ده کشور ناظر بر صلح یمن، روز شنبه ضمن تأکید بر حمایت از رئیس‌جمهوری یمن، خواستار سرعت بخشیدن به روند انتخابات نخست‌وزیر جدید این کشور شدند.

کشورهای ناظر بر صلح یمن انتخاب فوری نخست‌وزیر این کشور را خواستار شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم به گفته «الشرق الاوسط»، 10 کشور نظر بر صلح یمن (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، پرتقال، بحرین، عربستان سعودی، امارات، عمان و کویت) در بیانیه‌ای تأکید کردند توافقنامه صلح و آشتی ملی با طرح صلح خلیج‌فارس و سازو کارهای اجرایی آن، نتایج گفت‌وگوهای ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت ملی سازمان ملل مطابقت دارد.

سفرای کشورهای ناظر بر صلح یمن در این بیانیه با استقبال از توافقنامه صلح و آشتی ملی، بر ضرورت اجرای عملی آن به صورت کامل، در سریع‌ترین زمان ممکن و خردمندانه تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است در چارچوب اجرای توافقنامه‌ای که در 21 سپتامبر گدشته به امضا رسید، بایستی نخست‌وزیر جدید این کشور هر چه سریع‌تر انتخاب شود تا گام‌های بعدی در این توافقنامه که  همچنین شامل برداشتن ایست‌های بازرسی غیر دولتی و چادرهای تحصن کنندگان طرفدار جنبش «انصار الله» است، نهایی شود.

این بیانیه همچنین بر حمایت ده کشور ناظر بر صلح یمن از «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری این کشور به منظور تحقق صلح برای همه یمنی‌ها، تأکید کرده است.

گفتنی است ده کشور ناظر بر طرح خیج‌فارس و صلح در یمن همان 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به غیر از قطر است.

از یک ماه و نیم گذشته مردم یمن به رهبری جنبش انصار الله علیه سیاست‌های اقتصادی و سیاسی دولت این کشور تظاهرات کردند و خواسته‌های خود را در قالب برکناری دولت فاسد، لغو طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای نتایج کنفرانس گفت‌و‌گو های ملی، مطرح کردند.

در ادامه اعتراض‌ها مردمی رئیس جمهور یمن، «محمد باسندوه» نخست وزیر این کشور را برکنار کرد و قیمت حامل‌های انرژی را کاهش داد ولی معترضان با رد این اقدامات آن را تلاشی برای دور زدن خواسته‌های مشروع مردم اعلام کردند.

سرانجام بعد از چندین هفته و ادامه اعتراض‌ها قراردادی بین رئیس جمهور یمن و معترضان به امضا رسید که تشکیل دولت شایسته سالار، لغو طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برکناری دولت فاسد را تضمین می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.