخوان عمومی برای استفاده از سایر تأمینکنندگان معتبر برگزار خواهد شد.
به گفته او، از اول خرداد ۱۴۰۵ در صورت لزوم، شرایط و معیارهای مشارکت در فراخوانها بهصورت تفکیکشده برای هر گروه کالایی منتشر میشود؛ به عنوان مثال ضوابط تجهیزات تصویربرداری با ملزومات یکبارمصرف متفاوت خواهد بود.
علیزاده همچنین مزایای ثبتسفارش در مهلت مقرر را تشریح کرد و گفت: شرکتهایی که تا پایان اردیبهشتماه مطابق شیوهنامه سیاستگذاری ۱۴۰۵ ثبتسفارش خود را تکمیل کنند، در اولویت تخصیص ارز، تسهیلات گمرکی و خدمات پشتیبانی فنی قرار میگیرند.
او هدف اصلی این برنامه را «تأمین پایدار، بهموقع و باکیفیت تجهیزات و ملزومات پزشکی» دانست و از همه فعالان بخش دولتی و خصوصی خواست با پایبندی به ضوابط و زمانبندی اعلامشده، در این فرایند مشارکت کنند.




نظر شما