طی 9 ماهه سال جاری بالغ بر پنج میلیون و 200 هزار تن گندم از محل خریدهای خارجی وارد کشور شد و سهم 90 درصدی را در کالاهای اساسی وارداتی به خود اختصاص داد.

طی 9 ماهه 93 میزان واردات گندم به 5.2 میلیون تن رسید
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی 9 ماهه سال جاری بالغ بر پنج میلیون و 200 هزار تن گندم از محل خریدهای خارجی وارد کشور شد و سهم 90 درصدی را در کالاهای اساسی وارداتی به خود اختصاص داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران حاکی است، علی قنبری افزود: اختلاف آمار اعلامی در زمینه واردات گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران با گمرک جمهوری اسلامی ایران، به دلیل عدم ترخیص یا عدم ثبت آمار ترخیص بخشی از گندم های وارداتی در سیستم گمرکات کشور است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 5.9 میلیون تن کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، روغن و شکر خام خریداری و وارد کشور شده و سهم روغن خام، شکر خام و برنج از کل واردات به ترتیب پنج، چهار و یک درصد است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: طی دوره یادشده از 5.2 میلیون تن گندم وارداتی، حدود چهار میلیون تن خرید مستقیم این شرکت بود و بقیه گندم ها مربوط به واردات بخش خصوصی است که این شرکت به منظور تامین نیاز مصرفی و حفظ ذخایر استراتژیک کشور آنها را نیز خریداری کرد.

قنبری در رابطه با اختلاف 1.2 میلیون تنی آمار واردات گندم که در برخی از رسانه ها پیرامون آمار گمرک و شرکت بازرگانی دولتی ایران به آن پرداخته اند، افزود: اختلاف اعلامی مربوط به آمار تخلیه و ترخیص گندم ها است.

وی توضیح داد: مبنای آمار اعلامی گمرک میزان کالای ترخیصی است، در صورتی که آمارهای منتشره از سوی وزارت جهادکشاورزی و این شرکت برپایه میزان گندم وارداتی و تخلیه شده در مبادی ورودی کشور است.

به گفته این مقام مسئول، اختلاف 1.2 میلیون تنی آمار واردات در واقع وجود ندارد، بلکه گندم هایی به کشور وارد شده و در مبادی تخلیه شده اند، اما هنوز ترخیص نشده و یا آنکه تاکنون در آمار ترخیصی گمرگ جای نگرفته اند.

قنبری افزود: میزان ذخایر استراتژیک گندم پیشتر بر مبنای تامین سه ماهه مصرف کشور صورت می گرفت، اما بنابر دستور رئیس جمهور مبنی بر ذخیره 6 ماهه، اکنون برای مصرف 6 ماهه، لازم است 4.5 میلیون تن ذخیره استراتژیک انجام شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: میزان ذخایر گندم و سایر کالاهای اساسی کشور اکنون مطلوب بوده و در گندم ذخیره سازی برای مصرف بیش از 6 ماه کشور انجام شده است.

قنبری تصریح کرد: خرید تضمینی 6.7 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی و براساس تکالیف ابلاغی از سوی مراجع بالادستی، برای سال جاری مجوز خرید هفت میلیون تن گندم از مبادی خارج کشور صادر شده که تاکنون 5.2 میلیون تن آن وارد و در استانهای سراسر کشور توزیع شده و واردات گندم همچنان ادامه دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.