گمانه ها درباره امکان وجود زندگی در دیگر پهنه های گیتی بالا می گیرد؛ دنیایی پر از زندگی


کشف یک سیاره آبی دیگر

دانش و فناوری- مریم افلاطونی: زندگی در همه گیتی موج می زند!
اخترشناسان نخستین «سیاره آبی» قابل سکونت را کشف کرده اند که در بخشی از مدار ستاره ای شبیه خورشید واقع شده و برای زندگی مناسب است.
فضاپیمای کپلر در جریان کاوش های کیهانی خود در چند سال گذشته با شتاب شگفت انگیزی توانسته است دنیاهای تازه ای را کشف کند. اما این اولین بار است در میان یافته های آن رد پای یک «زمین غول پیکر» قابل سکونت دیده می شود.
دمای سطح این سیاره بزرگ و صخره ای حدود 22 درجه سانتیگراد است که به یک روز بهاری زمین شباهت دارد.
این یافته کیهانی در پی پژوهش های گروهی از دانشمندان برای شناسایی شبیه ترین سیاره ها به زمین به دست آمد. یافتن سیاره هایی که همانند زمین برای زندگی مناسب باشد از آرزوهای دیرینه کاوشگران فضایی به شمار می آید.
دانشمندان ناسا در کاوش هایی که به کشف همتای زمین منجر شد، اطلاعات نورسنجی تلسکوپ فضایی کیهان نورد کپلر را - که روشنایی 155 هزار ستاره را زیر نظر دارد- تجزیه و تحلیل کردند.
دشواری کاوش های فضایی این چنینی هنگامی روشن می شود که بدانیم سطوح هموار مداری سیاره های هم اندازه زمین به گونه ای قرار گرفته که گاه بی گاه در برابر ستاره های خورشیدی آنها قرار می گیرد تا از این رهگذر کورسوهای ضعیفی از نور این ستارگان به فضای اطراف منعکس شود. از سویی، رهگیری و اندازه گیری این کورسوهای کیهانی تنها با تلسکوپ های بی اندازه دقیق و پیشرفته ای مانند کپلر امکان پذیر است.
این نخستین باری است که دنیایی قابل سکونت در مدار ستاره ای «خورشید مانند» شناسایی می شود. منظومه میزبان این سیاره حدود 600 سال نوری از زمین فاصله داشته و در جانب نجومی صورت های فلکی ماکیان و بربط(چنگ) قرار گرفته است.
جرم و شعاع این ستاره اندکی کمتر از خورشید است بنابراین درخشندگی آن نیز 25 درصد کاهش می یابد.
همتای زمین بر خلاف سیاره ما - که هر 365 روز یک بار طواف خورشیدی خود را کامل کرده و سال های زمینی ها را رقم می زند - در دوره های مداری 290 روزه گرد ستاره خود می چرخد. فاصله این سیاره تا ستاره خورشید آسای آن 15 درصد کمتر از دوری زمین از خورشید است. با این وصف بی دلیل نیست که آب و هوای همتای زمین معتدل و مطبوع به نظر می رسد.
از آنجا که این سیاره در محدوده مداری قابل سکونت «ستاره مرکزی» منظومه خود می چرخد وجود آب به صورت مایع روی سطح آن دور از انتظار نیست. بنابراین به دلیل آنکه زندگی بدون آب ممکن نیست، همتای زمین نه تنها قابل سکونت است بلکه احتمال وجود حیات و موجودات زنده نیز روی آن وجود دارد.
پیش تر شمار بسیاری از توده های گازی غول پیکر و «سیاره مانند» در محدوده های قابل سکونت مدارهای ستاره هایی با مدل ساختاری منظومه ای شناسایی شده بود اما غول های گازی فضایی برای زندگی مناسب نیستند.
این «سیاره فرا خورشیدی» را باید کوچک ترین جرم کهکشانی دانست که تاکنون در محدوده مداری قابل زندگی یک ستاره رهگیری و شناسایی شده است.
اندازه این سیاره 4/2 برابر زمین است که آن را در رده سیاره های فرا خورشیدی قرار می دهد. این گونه اجرام فضایی با عنوان «کلان زمین» شناخته می شوند.
با آنکه جرم این سیاره نوشناخته مشخص نیست اما بر پایه برآوردها کمتر از 36 برابر زمین است. جرم چند «کلان زمین» دیگر که با روش «داپلر» محاسبه شده، حدود 5 تا 10 برابر زمین برآورد شده است. برخی از آنها صخره ای به نظر می آیند و بقیه بیشتر از آب و یخ تشکیل شده اند. با وجود این، «کلان زمین» جدید برای زندگی و سکونت مناسب انگاشته می شود.
با این کشف، انگاره های رو به فزونی درباره احتمال وجود صورت هایی از حیات در گوشه و کنار گیتی بیش از پیش جان می گیرد. کیهان نورد کپلر در آستانه اثبات فرضیه های دیر پای فراوانی سیاره های «زمین مانند» و قابل سکونت قرار دارد و دور از انتظار نیست در آینده ای نه چندان دور واقعیت زندگی در بخش های دیگر کهکشان ما آشکار شود.
هم اکنون پژوهشگران فضایی سرگرم فهرست کردن روشمند سیاره هایی هستند که قابل سکونت به شمار می آیند و تاکنون 76 سیاره یا ماه شناسایی شده که سناریوی زندگی می تواند در آنها روی صحنه برود.
«آزمایشگاه قابلیت سکونت سیاره ای» در دانشگاه پورتوریکو با داوری میان سیاره های نامزد کسب عنوان «قابل سکونت» بر پایه موقعیت مکانی که در منظومه شمسی خود دارند و نیز ساختار جرمی آنها، تصمیم نهایی را اتخاذ می کند.
بیشتر از 700 سیاره ای که تاکنون کشف شده در محدوده های مداری «غیر قابل سکونت» قرار دارند و تنها 47 سیاره در شرایط مناسب به سر می برند.
بیشتر از 700 «سیاره فرا خورشیدی» رهگیری و شناسایی شده اما هنوز میلیون ها نمونه دیگر وجود دارد که در مأموریت های آینده کیهان نوردهای ناسا(مانند «کپلر») باید ارزیابی و تعیین تکلیف شوند.
بیشتر این غول های گازی فضایی به نپتون و مشتری شباهت دارند اما به گونه خطرناکی به ستاره مرکزی منظومه ای که در آن می چرخند، نزدیک هستند.
از سویی، شمار اندکی از آنها دارای اندازه و مدار مناسب برای زندگی و سکونت هستند.
تاکنون تنها ویژگی های دو «سیاره فرا خورشیدی» با معیارهای دانشمندان درباره «قابل سکونت بودن» همخوانی داشته که با نام های « Gliese 581d» و « HD 85512b» شناخته می شوند. هر دو سیاره به زمین شباهت دارند. با وجود این، 15 سیاره فرا خورشیدی و 30 ماه فرا خورشیدی نیز در فهرست انتظار قرار دارند تا دانشمندان نظر خود را درباره «امکان سکونت و زندگی» در آنها اعلام کنند.
کاوشگرهای آینده فضایی مانند «سیاره یاب شبه زمینی ناسا» می توانند به رفع ابهام های موجود درباره امکان سکونت در سیاره های این فهرست کمک کنند.
===
دست کاری حرفه ای عکس ها با «سوپر فتوشاپ» در سه سوت؛ آغاز عصر جدید «واقعیت های ساختگی»!


دانش و فناوری- امیرحسین کریمان: راه برای انتشار عکس های ساختگی هموارتر می شود.
بی تردید تاکنون عکس های ساختگی بسیاری دیده اید که نتیجه نبوغ و مهارت کاربران حرفه ای فتوشاپ بوده است. اما همان گونه که به لطف فناوری بسیاری از فعالیت های رؤیایی که به دلایل گوناگون همگانی نبوده اند اینک همه گیر شده و هر کسی با اندک دردسر و زحمتی از لذت انجام آنها برخوردار می شود گویا دوران آرزوی به ظاهر دشوار کار حرفه ای با فتوشاپ به پایان خود نزدیک می شود و بزودی با نرم افزاری «فرا فتوشاپی» همه می توانند با کمترین مهارت، تغییرات شگفت انگیزی در عکس ها ایجاد کنند.
فراهم شدن زمینه دست کاری آسان عکس ها گذشته از جنبه سرگرمی و تفریحی می تواند چشم انداز نگران کننده ای نیز داشته باشد زیرا در چنین شرایطی دنیای عکاسی در گرداب پارادوکس «واقعیت های ساختگی» گرفتار می آید و نمی توان به هیچ عکسی اعتماد کرد.
بتازگی روش جدید و ساده ای معرفی شده که می توان آن را سر آغاز عصر تازه ای از عکس های جعلی و ساختگی به شمار آورد.
کاربران غیرحرفه ای با فناوری جدید بدون تجهیزات یا آموزش های خاص براحتی می توانند اشیای گوناگون را به عکس ها بیفزایند.
پایه گذار این شگرد نوین - که در روزهای آینده در جریان همایش سالانه گرافیک رایانه ای در هنگ کنگ رونمایی می شود- برنامه نویس مبتکری به نام «کوین کارش» است.
به گفته او حتی کاربران تازه کار و غیر حرفه ای رایانه نیز براحتی می توانند با به کار بستن این ساز و کار نوآورانه به نتایج حرفه ای و شگفت انگیزی دست یابند.
نرم افزار تحسین برانگیز و البته هراسناک «کوین کارش» به صورت خودکار مدل سه بعدی اولیه ای از صحنه ای تهیه می کند که در عکس دیده می شود. پس از آن کاربر تنها کافی است با کشیدن چند خط محدوده مورد نظر خود را برای تغییرات علامت بزند.
در ادامه کاربر باید با حاشیه نویسی روی عکس، منابع و پرتوهای نوری را مشخص کند. پس از این مراحل، جادوی نرم افزار این برنامه نویس رخ می نماید و بر پایه تحلیل حاشیه نگاری های عکس به صورت خودکار مدل فیزیکی از صحنه تولید می کند.
سپس نرم افزار دست به کار تنظیم نور صحنه شده و میزان جلا، درخشش و انعکاس یا حتی فروزانی ناشی از حرارت «اشیای ساختگی» به آنها می افزاید.
مبتکر این نرم افزار با تأکید بر اینکه کاربران غیر حرفه ای در این روش تنها با چند حاشیه نگاری سریع به نتایجی با کیفیت حرفه ای دست می یابند، ادامه می دهد: دستاوردهای این شیوه نرم افزاری بسیار واقعی به نظر می رسد و کاربران تصویر ساختگی نهایی را بیشتر از شیوه های کنونی افزودن اجزای جدید به عکس ها دوست خواهند داشت.
===
با این افشانه؛ خجالتی ها، اجتماعی می شوند!

استنشاق هورمون «اکسی توسین» به خجالتی ها کمک می کند تا در روابط اجتماعی، موفق تر و برونگرا شوند.
به گزارش برنا به نقل از دیلی میل، پژوهشگران نوعی افشانه تولید کرده اند که می تواند به افراد خجالتی و درونگرا کمک کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و اجتماعی تر شوند.این افشانه حاوی هورمون «اکسی توسین» است که استنشاق آن با افزایش میزان این هورمون در خون به بالا رفتن سطح عزت نفس فرد در روابط اجتماعی کمک می کند.
«اکسی توسین» هورمونی طبیعی است که از ابتدای تولد در بدن آدمی ترشح می شود.
===
نصب 10هزار آنتن «وای فای» اینترنت 54 مگابیتی برای فقیران آمریکای جنوبی

اپراتور «تیم» برزیل با هدف کاهش شکاف دیجیتالی قصد دارد به 150 هزار نفر از اهالی یکی از فقیرترین و بزرگ ترین کلبه نشینی های آمریکای جنوبی، خدمات اینترنتی با سرعت بیش از 54 مگابیت در ثانیه ارائه کند.
به گزارش مهر، «روسینا» یکی از بزرگ ترین کلبه نشین های آمریکای جنوبی است که در شهر ریو دو ژانیرو در برزیل واقع است. این کلبه نشینی(در اصطلاح بومی به این مناطق فاولا گفته می شود) در 95 هکتار گسترده شده و بیش از 38 هزار خانواده(حدود 150 هزار نفر) را در خود جای داده است.
اکنون اپراتور «تیم» برزیل برای گسترش فرایند ادغام اجتماعی و کاهش شکاف دیجیتالی با نصب 25 آنتن «وای فای» در «روسینا» قصد دارد به ساکنان این «فاولا» اینترنت با سرعت بیش از 54 مگابیت در ثانیه ارائه کند.
این اپراتور همچنین در سال آینده میلادی حدود 10 هزار آنتن «وای فای» را در سراسر برزیل نصب خواهد کرد.
دسترسی به شبکه و گسترش فناوری های جدید در مرحله ای که رشد اقتصادی برزیل با آهنگ 9 درصد در سال پیش می رود از یک تصمیم گیری بزرگ برای توسعه اقتصادی حکایت دارد.
«روسینا» در میان 600 «فاولا» در ریو دو ژانیرو، بزرگترین آنها بوده و روی یکی از تپه های ریو واقع شده است.
بر پایه گزارش لاستمپا، تا یک دهه پیش خانه های این «فاولا» حتی به برق و سایر خدمات شهری مجهز نبودند اما اکنون پای اینترنت در حالی به این منطقه باز می شود که به سرعت در میان جمعیت زیر 30 سال رو به گسترش است.
در مرحله نخست این طرح، آنتن های «وای فای» 1700 خانواده ساکن این «فاولا» را پوشش می دهد و تا نیمه سال آینده تمام 150 هزار نفر جمعیت این منطقه تحت پوشش اینترنت پر سرعت قرار می گیرند.
طرح دیگر «تیم» برزیل، راه اندازی یک شبکه جدید فیبر نوری است که به طول 5 هزار و 500 کیلومتر و با عبور از 21 شهر میان ریو و سائو پائولو امتداد می یابد.
===
آیا «SLA» مشکل گشا می شود؟ راهکار جدید برای تضمین کیفیت خدمات اینترنتی

همه اپراتورهای ارتباطی به انعقاد قرارداد سطح کیفیت سرویس(SLA) ملزم شدند.
به گزارش مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هدف شفاف سازی کیفیت ارائه خدمات در شبکه ارتباطات داده ها و رعایت حقوق مشتریان، ضوابط و چارچوب موافقت نامه های سطح کیفیت خدمات(SLA) را تصویب کرد.
بر پایه این مصوبه همه اپراتورها به انعقاد قرارداد ارائه خدمات به یکدیگر و به کاربران در چارچوب موافقتنامه های سطح کیفیت خدمات(SLA) ملزم شدند.
پیش از این شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود بر پایه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خدمات اینترنت، «VPN/MPLS» و اینترانت را در چهار سطح الماس با ضریب دسترسی 9/99 درصد، سطح طلا با ضریب دسترسی 5/99درصد، سطح نقره با ضریب دسترسی 99 درصد و سطح برنز با ضریب دسترسی 98 درصد به مشتریانش واگذار می کند.
در صورتی که مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت هیچ موافقت نامه سطح خدماتی از زیرساخت درخواست نکنند از سطح خدمات برنز بهره مند می شوند.
«SLA» کوتاه شده عبارت «Service Level Agreement» یا همان توافق کتبی بین تأمین کننده، توزیع کننده، عرضه کننده و مصرف کننده نهایی خدمات اینترنت و اینترانت است که با توجه به کیفیت سطح خدمات، نحوه اندازه گیری جبران خسارت تخطی از سطح خدمات و ضمانت های اجرایی در آن تعیین می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.