مسئول نمایه سازی مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نمایه‌سازی 300 هزار برگ سند تاریخی مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه و افشاریه و قاجاریه خبر داد.

نمایه سازی 300 هزار برگ سند تاریخی دوره صفویه، افشاریه و قاجاریه در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

مسئول نمایه سازی مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نمایه‌سازی 300 هزار برگ سند تاریخی مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه و افشاریه و قاجاریه خبر داد.

  به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، کارشناس مسئول بخش نمایه‌سازی اسناد این سازمان با بیان این مطلب گفت: از مجموع اسناد نمایه سازی شده، تعداد 101 هزار برگ سند شامل 69 هزار برگ سند مربوط به دوره صفویه و 32 هزار برگ سند مربوط به دوره افشاریه بوده که نمایه سازی شده است.

زهرا فاطمی مقدم افزود: هم اکنون کار نمایه سازی 200 هزار برگ سند تاریخی مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره قاجاریه توسط این مرکز رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه این اسناد مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس در این سه دوره می باشد ودارای مضامین اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی است که در آن نحوه اداره بیوتات متبرکه در آن  به چشم می‌ خورد گفت: مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای دسترس ‌پذیری بیشتر اسناد با استفاده از نیروهای کارشناس اقدام به نمایه‌ سازی منابع خود اعم از اسناد مکتوب و عکس کرده است.

فاطمی مقدم اظهار کرد: سندهای نمایه سازی شده مزبور از جمله قدیمی‌ترین سندهای مدیریت امور اسناد و مطبوعات به شمار می‌ روند و دارای رسم الخط خاصی هستند. این اسناد به لحاظ نوع نوشتار رایج در آن، زمان و استفاده از سیاق نوشتاری و عددی عملا برای بسیاری از پژوهشگران ناخوانا و غیر قابل استفاده بود، به همین دلیل خوانا کردن و نمایه سازی آنها در اولویت کار آستان قدس رضوی قرار گرفت.

 وی گفت: افزون بر اسناد مکتوب تاریخی مزبور، بیش از 16 هزار قطعه عکس قدیمی با موضوعات مختلف مانند اماکن متبرکه حرم رضوی ، ساخت و تعویض ضریح حرم امام رضا (ع)، کاشی کاریهای صحن های حرم مطهر، مسجد گوهرشاد، رواق های حرم رضوی، علما و روحانیون، رجال وشخصیت ها، خیابان ها و اماکن مختلف شهرمشهد، کتابخانه آستان قدس، ساخت وسازهای اطراف حرم مطهر درطرح توسعه حریم حرم و...نمایه سازی شده است.

 گفتنی است که مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حدود 13 میلیون و 500 هزار برگ سند مکتوب از دوره صفویه تاکنون از بزرگترین، غنی‌ ترین و نفیس ‌ترین مراکز اسنادی در کشور به شمار می‌ رود که از طریق اهدا، وقف و خریداری گردآوری شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.