محمدرضا شرف‌الدین گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از آنچه دارد دریغ نخواهد کرد اما باید بدانید قبل از هر چیز فیلم‌نامه‌ها باید اصولی باشد. شخصاً برای بسیاری از فیلم‌ها با اینکه امکانات نداشته‌ایم پاشنه‌های کفشم را بالا کشیدم و به دنبال تهیه امکانات مورد نیاز فیلم رفته‌ام.

برای برخی فیلم‌ها پاشنه‌های کفشم را بالا کشیدم/ اگر میرکریمی وارد تولید شود اطمینان داشته باشید نیازش تامین خواهد شد

مدتی بود که بسیاری از هنرمندان که دغدغه شان در سینمای انقلاب و دفاع مقدس جای تقدیر دارد نسبت به برگزار نشدن جشنواره مقاومت ابراز نگرانی کردند و مسئله ای که بیش از همه به این نگرانی ها دامن میزد برگزار نشدن جشنواره به دلیل نبود فیلم های دفاع مقدسی و ارزشی در این حوزه است شاید برگزار نشدن این جشنواره به دلیل مباحث مالی نگرانی های کمتری را به دنبال داشته باشد اما وقتی توسط مدیران اعلام می شود که یکی از مهم‌ترین دلایل نبود فیلم در این عرصه است باید شرایط را به سرعت بررسی کرد اما هنرمندان انقلابی خود آنقدر نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند که مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با حضور در خبرگزاری فارس طی صحبت‌های به انتقادهای مطرح شده پاسخ داد تا در این زمینه شفاف‌سازی‌های لازم صورت بگیرد.

_شما در بحث هایی غیر از تامین ادوات جنگی و نظامی به فیلم ساز کمی می کنید؟

بله. انصافاً باید گفت که طرح ها و فیلمنامه هایی که به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ارائه شده است اصلاً مواردی نبوده که بتواند بسیار جلب توجه کند. ما به لحاظ ساختار و موقعیتی که داریم توانایی این را داریم که یک نوشته و متن فیلمنامه ای را که نیازمند کمک است ارتقاء دهیم. در این زمینه شوراهایی را تشکیل می‌دهیم و نویسندگان کاربلدی نیز با ما همکاری دارند که در تکمیل و قوت پیدا کردن یک مطلب می توانند به ما کمک کنند.

_این چند فیلمی که سال گذشته ساخته شده‌اند که به لحاظ ساختار و محتوا مخصوصاً در حوزه فیلمنامه کیفیت خوبی هم نداشتند، آیا برای کمک گرفتن به سمت شما آمدند؟

این افراد زمانی به سراغ ما آمدند که کارشان تمام شده بود و یا تنها نیاز به ادوات جنگی داشتند.

*حمایت ما محدود به ادوات نظانی نیست

_آیا شما تنها از فیلمنامه های مصوب خود حمایت می کنید؟

خیر. اساساً در انجمن سینمای انقلاب دفاع و مقدس ردیفی وجود دارد به نام حمایت ازفیلم‌نامه، درنتیجه این موضوع بسیار برای مان جدی است. اگر فردی بخواهد به صورت مستقل و یا هر شکل دیگری فیلم بسازد ما می توانیم در زمینه فیلمنامه به آن کمک کنیم. انجمن سینمای دفاع مقدس برای چنین افرادی که در بخش فیلم نامه به مشکل برخورد کرده اند و نمی دانند چگونه مسیر را باید در قصه خود ادامه دهند بودجه ای بعد از بررسی های لازم در نظر می گیریم و کارگروهی را برایش تشکیل می دهیم تا بتواند فیلمنامه خوب و اصولی را به پایان برساند و هزینه ای را نیز از او دریافت نخواهیم کرد برای ما رسیدن به یک فیلمنامه دارای چهار چوب است از هر چیزی مهم تر است. فعالیت های انجمن سینمای دفاع مقدس را فقط به بخش های مادی و تهیه ادوات جنگی برای فیلم ها محدود نمی کنیم. فیلمنامه هایی که در حال مد نظرتان است و به آن ها اشاره کردید برای هیچ کدام از این موارد به سراغ ما نیامدند و تنهای بعداز شروع تولید بود که از مادر خواست کمک داشته اند.

_البته این ایراد به خود سینماگران نیز  وارد است که بعد از شروع کارشان در اواسط راه به یاد می آورند که نیاز است از انجمن کمک بگیرند.

بعضاً برخی از آثار آخرین لحظه های تولید را سپری می کند که عواملش برای دریافت کمک به ما مراجعه می کنند. البته این بدین معنی است که به سراغ ما نیایند منظورمان این است که چقدر خوب می شود از همان ابتدا زمانی که به فیلم نامه فکر می کنند و شاید مشغول پرداخت آن هستند ارتباط خودشان را با انجمن قرار کنند تا بتوانیم همکاری متقابلی را شروع کنیم.

*اگر هم مکانات لازم را نداشته باشیم از طریق روابط آن را تامین می‌کنیم

_امکانات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به لحاظ ادوات جنگی آنقدر است که بتواند سینماگران را حمایت کند؟

خیر در حال حاضر چنین امکاناتی نداریم اما در صورت رسیدن به توافق برای همکاری فیلمساز مطمعن باشد که این امکانات را برایش تامین می کنیم.

_چگونه تامین می کنید؟

به هر حال ما ارتباطاتی با سازمان های نظامی داریم که قطعاً از آن ها استفاده خواهیم کرد.

_میزان توانمندی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این حوزه به چه میزان است؟

درسطح قابل قبولی قرار داریم آن ها هرچه که بخواهند تقریباً ما فراهم خواهیم کرد. اما اصل برای ما در ابتدا فیلم نامه است. فیلمسازان در این زمینه برادری شان را به ما ثابت کنند بعد از آن می توانند ادعای ارث داشته باشند و ما نیز از آن ها حمایت خواهیم کرد. به طور مثال فیلم سینمایی «چ» و «روز سوم» چگونه ساخته شد؟

*نرم افزارهای موجود به سینما کمک می‌کند/ برای برخی فیلم‌ها پاشنه‌های کفشم را بالا کشیدم

_آیا اگر فیلم‌سازای نیاز داشته باشد که فلان قدر تانک و توپ داشته باشد تا مکانی را در فیلم منفجر کند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس می تواند به آن کمک کند؟

البته بهتر است دیگر در مورد نرم افزار هایی که به این صحنه‌ها کمک می کنند بیشتر صحبت کنیم و به این سمت هم حرکت کنیم. امروز دیگر سینما نیاز به حرکت تعداد زیادی تانک در یک صحنه ندارد و جلوه های ویژه می تواند به کمک آن بیاید. اما در مواردی هم نیاز بوده که تشکیلات نظامی در فیلم استفاده شود همانند فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا شاید انجمن نتوانست امکانات خوبی را فراهم کند اما شخصاً پاشنه های کفشم را بالا کشیدم و تلاش کردم در بخش های مختلفی ورود پیدا کنم تا امکاناتی که مد نظرشان است فراهم شود.

*از آنچه داریم دریغ نخواهیم کرد

_ببینید یکی از نکاتی که برای فیلم ساز مهم است تا به سمت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس جذب شود این است که تا چه اندازه مجموعه می تواند نیاز های آن ها را تامین کند.

نیازهای آن ها را کامل تامین می کنیم و از آنچه که داریم دریغ نخواهیم کرد. اما در نظر داشته باشید مهمترین عامل فراهم کردن بودجه است چون ما تانکی را نداریم که برای  ساخت فیلم تهیه شده باشد اگر هم در اختیار ما است به دلیل برخی از مناسبت ها است نباید فراموش کرد که این تانک برای این که حرکت کند نیاز به گازوئیل دارد و هزینه های نگهداری آن بسیار بالا است. آیا به این برای این بخش فکر شده است هزینه های این بخش چگونه تامین می شود؟!

*ردیف بودجه برای نگهداری ادوات نظامیَ‌مان نداریم

_در حقیقت ردیف بودجه ای برای نگهداری وسایل انجمن سینمای دفاع مقدس ندارید؟

خیر چنین چیزی تعریف نشده است. آیا باید یک ارگان نظامی وارد عمل شود یا این که هزینه آن از طریق بخش فرهنگی باید تامین شود. با صراحت عرض می کنم همچنان این بخش در بلاتکلیفی است و انجمن هیچ ردیف بودجه ای برای نگهداری آن ندارد.

*در حوزه طرح گسترش و توسعه شهرک دفاع مقدس مطالعات چندین ساله داشته‌ایم

_اتفاقاً یکی از بزرگترین مشکلات سینماگران نیز همین بخش است که اگر تانک و ادوات جنگی برای فیلم شان دریافت می کنند ناقص است و یا اصولاً کار نمی کند.

دقیقاً همین طور است اما لازم می دانم اعلام کنم برای نگهداری شهرک دفاع مقدس بودجه بسیار کمی در نظر گرفته شده است. البته این هزینه ها باید به روز شود. به نظرم مجلس و نمایندگان در این بخش باید دقت داشته باشند که اگر بودجه ای را برای سینای دفاع مقدس در نظر می گیرند بهتر است هزینه های نگهداری و راه اندازی ادوات جنگی را لحاظ کنند. ما در حوزه طرح گسترش و توسعه شهرک دفاع مقدس مطالعات چندین ساله داشته ایم. چند شهرک معروف و استودیو های بزرگ در این زمینه که در سایر کشور ها وجود دارد نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است و کارشناسان ما برای برسی به آنجا رفته اند. امروز نقشه اجرایی در دست داریم اما در انتظار بودجه به سر می بریم تا بتوانیم آن را عملی کنیم. بخشی از این هزینه را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است که پرداخت خواهد کرد اما نباید فراموش کرد که بخش قابل توجهی از آن را وزارت ارشاد باید پرداخت کند و مشخصاً سازمان سینمایی که البته ما با حجت الله ایوبی «رییس سازمان سینمایی» صحبت هایی کرده ایم و روند این گفت‌و‌گو ها ادامه دارد.

*اگر رضا میرکریمی وارد تولید شود اطمینان داشته باشید نیازش تامین خواهد شد

_پس باید این گونه در نهایت نتیجه گرفت گلایه های فردی چون رضا میرکریمی به حق است چرا که وقتی می گوید می خواهد عملیات بیت المقدس را نشان دهد طبیعتاً تعداد قابل توجهی به تانک نیاز دارد.

اطمینان داشته باشید اگر رضا میرکریمی وارد تولید شود اطمینان داشته باشید نیازش تامین خواهد شد. حمایت های ما وجود دارد. بگذارید من حرفم را راحت بزنم ما هر آنچه را که در اختیار داشته باشیم در زمانی که احساس نیاز شود حتماً مورد استفاده قرار می دهیم.

اگر یک نگاهی به برخی از فیلم ها داشته باشیم متوجه می شوید که انجمن از امکانات خود در بسیاری از فیلم ها استفاده کرده است پلان افتتاحیه فیلم سینمایی «آخرین مرحله» تقریباً 25 تانک وجود دارد که تمامی آن ها در حال حرکت هستند این امکانات برای فیلم ساز است و باید در اختیار او قرار بگیرد اما او هم باید در ابتدا اثبات کند اثری که میخواهد بسازد شرایط مناسب و استانداری را دارد. فیلم سینمایی «دوئل» را نگاه کنید بسیاری از امکاناتش را چگونه تامین کرده ایم یا در اختیار داشتیم یا با نامه نگاری هایی که صورت گرفته است روند دستیابی فیلمساز را آسان کرده ایم.

*امروز هم می توان «دوئل» ساخت

_آیا امروز هم امکان ساخت فیلمی با مختصات «دوئل» وجود دارد؟

بله امکان پذیر است اما باید در نظر داشت با هزینه هایی که امروز وجود دارد.

_پس کار در این حوزه نیز به لحاظ هزینه‌ای برای شما هم سخت تر شده است.

قطعاً بدین صورت است. فکر نمی کنم برای فیلم سینمایی «آخرین مرحله» بیش از سیصد میلیون تومان هزینه شده باشد اما اگر امروز قرار باشد چنین فیلمی را بسازیم چقدر باید هزینه کنیم؟! در نتیجه شرایط برای ما نیز بسیار تغییر کرده است. فیلم سینمایی «آخرین روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی ادواتش را چگونه تهیه کرد در نتیجه این ابازرا آلات وجود دارد اما دیگر نمی توان با هزینه های گذشته آن ها را فراهم کرد. به رضا میرکریمی اطمینان می دهم امکانات فیلمش فراهم خواهد بدون تردید البته نباید هزینه را فراموش کرد. دیگر با یک تلفن نمی توان تانک در اختیار گرفت باید برایش هزینه کرد. مگر هزینه بازیگران شان را تهیه نمی کنند برای این بخش هم باید بودجه در نظر گرفته شود. بدترین شکل کمک به پروژه های سینمایی به صورت رایگان به آن ها است. چون رایگان در اختیار گروه وسایل قرار گرفته است به هیچ عنوان از آن نگهداری درستی صورت نمی گیرد. کمک ها باید هدفمند باشد.

_پس مشارکت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به چه صورت انجام می‌شود؟

بگذارید مثالی بزنم اگر فیلم سینمایی یک میلیارد توان برای بخش نظامی اش در نظر گرفته شده است اگر به توافقات اجمالی رسیدیم مطمعن باشید انجمن پانصد میلیونش را به روی میز خواهد گذاشت و پنجاه درصد از هزینه ها را تامین خواهد کرد. اگر تهیه کننده بخواهد از ما ابزار آلات جنگی و نظامی فیلم را تامین کند باید هزینه آن ها را با همان مبلغی که ما در اختیارش قرار دادیم پرداخت کند. افرادی هستند که نمی خواهند این بودجه را هزینه کنند آیا میخواهد آن را در بخش های دیگری که نظامی نیست هزینه کنند؟! خیر ما اجازه نمی دهیم این بودجه برای بخش نظامی در نظر گرفته شده است و باید در همین بخش هزینه شود.

_آیا انجمن نمی خواهد در بحث اکران فیلم ها ورود پیدا کند و فیلم های دفاع مقدسی حمایت کند؟

ما فیلم هایی که همسو با نگاه ما باشند را حمایت می کنیم فکر هایی شده است که در مرحله آزمون خطا به سر می برد. اما واقعاً انجمن در این شرایطش که خود را سرپا نگه داشته است باید مورد تقدیر واقع شود.

ما انتقاد داریم در شرایطی که به ما نیز انتقاد وارد است با ادعا این را عرض می کنم که ما به روز هستیم. شخصاً بسیار وقت صرف می کنم تا به روز باشم تا جوان های این سرزمین را بهتر بشناسم به ما انتقاد وارد است چون کار می کنیم و دغدغه داریم اما نباید مشکلات مالی انجمن را نیز نادیده گرفت ما از حضور فیلمسازان استقبال خواهیم کرد.

_بحث دیگری که مطرح است ایمنی ابزارهای خطرناکی چون تانک، و مواد منفجره است آیا این ایمنی ها وجود دارد؟

این یک بحث دیگری است که باید به طور مفصل صحبت شود. دقیقاً از زمانی که برای بخشی از همکاران ما در شهرک دفاع مقدس جان خود را از دست دادند بنده به صورت جدی ماجرای جایگزینی موارد افکتیو به جای مواد منفجره را پیگیری کردم. عملیاتی شدن این بخش شش ماه بیشتر زمان نمی برد و نیازمند این است که بودجه ای را در ابتدا برایش در نظر بگیریم. ااین روند جدای از فضای هنر است و یک پروسه صنعتی به حساب می اید از آن زمان تا به امروز نتوانستم این کار را انجام دهم. با یکی از نمایندگان  مجلس که در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز حضور دارند صحبت هایی کردم او هم صحبت هایش را انجام داد وقرار شد برای این تلفیق و جایگزینی ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود اما به صورت پی گیری نشد. در این رابطه سه نامه برای رییس سازمان سینمایی نوشتم و آخرین نامه ام هشدار بود که ریاست سازمان سینمایی «حجت الله ایوبی» به عنوان یک کارشناس عرض می کنم آن مسئله ای که در حال پیش روی است خطرناک است و بعد از آن اتفاق ناگوار هیچ تغییری در روند استفاده از جلوه های ویژه صورت نگرفته است. علی رغم تمام مصوبه ها و ورود شورای عالی ملی و همچنین بخش امنیتی وزارت کشور هیچ تغییری صورت نگرفته است تا به استاندارد های لازم در این زمینه برسیم و نگرانیها بر طرف شود.

یک آموزش مختصری صورت گرفت که به نظر من برای افرادی که در این کلاس ها شرکت کردند تنها از نظر قانونی و گرفتن مدرک مفید بوده است اما از ذات ماجرا که خطر بالایی دارد چیزی کم نشده است. واقعاً یک ورقه کاغد آن هم برای افرادی که به این حوزه اشراف دارند چه کمکی می کند. اخیراً شنیده ام که با برخی از موادی که شخصی درست می شود موافقت شده که کار شود با صراحت عرض می کنم که باید به شدت این مسئله را جدی گرفت. از سال 1380 تا به امروز 14 کشته داشته ایم که بر اثر جلوه های ویژه هنگام فیلمبرداری جان خود را از دست داده اند. جالب است بدانید یک نفر از این افراد در هنگام فیلمبرداری جانش را از دست داده اما سایر افراد در هنگام کار گزاری مواد و قبل از فیلمبرداری کشته شده اند. دادن این مجوز ها کار بسیار غلطی است که صورت گرفته است ما باید ایمنی را بالا ببریم. این که تنها به صورت قانونی و با دادن مدرک همه چیز را تمام کنیم کار درست و اصولی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.