تحولات منطقه

ملیحه پژمان - بهاییت، یکی از فرقه‌‌های انحرافی است که با ورود به مساله مهدویت، شکاف عمیقی را در میان مسلمانان ایجاد کرد. این فرقه، که با حمایت استکبار سعی در نفوذ در میان پیروان همه ادیان دارد، فعالیت فرهنگی را در صدر فعالیتهای خود قرار داده‌اند.

پشت پرده فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای بهایی کیست؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

 تولیدات تلویزیونی و راه اندازی شبکه‌های ماهواره ای از جمله محورهای فعالیت پیروان و مروجان فرقه بهاییت است.

کالبد شکافی یک جریان منحرف
دکترسید رضی موسوی گیلانی در تشریح پیدایش بهاییت می‌گوید: فرقه انحرفی بهاییت در دوران قاجار توسط افرادی شیاد شکل گرفت که از آن شرایط و فضا برای مطرح کردن افکار انحرافی خود سوء استفاده کردند.
وی ادامه می‌دهد: بنیانگذار این فرقه سید علی محمد شیرازی است که در سال 1235 هجری در شیراز متولد شد. وی در ارتباطی با یکی از شاگردان سید کاظم رشتی دومین پیشوای فرقه شیخیه که نزدیکی ظهور امام عصر(عج) را نوید می‌داد، آشنا شد و تحت تاثیر تعالیم وی در سال 1260 همزمان با حکومت قاجار در شیراز خود را «باب» نامید. باب به معنای «در» است و منظور دری است که مهدی موعود از آن دستورات خویش را برای مردم صادر می‌کند، اما این پایان ماجرا نبود و پس از 3 سال خود را پیام آور مهدی (عج) دانست و کتابی به نام «بیان» نوشت.
دکتر موسوی گیلانی اضافه می‌کند: سید علی محمد باب در این کتاب در مورد اصول آموزش دینی نوشت. او خود را پیام آور جدید می‌دانست و «بیان» را کتاب مقدر خود می‌خواند، اما پس از مدتها کشمکش سرانجام اعدام شد.
اما بهاییت چطور از گردونه فرقه بابیه به متن جامعه راه پیدا کرد؟ این استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید: بهاییت در امتداد فرقه شیخیه شکل گرفت، فرقه ای که معتقد بود واسطه ای میان امام زمان(عج) و مردم است و جالب این که کم کم ادعاها گسترش پیدا کرد و محمد علی بها پایه گذار این فرقه مدعی شد که اسلام از بین رفته و او پس از پیامبر خدا(ص) به رسالت رسیده و ادعای خاتمیت کرد.


انحراف در عقاید دینی، اولین جرقه‌‌های رشد بهاییت
اما حجت الاسلام دکتر محمد رضا نصوری در پاسخ به این سوال که چه موجی باعث شد بهاییت در ایران شکل بگیرد، می‌گوید: دوران غیبت کبری در تمامی اعصار تاریخی با انحرافاتی مواجه بوده که این مساله در دوران صفویه به روشنی مشهود است. چنانکه در زمینه پیروی از امام معصوم طی این دوره انحرافاتی به متن جامعه نفوذ پیدا کرد. این مساله فرصت را برای برخی افراد سود جو مهیا کرد.
وی ادامه می‌دهد: در دوران صفویه اختلافات بسیاری میان اصولیون و اخباریون پیش آمد و این تشتت آراء در مبانی اعتقادی موجب جدا شدن این دو گروه شد، از این پس عده‌ای به انزوا رفتند و در این اثنا تفکری به نام رکن رابع شکل گرفت.
این پژوهشگر تصریح می‌کند: استباط این گروه انحرافی چنین بود که برای فهم مسایل اعتقادی رکن اول خداست، رکن دوم پیامبر و رکن سوم امام معصوم و حال که امام در غیبت به سر می‌برد رکن چهارمی نیاز است که واسطه ارتباط میان امام معصوم و مردم باشد که پس از نفوذ این تفکر انحرافی افرادی خود را رکن چهارم و باب امام زمان(عج) معرفی و کم کم فرصت را برای ادعای فردی به نام میرزا حسین‌علی نوری، ملقب به بهاءا... فراهم کرد.


بهاییت، ‌اسلام و سیاست
وی با اشاره به این که بهاییت نقطه مقابل اسلام قرار دارد، تصریح می‌کند: فتنه‌های باب و بهاء از جمله تلاش هایی بوده است که از اواسط قاجار با هدف ضربه به اسلام و شیعه پی ریزی شد. این برنامه‌ها از سوی کانون‌های استعماری و در مسیر تداوم حیات همواره در کنار دشمنان اسلام بوده است، همچنین هدف دیگری که در کنار ضربه به تشیع می‌توان نام برد، هدف گیری ایران و از پای در آوردن اقتدار و کیان ایرانیان بوده است.


ارتباط بهائیت و رژیم صهیونیستی
یکی از فصول بسیار مهم در کارنامه بهائیت ارتباط با رژیم صهیونیستی و تاسیس شبکه‌‌های ماهواره ای از سوی فردی به نام مرداک که یک یهودی اسلام ستیز است، اختصاص دارد،‌ دکتر موسوی گیلانی در این زمینه اظهار می‌دارد:‌ این ارتباط پیشینه ای بسیار گسترده دارد. چنانکه عبدالبهاء، ارتباطی تنگاتنگ با اعضای خاندان روتچلد، گردانندگان و سرمایه گذاران اصلی در طرح استقرار یهودیان در فلسطین، داشته است. پس از مرگ عباس افندی، شوقی افندی فرزند او و نوه بهاء ریاست تشکیلات را به عهده گرفت و صهیونیستها در بدو تاسیس حکومت خود بلافاصله از جناح شوقی افندی حمایت کردند؛ تا جایی روابط سیاسی این دو سیستم با هم بالا گرفته بود، که بهائیت تنها با نوشتن نامه و درخواست مبلغی معین می‌توانست تقاضای خود را بر آورده کند.


تشکیلاتی بدون داشتن تئوری‌‌های بنیادین اعتقادی
نصوری در تشریح ساختار فکری پیروان فرقه بهاییت اظهار می‌دارد: در بررسی کارنامه فعالیت‌‌های بهاییان در خارج از کشور به این نتیجه می‌رسیم که این افراد هیچ تئوری مشخصی برای انتخاب دین ندارند و بر همین اساس به سراغ یک دین من درآوردی مثل بهاییت رفته اند که در قید و بند نباشند.
وی تصریح می‌کند: در حال حاضر هم مقر اصلی فعالیت بهاییان در حیفا قرار گرفته و بسیاری از پیروان این فرقه ضاله نیازهای مادی خود را از این محل تامین می‌کنند.
این پژوهشگر با بیان این که توسعه بهاییت، رابطه نزدیکی با معاندان جمهوری اسلامی دارد، ادامه می‌دهد: بسیاری از افرادی که ضدیت فاحش با ایران دارند و یا عضو اپوزیسیون‌‌های خارج نشین هستند جایگاه ویژه ای در این گرایش انحرافی دارند، جالب این که این افراد عناد خود را با نظام سیاسی ایران به دشمنی با دین تعمیم می‌دهند و اسلام رازیر سوال می‌برند.


بهاییت و تلاش برای براندازی اسلامی در ایران
در همین زمینه دکتر موسوی گیلانی نیز تاکید می‌کند: بهاییت درست نقطه مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و هر فردی که مدعی عناد با این نظام است، به سلک بهاییت در می‌آید و برای براندازی نظام از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
وی ادامه می‌دهد: برنامه‌‌های شبکه‌‌های ماهواره‌ای که با مدیریت یهودی‌ها تولید می‌شود تلاش می‌کند گرایش‌‌های نژاد پرستانه صهیونیست‌‌های یهودی را در پس بهاییت به مخاطبان خود عرضه کند و در همین راستا با ترویج فرقه بهاییت و تولید برنامه‌‌های جامع در این زمینه به اهداف خود نزدیک شود.


وظیفه ما در مواجهه با این فرقه موهوم
حجت الاسلام نصوری در پاسخ به این سوال که در مواجهه با تلاش شبکه‌‌های ماهواره‌ای بهاییت چه باید کرد؟ می‌گوید:‌ در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به ترویج بهاییت اختصاص داده شده که در طول شبانه روز برنامه‌‌های خود را به مردم القا می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: شبکه‌‌های تلویزیونی و رسانه ای ما آنچنان که باید در مواجهه با این برنامه‌‌های مخرب قوی نیستند و قطعا ظرافت‌‌های ماهرانه فردی مثل مرداک و تاسیس شبکه فارسی زبان من و تو موجب شده که این شبکه با هزینه اندک مخاطبان میلیونی داشته باشد.
دکتر موسوی گیلانی هم در تایید این مطلب تصریح می‌کند: تبلیغات بهاییت گسترده است و صهیونیست‌ها هم به خوبی از این فرقه حمایت می‌کنند و حتی یکی از اتهامات آنها به ایران نقض حقوق بهاییان در کشور است که به این وسیله موج آفرینی می‌کنند.وی خاطرنشان می‌کند: چنین شرایطی قطعا وظیفه رسانه‌ها، شبکه‌‌های تلویزیونی و مجازی ما راخطیر تر می‌نماید.
این استاد دانشگاه در آسیب شناسی این مساله می‌گوید: یکی از ضعف‌‌های موجود در شرایط حاضر کمبود کتب اسلامی ترجمه شده به زبانهای مختلف دنیاست و دشمنان قطعا از این شرایط سوء استفاده می‌کنند، چنانکه شناخت اسلام که در دانشگاه‌‌های آمریکا تدریس می‌شود توسط یک بهایی نوشته شده و این مساله برای متفکران و اندیشمندان مسلمان ضعف بزرگی به شمار می‌رود.
دکتر موسوی گیلانی تاکید می‌کند: متفکران مسلمان شیعه باید برای ترویج مهدویت و مبارزه با بهاییت به عنوان نقطه مقابل اسلام با جدیت وارد میدان شوند.

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha