قدس آنلاین: یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد از ۱۲ مرداد آغاز شده است و اضافه شدن یک بخش جدید کودک و نوجوان برای نخستین بار در یک جشنواره حرفه ای، نویدبخش رخدادهای مهم فرهنگی در حوزه تئاتر مشهد است.

حضور بخش کودک و نوجوان برای نخستین بار در یک جشنواره حرفه ای

به گزارش قدس آنلاین، با وجود این که جشنواره های مختلف تئاتر که در تهران، اصفهان و همدان برگزار می شود بخش عمده ای از آثار خود را ویژه کودک و نوجوان قرار می دهد اما نمایشنامه خوانی های مخصوص این گروه سنی توسط بزرگسالان انجام شده است.

یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد، اما امسال ورق دیگری از ظرفیت ها و پتانسیل های نمایشی پایتخت معنوی جهان اسلام را رونمایی کرده است و آن اضافه شدن بخش مختلف مانند کودک و نوجوان با خوانش بازیگران نوجوان است.

در نخستین روز از برگزاری این جشنواره، تماشاگران شاهد نمایش خوانی 14 نوجوان دختر و پسر در نمایش «المپیاد وحشت» بودند که با شیوه ای ساده اما قوی، نمایشنامه را خواندند و در نهایت با تشویق تماشاگران، سالن بهار را ترک کردند.

دو هفته تمرین برای خوانش نمایشنامه «المپیاد وحشت»

دو میز با 15 صندلی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که روی هر کدام به ترتیب طبقه اول و دوم نوشته شده است؛ داستان این نمایشنامه روایت کننده خواهر و برادری است که دوستان خود را با اجازه والدین شان به ویلایی می برند که دو طبقه دارد و قرار است در طول دو روز باقیمانده به آزمون المپیاد ریاضی، درس بخوانند اما اتفاق های ساده البته با زبان طنز برای آنها رخ می دهد که داستان را پیش می برد. 6 پسر و 9 دختر با لباس هایی یکسان و منظم در پشت میز قرار می گیرند. لحظه به لحظه فضای طنز با وحشت مختصری تلفیق می شود و این موضوع ناشی از آشنا بودن بازیگران نوجوان با نقش های خود است.

وقتی نمایشنامه خوانی تمام می شود، یکی از بازیگران دختر با اشاره به این که دو هفته تمرین برای خوانش این نمایشنامه داشتیم به خبرنگار ما گفت: به نظرم استرس نمایشنامه خوانی کمتر از اجرای صحنه ای است.

البته یکی دیگر از بازیگران پسر نوجوان که فعالیت تئاتر خود را از سال 90 آغاز کرده است تصریح کرد: نمایشنامه خوانی با اجرای صحنه ای کاملا متفاوت است و نمی توان یکی را با استرس و دیگری را بدون فشار روانی به بازیگر توصیف کرد.

پیشرفت کیفی نمایشنامه های کودک و نوجوان در مشهد

نویسنده و کارگردان نمایشنامه «المپیاد وحشت» در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به این که دبیرخانه یازدهمین جشنواره نمایش خوانی مشهد سفارش خوانش این نمایشنامه را داده است افزود: تمرین نمایشنامه خوانی همزمان با تمرینات اجرای عمومی آن انجام شد و با توجه به این که نوشتن آن به صورت کارگاهی و مشورت با بازیگران صورت گرفت بنابراین هر کدام از نوجوانان با نقش های خود کاملا هماهنگ شدند.

جواد رحیم زاده با ابراز خرسندی از ورود بازیگران حرفه ای به تئاتر کودک و نوجوان مشهد در سال های اخیر گفت: خوشبختانه هنرمندان تئاتر مشهد علاوه بر تولید یک اثر نمایشی، آن را برای شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی آماده می کنند و این موضوع باعث می شود تا آنها با آثار مختلفی که به جشنواره ها راه پیدا کرده اند، بیشتر آشنا شوند که در نتیجه باعث بهبود کیفی نمایشنامه های بومی کودک و نوجوان در مشهد شده است.

او که تجربه حضور در جشنواره های مختلف تئاتر کودک و نوجوان را دارد تاکید کرد: به نظرم این اولین بار است که نمایشنامه خوانی توسط یک گروه بازیگر نوجوان در یک جشنواره مهم استانی اجرایی شده است که می تواند نشان دهنده مسیر روشنی برای آینده تئاتر کودک و نوجوان باشد.

شایان ذکر است یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد از 12 مرداد آغاز شده و تا  15 ماه جاری در تئاترشهر از ساعت 15 الی 21 در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.