پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه بر اساس اخرین اعلام مذاکرات میان ایران وکشورهای موسوم به 1+5 برای هفت ماه دیگر تمدید شد و بر این اساس این کشورها متعهدند تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکنند اما امروز از سنای امریکا خبرهای متفاوتی به گوش میرسد ؛ این درحالی است که جان کری وزیر خارجه امریکا پس از اعلام تمدید مذاکرات اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.

تلاش امریکایی ها برای تحریم های جدید ایران و مجلس اماده مقابله به مثل/ تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از تصویب تحریم جدید درکنگره وسنا/ طرح سه فوریتی مجلس برای افزایش غنی سازی درصورت تحریم جدید

درعین حال وبرغم تعهد این کشورها و بویژه امریکا در 10ماه گذشته که قرار بود تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود اما بارها کنگره و دولت امریکا به بهانه های مختلف تحریمهایی را وضع کرده و به اجرا گذاشته اند.

امادراخرین عهد شکنی رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت پیش از پایان دوره جاری کنگره، تلاش خواهد کرد تا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند.

درعین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده لابی صهیونیستی «آیپک» در تلاش است تا نمایندگان کنگره آمریکا را به تصویب تحریم های تازه علیه ایران متقاعد کند.

سناتور «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که روزهای پایانی تصدی بر این سمت را می‌گذراند، روز سه‌شنبه گفت تلاش می‌کند تا پیش از پایان دوره جاری کنگره، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند.

وی که در نشستی به میزبانی نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» صحبت می‌کرد، با بیان اینکه از روند نادرست مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 نگران است، گفت: «مسئله این است که بعد از این همه سال مذاکره، آنچه به نظر من می‌رسد این است که تنها دلیلی که می‌توانیم بگوئیم مذاکرات پیشرفت داشته، این است که ما، ایالات متحده و اروپا آرام آرام به موضعی رسیده‌ایم که ایرانی‌ها در مذاکرات دنبال می‌کنند.»

منندز همچنین گفت در ابتدای مذاکرات، هدف برچیدن رآکتورهای ایران بود، اما اکنون این هدف تغییر کرده است. وی افزود: «به ما گفته شد که هیچ حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد و حالا کار به جایی رسیده که مسئله این است که چقدر غنی‌سازی می‌تواند صورت گیرد. ما در مورد توان موشکی که ایران در اختیار دارد هم هیچ حرفی به میان نیاورده‌ایم.»

این سناتور دموکرات با بیان اینکه مقامات دیگر کشورهای منطقه به وی اعلام کرده‌اند در صورتی که ایران توان هسته‌ای در اختیار داشته باشند، آن‌ها نیز به دنبال این توان خواهند بود، گفت به نفع آمریکاست که نگذارد تهران ظرفیت هسته‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران تهدید به حمله نظامی و تشدید تحریم‌ها را جدی تلقی نمی‌کند، گفت تلاش می‌کند تا تحریم‌های تازه‌ای را به عنوان متمم لایحه مجوز دفاعی که قرار است کنگره پیش از پایان دوره جاری، که روز 12 دسامبر (21 آذر) به اتمام می‌رسد، تصویب کند، معرفی کند. با این حال وی گفت مطمئن نیست که روند بررسی لایحه، اجازه افزودن متمم را بدهد.

از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور، کنگره همواره در نقشی سختگیرانه ظاهر شده و تهدید کرده است که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند. در همین راستا، منندز اخیرا طرحی را برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی مطرح کرده است. در مقابل کاخ سفید که می‌گوید این تحریم‌ها برای مذاکرات مضر است، خواستار توقف این روند شده است.

***تحریم های بیشتر موجب شکست مذاکرات می شود

اما این اظهارات درحالی است که 'سوزان رایس'مشاور امنیت ملی امریکا درمخالفت با اظهارات رابرت منندز سناتور تندرو دمکرات سنای آمریکا که خواهان تشدید تحریم ها علیه ایران است، گفت: اعمال تحریم های بیشترعلیه ایران،مذاکرات هسته ای را با شکست مواجه خواهد کرد.

به گزارش روزنامه 'وال استریت ژورنال '، رایس در جریان کنفرانس خبری افزود: اعمال تحریم های بیشترعلیه ایران تبعاتی خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی از این پیامدها منفی، اضافه کرد : از جمله این تبعات گروه '1+5' از هم خواهد پاشید و جامعه بین الملل نیز آمریکا را بابت شکست مذاکرات سرزنش خواهد کرد نه ایران را و ایرانی ها هم به این نتیجه خواهند رسید که دیگر دلیلی برای ادامه روند مذاکره نمی بینند.

رایس با تاکید بر این نکته که'تحریم های بیشتر در این مقطع سازنده نیست'، افزود: امریکا امروز با تهران بر سر سطح غنی سازی، نیروگاه تولید پلوتونیوم اراک وهمچنین شفافیتی بی سابقه در برنامه هسته ای ایران به توافق موقت رسیده است.

رایس تصریح کرد: ایرانی ها اعلام کرده اند چنانچه مجازات مالی جدید علیه آنها بکار گرفته شود از مدار دیپلماسی بیرون خواهند رفت.

وی ادامه داد: این احمقانه خواهد بود با اعمال تحریم های بیشتر از شر پیشرفتی که در گفت و گوها بدست آمده است، خلاص شویم.

درهمین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که اکنون زمان مناسبی برای تحریم جدید علیه ایران نیست، اگرچه تحریم‌ها نقشی کلیدی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های آمریکایی قرار است هفته جرای به منظور دفاع از تمدید مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگو با قانون‌گذاران برای اعمال نکردن تحریم جدید علیه ایران به کنگره بروند.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد آمریکا اولین کسی است که برای متقاعد کردن کنگره درباره‌ی تصویب نکردن تحریم جدید در حضور قانون‌گذاران آمریکایی حاضر می‌شود.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تایید حضور وندی شرمن در کنگره در روز پنج‌شنبه گفت که جلسه وی به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:‌ ما یک دفاع محکم در برابر آن‌ها ارائه خواهیم داد تا بگوییم چرا اکنون زمان مناسبی برای تحریم‌های جدید نیست.

وی تصریح کرد: ما این کار را به صورت علنی و غیرعلنی انجام می‌دهیم. ما این کار را در هر سطحی انجام خواهیم داد چون قویا به آن اعتقاد داریم.

هارف یاد آور شد: مقامات هم‌چنین درباره‌ی پیشرفت‌های به دست آمده در جریان مذاکرات ماه‌های گذشته به قانون‌گذاران مخالف توضیح خواهند داد.

او هم‌چنین گفت: واضح است که به منظور حفظ امانت در مذاکرات نمی‌توانیم همه جزییات را به اشتراک بگذاریم. اما قانون‌گذاران باید هم‌چنان روی دیپلماسی سرمایه گذاری کنند.

هارف در پایان مدعی شد: اگر نگوییم بزرگ‌ترین دلیل، اما یکی از دلایلی که موجب حضور ایران پای میز مذاکره شده است تحریم‌هایی بوده که کنگره اعمال کرده و وزیر امور خارجه نیز از آن حمایت کرده است، بنابراین تحریم‌ها نقشی کلیدی داشته است.

دراین خصوص همچنین شماری از کارشناسان آمریکایی تاکید کردند که برای حل و فصل مسایل باقی مانده در رابطه با برنامه هسته ای ایران، به کارگیری سیاست هایی مانند تشدید تحریم ها و یا گزینه نظامی به عنوان جایگزین رویکرد دیپلماتیک، موثر و کارا نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده بروکینگز، در نشستی که پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات ایران و گروه 'پنج بعلاوه یک' به میزبانی 'برنامه کنترل و منع اشاعه تسلیحات هسته ای' این اندیشکده آمریکایی برگزار شد، شماری از کارشناسان آمریکایی به تشریح نظرات خود درباره احتمال دستیابی به توافق نهایی، موارد مورد مناقشه، گزینه های در دسترس پنج بعلاوه یک و نقش کنگره آمریکا در این دوره تمدید شده پرداختند.

'رابرت اینهورن' از کارشناسان ارشد بروکینگز در این نشست گفت که تمدید مذاکرات به معنای تمدید ترتیبات اتخاذ شده در چارچوب برنامه مشترک اقدام امضا شده در سال 2013 است.

وی با بیان این که اظهارات 'جان کری' وزیر خارجه و دیگر مقامات آمریکا نشان می دهد که هنوز برای دستیابی به توافقنامه نهایی امید هست، مدعی ضرورت انعطاف پذیری بیشتر ایران در مسایل کلیدی برای دستیابی به توافق جامع شد.

اینهورن در بخش دیگری از سخنانش توصیه کرد که به هنگام بررسی و ارزیابی توافقنامه نهایی به جای تمرکز بر یک مساله مانند تعداد سانتریفیوژها، مجموع بده بستان ها در نظر گرفته شود. گرچه هر گونه توافقنامه ای به ناگزیر معیوب و ناقض خواهد بود اما، سیاست های جایگزین -تحریم های بیشتر و حملات نظامی- لزوما موثر و کارا نیست.

'گری سیمور' مدیر پژوهش 'مرکز علوم و امور بین المللی بلفر' دانشگاه هاروارد و از شرکت کنندگان در نشست بروکینگز گفت: گرچه تمایل اخیر ایران برای گفت وگوی دوجانبه با آمریکا مایه دلگرمی است اما تهران در برابر پیشنهاد پنج بعلاوه یک که توانمندی غنی سازی اش را محدود می سازد، استقامت و بر ضرورت لغو فوری تمامی تحریم ها در عین حفظ سانتریفیوژها تاکید می کند.

'دیوید آلبرایت' موسس و رئیس موسسه علوم و امنیت بین المللی و از دیگر شرکت کنندگان در این نشست اذعان کرد که آمریکا در روند مذاکرات هسته ای مایل است در برخی موارد زیاده روی کند.

'ادوارد لوین' کارشناس مرکز کنترل و منع اشاعه تسلیحات هسته ای بروکینگز هم در این نشست گفت: گزینه های مورد نظر کنگره چندان خوب نیستند، تبدیل شدن به بخشی از روند قانونگذاری که به جای برانگیختن مخالفت متحدان و پایان دادن به مذاکرات، به مذاکرات کمک کند، نیازمند توجه به مسایل دیگر است.

*** تحریم ظالمانه به پایان رسیده است

اما درمقابل این رفتارهای عهد شکنانه امریکایی ها رئیس جمهورکشورمان  با بیان این‌که گروه 1+5 دنیای غرب،‌شرق و منطقه و همه نیازمند تعامل سازنده با ایران هستند، اظهار کرد: امروز دنیا برای تأمین امنیت منطقه و جهان به ایران نیازمند است. دنیا برای تحرک اقتصادی به ایران نیاز دارد. ایران سرزمین توسعه و حرکت برای منطقه و جهان است. در 15 ماه گذشته حداقل 15 گام بسیار مهم برای توافق در مسأله هسته‌ای برداشته شده است.

وی افزود: امروز دنیا قبول کرده که غنی‌سازی در خاک ایران انجام شده، ما در اراک رآکتور آب سنگین داشته، ‌تحقیق و توسعه داشته و فعالیت‌ خود را در فردو ادامه می‌دهیم. دنیا قبول دارد که ایام تحریم ظالمانه به پایان رسیده است. ما برداشته شدن تحریم‌ها را حق مسلم مردم ایران می‌دانیم. همان‌طور که ادامه فن‌آوری‌های پیشرفته از جمله فن‌آوری هسته‌ای را حق مسلم مردم ایران می‌دانیم. ما این مسیر را با هم ادامه می‌دهیم و ملت ایران پیروز صحنه خواهند بود. وضع ما سال آینده از امسال بهتر خواهد بود.

درهمین حال محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه با ابراز افتخار از این که نتیجه به دست آمده در طول یک سال و نیم مذاکرات بر اثر مقاومت مردم ایران بوده گفت: ما معتقدیم توانسته‌ایم مقاومت مردم ایران را تبدیل به یک کالای قابل عرضه در جهان کنیم و کالایی که برای ما امنیت، نفوذ و قدرت می‌پذیرد واز آسیب‌پذیری مردم نظام ما می‌کاهد، دستاورد بسیار بزرگی است.

وی با بیان این که احترام ایران افزایش پیدا کرده تصریح کرد: امروز با هر ایرانی در سراسر جهان که صحبت کنیم می‌گوید از ایرانی بودن‌مان احساس غرور می‌کنیم و کاری با خبط و ربط سیاسی‌شان ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: فرد ایرانی که ممکن بود با طعنه و توهین مواجه باشد، امروز با تکریم و دید منطقی به او نگاه می‌شود و تغییر تصورات و به هم ریختن محاسبات دشمنان انقلاب و ایران بسیار مهم است.

ظریف با برشمردن آثار عملیاتی این نگاه اذعان داشت قدرت منطقه‌ای ایران افزایش پیدا کرده و نمی‌توانند در منطقه علیه منافع ایران وارد شوند.

وی با بیان این که فضای رفت و آمد گفتگو و معامله با ایران بسیار باز شده افزود: بنگاه‌های اقتصادی برای آمدن به ایران صف کشیده‌اند و شرکت‌هایی که سال گذشته در نمایشگاه دبی شرکت‌های ایرانی را به غرفه‌شان راه نمی‌دادند امروز خواهان همکاری با شرکت های ایرانی هستند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: سیاست رهبری انقلاب مبتنی بر اقتصاد مقاومتی ایران را آسیب‌نا‌پذیر کرده و از برندگی علیه مردم کاسته است و با پیگیری این سیاست که یکی از اولویت‌های دولت است فشار بر طرف‌های مذاکره کننده برای رسیدن به تفاهم افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه معتقدیم طرف‌های مذاکره کننده ما به این درک رسیده‌اند و به این درک رسیده‌اند که باید مذاکره کنند و رفتارشان هم این را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: در مذاکراتی که پنج روز، سه مقام عالی وزارت خارجه آمریکا، سه روز وزیر خارجه آلمان، دو بار وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در عرض دو روز به وین آمدند تا به نتیجه برسند حتما نشان دهنده شرایطی است که بازگشت به گذشته را غیرممکن می‌کند.

دراین خصوص همچنین یک کارشناس اقتصادی معتقد است: مشکل اقتصاد ایران هیچ گاه مساله تحریم نبوده و برخی سیاست‌های نادرست داخلی وضعیت ناپایدار فعلی را رقم زده است.

سعید لیلاز با بیان این که تحریم‌ها به شکل جدید از مهر 1391 آغاز شد، درباره اوضاع اقتصادی ایران پیش از تحریم‌ها اظهار کرد: تا فروردین 1385 نرخ تورم به 6.5 درصد رسیده بود، اما تا بهمن سال 1387 یعنی طی مدت 30 ماه تورم از 6.5 درصد به 30 درصد رسید که علت اصلی آن مثل همیشه افزایش شدید نرخ رشد نقدینگی در کشور بود که در سال 1386 این نرخ رشد به 40 درصد هم رسید.

وی با بیان این که در مرداد سال 1392 تورم به 45 درصد و نرخ رشد سرمایه‌گذاری به منفی 25 درصد رسید، گفت: ما تلاش کردیم سوء مدیریت گسترده را پشت درخت نازک تحریم‌ها پنهان کنیم و این موضوع قابل باور هم شده است. این موضوع کاملا صحیح است که جامعه جهانی اصلا وجود خارجی ندارد. حتی در حال حاضر در تحریم روسیه، آلمان همکاری نمی‌کند اما کسی نباید بپرسد که چرا فقط این جامعه جهانی جلوی ایران موضع گرفت و آیا دلیلش جز این بوده که عده‌ای در ایران خودشان کمک می‌کردند، به طوری که ابتدا اقتصاد ایران را به اوج وابستگی رسانده و بعد آن را وارد تحریم‌های شدید کردند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که تحریم ذاتا علاوه بر زیان فوایدی نیز دارد، اظهار کرد: ما در دوران جنگ توانستیم کشور را اداره کنیم. به این ترتیب ما در همین تحریم‌ها در 15 ماه گذشته مسیرهای کلی اقتصاد را به طور کلی تغییر دادیم به نحوی که سرمایه‌گذاری مثبت شده و نرخ تورم به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.

***تحریم تازه آمریکا پاسخ نظام را به دنبال دارد

دراین خصوص همچنین یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران از سوی کنگره امریکا را پاسخ جمهوری اسلامی را به دنبال دارد و در این زمینه کل نظام تصمیم خواهد گرفت و مجلس هم رویکرد نظام را دنبال خواهد کرد و بنا به اقتضایی که باید، نقش‌آفرینی خواهد داشت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تلاش آیپک برای متقاعد کردن کنگره امریکا جهت تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت: آیپک از ایران کمپ دیوید می‌خواهد؛ در طول یک سالی که ایران مذاکره مستقیم با امریکایی‌ها را شروع کرد، کلمه اسراییل از زبان آنها نمی‌افتاد؛ ‌ضمن آنکه اکنون نیز شرایط بدتر شده و عربستان و امارات هم به این ماجرا اضافه شده یعنی نه تنها منافع اسراییل، بلکه منافع عربستان و امارات هم باید تامین شود و شاهد نقش آنها در برهم خوردن مذاکرات وین بودید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه امریکا که مدعی ابرقدرتی است، شرایط کشورهای دیکتاتور و ضد حقوق بشر را در مذاکرات وین دنبال می‌کرد و از آنها اسم آورد، نیاز به پاسخ در خور وزارت خارجه داشت.

وی با بیان اینکه تعارض ایران و امریکا ذاتی است، ادامه داد: حتی اگر ایران توافق‌نامه سفیدامضا به امریکایی‌ها بدهد، تمام شروط نامعقول و زورگویانه آنها  را نیز بپذیرید و به خواست اوباما تن بدهد و تک تک پیچ و مهره ‌های صنعت هسته‌ای را باز کند و مانند لیبی آنها را در دریا بیندازد،‌ باز هم امریکایی‌ها به مفاد قراردادی که با ما خواهند بست، پایبند نخواهند بود.

این نماینده مجلس دلیل چنین امری را اشراف و تسلط صهیونیست‌ها بر هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دانست و بیان کرد: لابی صهیونیست‌ یاد گرفته اگر حزبی منافع آنها را تامین نکند، سریع تغییر جهت دهند و حزب دیگر را به قدرت برسانند. از این بالانس دو حزبی استفاده می‌کنند تا همیشه لابی قدرت خودشان در امریکا برقرار و تاثیرگذار باقی بماند.

وی تصریح کرد: آنها این قدرت را به عنوان چماقی در دست دارند تا اگر حزبی و فردی به حرفشان توجه نداشت، او را از قدرت پایین بکشند و طرف مقابل را به قدرت برسانند. اکنون نیز اوباما تمام تلاش خود را می‌کند تا منافع آنها را جلب کند اما چون از نظر آنها کافی نیست، به جمهوری خواهان رو می‌کنند تا آنها کنگره و سنا را در اختیار بگیرند.

قاضی‌زاده هاشمی توضیح می‌دهد: به همین دلیل بود که موضع اوباما در اولین دور مذاکرات ایران و 1+5 در مسقط که بعد از انتخابات کنگره امریکا بود، کاملا عوض می‌شود  و مواضع امریکایی‌ها به مواضع 10 سال قبل یعنی حتی قبل از آلمآتی برمی‌گردد.

وی تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران از سوی کنگره امریکا را موجب پاسخ از سوی جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این زمینه کل نظام تصمیم خواهد گرفت و مجلس هم رویکرد نظام را دنبال خواهد کرد و بنا به اقتضایی که باید، نقش‌آفرینی خواهد داشت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس رویکرد دوگانه کنگره و دولت امریکا را غیرصادقانه خواند و افزود: این کار، تقسیم وظایف است؛ البته به این معنی نیست که همه آنها مثل هم فکر می‌کنند؛ تمایلات متفاوتی در امریکایی‌ها هست اما به لحاظ تاکتیکی، نه دکترینال. ولی همچنانکه مقام معظم رهبری تاکید دارند نباید در تحلیل محاسباتی نسبت به نظام سلطه اشتباه داشت.

*** طرح دو فوریتی افزایش غنی‌سازی درصورت تحریم جدید

دراین راستا دیگرعضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با اشاره به اینکه غنی‌سازی ایران تا امروز تعلیق و توقف شده بود تا مذاکرات به نتیجه برسد،‌ تصریح کرد: اگر کنگره خلاف توافق‌نامه کاری انجام دهد، مجلس از دولت با طرح دو فوریتی یا سه فوریتی می‌خواهد بحث غنی‌سازی را ارتقا دهد.

محمد بیاتیان در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به تلاش آیپک برای متقاعد کردن کنگره امریکا جهت تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت: اگر کنگره با افزایش تحریم‌ها به مفاد توافق‌نامه پایبند نباشند، مجلس ایران هم مقابله به مثل می‌کند و مثلا دولت را ملزم به ادامه غنی سازی 20درصد و پیگیری انرژی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و حتی بالابردن سطح غنی‌سازی خواهد کرد.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر غنی‌سازی ایران تا امروز تعلیق و توقف شده به این دلیل بوده که مذاکرات به نتیجه برسد ولی اگر کنگره بخواهد خلاف مباحث مذاکره‌ای و توافق‌نامه کاری انجام دهد، مطمئنا مجلس از دولت با طرح دو فوریتی یا سه فوریتی خواهد خواست که بحث غنی‌سازی و انرژی هسته‌ای را به سطحی که ما قبلا توانمندی آن را داشتیم یا حتی بیشتر از آن،‌ برساند.

وی بیان کرد: مجلس همچنانکه تا کنون نشان داده، در بحث مذاکرات پشت سر تیم مذاکره‌کننده و کمک‌کننده به دولت است و معتقدیم اگر این مذاکرات در ریل درست خودش که تا اکنون پیش رفته، ادامه بدهد، مذاکرات به نفع ماست ولی همچنانکه مقام معظم رهبری از روز اول گفتند که خوش بین نیستند، ما هم چنین اعتقادی داریم ولی آنچه از دل این مذاکرات برای جمهوری اسلامی خیر و مثبت است، این است که دنیا بفهمد ایران طرفدار مذاکره است، نه جنگ و دعوا.

این نماینده مجلس با بیان اینکه افکارعمومی دنیا این مساله را در خصوص ایران متوجه شده، درباره رفتار دوگانه دولت و کنگره امریکا توضیح داد: آنچه از رفتار دولت و کنگره امریکا و مجموعه نظام حاکم بر ایالات متحده برمی‌آید، این است که آنها به دنبال امنیت اسراییل هستند زیرا لابی صهیونیستی در آنجا بسیار قوی است و دولتمردان امریکا در کنگره یا دولت از طریق همین لابی صهیونیستی به جایگاه و پایگاهی می‌رسند.

بیاتیان افزود: اما همانطور که رهبری فرموده‌اند امنیت اسراییل هیچ زمان تضمین نخواهد شد و اگر کنگره بخواهد نقش پلیس بد را ایفا کند و دولت نقش پلیس خوب،‌ قطعا ایران غیر از بحث انرژی هسته‌ای،‌به صورت جدی‌تر در راستای فرمایش رهبری که مسلح کردن کرانه باختری است و مسائل مربوط به داعش که غرب به راه انداخته تا مساله فلسطین را از یادها ببرند، حرکت خواهد کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه مجلس دولت را نیز ملزم می‌کند تا در این راستا حرکت کند، گفت: در تصمیم‌ها و تحرکات سیاسی نیاز است مجلس به دولت کمک کند و‌ دولت هم مخالف این قضیه نیست بلکه به دنبال این است که مجلس کمکش کند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.