گروه جامعه  / محمد رضایی - «زن» پس از عفونتهای داخلی و نتیجه نگرفتن در درمان و در پی قطع نشدن خونریزی‌های ساده به توصیه پزشک معالج  ...

یورش جدید ایدز به کیان خانواده

به مرکز درمان بیماری‌های عفونی و کلینیکهای مثلثی مبارزه با ایدز- فقط برای یک آزمایش ساده- مراجعه کرد.

او پس از دو بار تکرار آزمایشهای پزشکی و روشهای تشخیصی جدید این مرکز متوجه نکته مهم در وضعیت جسمانی و ایمنی بدن خود شد و به دلیل عفونتهای قارچی و ایجاد خطوط سفید در کناره زبان، آفتهای متعدد و دیر درمان، تبخال‌های مزمن و طولانی مدت به آزمایشگاه مجهزتشخیص ایدز راهنمایی شد.

 

  ابتلا به ایدز به علت بی‌وفایی شوهر

قربانی داستان ما به ایدز مبتلا شده بود، گرچه او هرگز خودش آگاهانه رفتار پرخطر جنسی و انتقال خون و جراحی‌های خونی و آلودگی بیمارستانی نداشت، اما همسرش چند ماهی در خارج از کشور به این رفتارها - آن هم از نوع جنسی- دست زده بود او قربانی بی وفایی شوهرش بود و یک بیمار را به آمار مبتلایان از طریق جنسی ایدز در کشور افزوده بود. همسرش «آقای ش.ج.» پارسال از سفر به اروپا برگشته بود، او برای سه ماه از خانواده دور بود و به دلایلی با دوستان خودش ضمن کار و تجارت در کشورهای غربی به خوشگذرانی مشغول و سرانجام به ایدز مبتلا شده بود. 

این بیمار جنسی ایدز از طریق رفتارهای پرخطر در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: همه چیز از یک «بله» گفتن شوم و رودر بایستی لعنتی شروع شد، اگر آن شب به دعوت دوستان خوشگذران و بی‌بند و بارم «نه» می‌گفتم و به همسرم وفادار می‌ماندم، شاید امروز من هم یکی ازهمسران خوب و پدری خوشبخت بودم، شاید...

 

  کاهش سن ابتلا به ایدز

دکتر محمد کريم مظاهری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و ایدز و عضو هیأت علمی وزارت بهداشت به خبرنگار ما می‌گوید: روند ابتلا به ویروس «اچ.آی. وی» در کشورهای مختلف جهان، رو به کاهش است، اما متأسفانه الگوی انتقال این ویروس در ایران تغییر و سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: «ایدز جنسی» در کشورهای دنیا که تاکنون آمار  نگران کننده ای داشت به دلیل تلاش دولتها و w.h.o برای مقابله با رفتارهای پرخطر ازطریق آگاهی رسانی، توزیع رایگان و سراسری سرنگ و لوازم پیشگیری از بارداری (تنظیم خانواده) روند کاهشی دارد، ولی به دلیل «تابو» بودن فرهنگسازی در ایران روند افزایشی داشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و ایدز، با بیان اینکه هر چه شهرها بزرگتر می‌شود کنترل این بیماری نیز سخت‌تر می‌گردد، بیان می‌کند: در شهرهای کوچکتر با توجه به رعایت مسایل اعتقادی و به دلیل وفاداری به کیان خانواده و خود کنترلی، آمار کمتری از مبتلایان جدید به ایدز نسبت به شهرهای بزرگتر داریم و در تهران و کلانشهرها بیشتر شاهد رشد این آمار «تلخ» هستیم.

 

  حمله موج سوم ایدز به زنان

هشدارهای کارشناسان بهداشت و درمان و رسانه‌های تخصصی سلامت درسالهای اخیر مبنی بر گسترش و پیشرویِ موج سوم، در ایران به واقعیت پیوسته و جزییات آماری از آن حکایت دارد که این موج هم اکنون گریبان زنان را گرفته است و بیشتر مبتلایان جدید ثبت شده در کلینیکهای درمان و کنترل ایدز از قشر زنان هستند.

در این ارتباط دکترسمیرا فتحی آشتيانی، جراح توراکس و عضو مرکزمبارزه با ایدز یکی از بیمارستانهای تهران آمار ابتلا به ایدز را در کشور نگران کننده و افزایشی خوانده و در مورد گسترش ایدز در میان مصرف کنندگان شیشه هشدار می‌دهد.

وی درباره روش انتقال ایدز در میان مصرف کنندگان آمفتامین‌ها و انواع روانگردانها به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه تماسهای جنسی این افراد و استفاده نکردن از وسایل پیشگیری-حتی درزمان همبستر شدن با همسرشان- بیماری ایدز را تشدید می‌کند یعنی به دلیل از خود بی‌خود شدن آنان در مهمانی‌های همراه با مصرف آمفتامین،  ایدز بین آنها انتقال پیدا می‌کند.

 

  عزم ملی برای ایدزکودکان

عضو هیأت مدیره سمن «جامعه و سلامت» همچنین تأکید می‌کند: گسترش روزافزون ایدز در بین کودکان خیابانی بسیار نگران‌کننده است و باید در این زمینه بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز نگهداری کودکان کار،خانواده‌های بدسرپرست و نیزمراکز بهداشتی، درمانی یک عزم ملی ایجاد شود. این استاد دانشگاه علوم پزشکی همچنین با تأکید بر آگاهی بخشی به اعضای جامعه هدف، بالا رفتن ابتلای کودکان به ایدز را زنگ خطری جدی برای آینده سلامت جامعه دانسته و می‌گوید: بر اساس آمارهای نظام سلامت،میانگین سن ابتلا به ایدز در ایران به ۱۶ سال کاهش یافته و این معضل باید به صورت یک دستورالعمل سریع درنظام سلامت بررسی شود.

 

  مهارتهای زندگی پیش از ابتلا به ایدز

دکتر حسين کرمی نوری (روان شناس) دانشيار دانشگاه و کارشناس سابق مبارزه با ایدز وزارت بهداشت، به خبرنگار ما می‌گوید: گرچه در بحث اعتیاد تزریقی و انتقال خون موفقیتهایی داشته‌ایم، اما بیشترین مشکلات ما در حوزه ابتلا به ایدز در بحث «جنسی و رفتارهای پرخطر» مشاهده می‌شود که باید برای خانواده‌ها بویژه مردان، در حوزه مهارتهای زندگی و وفاداری به همسر،بسته‌های آموزشی تهیه شود.

وی می‌افزاید: متاسفانه ما در این حوزه مشکل داریم و هنوز هم بیماری ایدز و حتی بیان روشهای پیشگیری از آن در کشور «تابو» است و مشاوران خانواده، روان‌شناسان و زوج درمانگران در این باره کمترین ارباب رجوع را در مطبهایشان پذیرش می‌کنند.

دکتر کرمی نوری، یادآور می‌شود: هم اکنون همه طرحهای بهداشتی و درمانی ملی باآگاهی بخشی اعضای جامعه هدف امکانپذیر است، اما در این زمینه بشدت خلأ داریم و تا وقتی سلامت مردم در خطوط قرمز صدا و سیما از اولویت برخوردار نباشد نتیجه ای جز این نمی‌توان انتظار داشت و توقع کاهش شمار بیماران رؤیایی بیش نیست.

 

  پیشتازی ایدز جنسی و غفلت رسانه ملی!

این روان شناس و دانشيار دانشگاه تأکید می‌کند: همه می‌دانیم موج سوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی)، شانه به شانه موج دوم و حتی پیشتاز تر از آن در جهت افزایش ابتلای قربانیان به این بیماری (ابتلا از طریق تزریق مشترک)، درحال قربانی گرفتن است، ولی دریغ از یک برنامه تلویزیونی و فرهنگسازی در رسانه ملی.

وی با ارایه جدول و آمار منتشر شده درمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: ما شاهد رشد ۳۳ درصدی ابتلا به ویروس ایدز از طریق روابط جنسی در کشور هستیم و متأسفانه روند افزایشی شمار متبلایان به ایدز از طریق روابط جنسی بویژه در بین زنان بسیار بالا گزارش شده است. به باور این روان‌شناس و کارشناس سابق مبارزه با ایدز وزارت بهداشت، الگوی انتقال ویروس «اچ.‌آی.وی» از طریق سرنگهای آلوده و تزریق مشترک معتادان تابلو به تماسهای جنسی تغییر یافته است و با اینکه آمار قابل اعتنایی در خصوص جمعیت پنهان مبتلایان به ایدز وجود ندارد، زنان و دختران جوان آلوده به ویروس با افزایش ۱۰ برابری از سه به ۳۰ درصد رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.