شماری از خانواده های سربازان انگلیسی کشته شده در جنگ عراق تهدید کرده اند که در صورت عدم انتشار گزارش مربوط به دخالت انگلیس در این جنگ، به دادگاه شکایت خواهند کرد.

خانواده های سربازان انگلیسی کشته شده درعراق به دادگاه متوسل می شوند

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، به رغم گذشت نزدیک به شش سال از تشکیل کمیته بررسی چگونگی مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی و صرف بیش از ده میلیون پوند از جیب مالیات دهندگان انگلیسی، 'جان چیلکات' رییس این کمیته تاکنون از انتشار نتایج بررسی های صورت گرفته به بهانه ضرورت بررسی تمامی پرونده ها و شواهد موجود، خودداری کرده است.
وکلای 29 خانواده سربازان کشته شده در جنگ عراق تهدید کرده اند که در صورت عدم انتشار این گزارش ، علیه چیلکات در دادگاه اقامه دعوا می کنند.
این وکلا گفته اند تعیین نشدن زمانی مشخص برای انتشار گزارش یادشده از سوی چیلکات ، یک اقدام خلاف قانون بشمار می آید.
برخی از خانواده های سربازان انگلیسی کشته شده در جنگ عراق در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشته اند که 'صبر و حوصله ' آنها از این همه تاخیر لبریز شده است.
'رگ کیز' که پسرش در سال 2003 میلادی در عراق کشته شده است در این مورد می گوید: شکیبایی ما در حال از بین رفتن است. پرونده جنگ عراق همانند یک زخم باز است که دائماً نیز به آن نیشتر وارد می کنند.
'جان چیلکات' رییس کمیته بررسی چگونگی مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی، چند ماه پیش ضمن رد درخواست های صورت گرفته برای تعیین زمانی برای انتشار نتایج تحقیقات این کمیته گفته بود که نمی خواهد در این زمینه امید واهی بدهد.
چیلکات علت این تاخیر را ناشی از حساس و مهم بودن وظیفه محوله و ضرورت بررسی همه جانبه اسناد و شواهد که برخی اوقات دسترسی به آن ها مشکل بوده است، عنوان کرد.
اعلام تأخیرهای مکرر در انتشار گزارش کمیته چیلکات سبب عصبانیت نمایندگان پارلمان انگلیس و اعضای کابینه دیوید کامرون شده است .
برخی از نمایندگان مجلس عوام اخیرا از دولت کامرون خواسته بودند که بودجه اختصاص یافته به این کمیته تحقیقاتی را قطع نماید. شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس پیشتر مدعی شده بودند که تونی بلر نخست وزیر پیشین این کشور و حزب کارگر عامل این تاخیر بوده اند.
اما نخست وزیر پیشین انگلیس در گفت وگو با شبکه 'بی بی سی ' مدعی شده بود: 'انتشار این گزارش بار دیگر مواضع قبلی وی را تایید خواهد کرد که دخالت در جنگ عراق در سال 2003 میلادی درست ترین کاری بوده است که می شد آن را انجام داد.'
'بلر' ، عنوان کرد: من از اینکه سخنان ردوبدل شده ام با جرج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا، در خصوص این حمله علنی شود، خوشحال خواهم شد.
اما به گفته برخی از تحلیل گران، افشای احتمالی اسناد محرمانه در خصوص فریبکاری های صورت گرفته از سوی مقامات ارشد آمریکا و انگلیس برای توجیه حمله به عراق در سال 2003 میلادی، احتمالا ازجمله علل تاخیر مکرر در انتشار گزارش کمیته چیلکات بشمار می آید.
به گفته این تحلیل گران، انتظار می رود، گزارش چیلکات ضمن انتقاد از چهره های شاخص دولت کارگری تونی بلر، اقدام به افشای مذاکرات دیپلماتیک پنهانی بین آمریکا و انگلیس ازجمله مکاتبات بین بلر و جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا کند که این مساله چندان باب میل واشنگتن که از متحدان نزدیک لندن است، نخواهد بود.
علاوه بر این، حساسیت برانگیز بودن گزارش کمیته چیلکات با توجه به اینکه هم اینک انگلیس و آمریکا بار دیگر به شدت درگیر مسایل عراق و سوریه شده اند، می تواند توجیه گر عدم تمایل دولت محافظه کامرون برای انتشار گزارش این کمیته که به خوبی می توانست حملات و انتقادات تندی را علیه حزب مخالف کارگر کند، باشد.
'جان چیلکات' در زمان تشکیل این کمیته در سال 2009 میلادی ابراز امیدواری کرده بود که گزارش نهایی تا پایان سال 2010 میلادی آماده شود هرچند گفته بود که ممکن است تکمیل گزارش تا سال 2011 میلادی به تعویق افتد.
در این کمیته تحقیق که اعضای آن در سال 2009 میلادی توسط 'گوردون براون'، نخست وزیر وقت انگلیس از حزب کارگر انتخاب شده اند، علاوه بر 'جان چیلکات'، 'مارتین گیلبرت' مورخ، 'رودریک لاین' دیپلمات سابق، 'لارنس فریدمن' محقق مسائل جنگی و 'اوشا پراشار' کارشناس مسائل حقوقی و قانونی نیز شرکت داشته اند.
مأموریت این گروه تحقیق، بررسی این موضوع بوده است که چگونه تصمیم شرکت انگلیس در جنگ عراق گرفته شد، ضمن اینکه نحوه برخورد لندن با مناقشه عراق و شش سال اشغال این کشور از دیگر موضوعاتی است که این گروه قرار بوده است آن را بررسی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.