پروین محمدی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رفع مشکل فاضلابها را در بخشهای سه گانه رضویه، مرکزی و احمدآباد ضروری دانست و گفت: ...

همه سازمانها برای « کشف رود» آستین بالا بزنند

تا زمانی که سامانه فاضلاب و پسابهای غیراستاندارد در مشهد درست نشود، هر هزینه ای بی تأثیر است.

دکتر مصطفی مهرابی‌بهار در این خصوص به کشت و کار محصولاتی که با فاضلابها و پسابها رشد می کنند، اشاره و تصریح کرد: کنترل کشت و کار یکی از اولویتهای بهداشتی است، زیرا محصولاتی که با فاضلابها و پسابهای غیراستاندارد آبیاری می شوند، موجب بیماری‌های مختلف و تهدید سلامت جامعه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر حفظ و حراست از بهداشت عمومی و امنیت غذایی جامعه تصریح کرد: اهمیت سلامت محصولاتی مانند سبزی و صیفی‌جات، به جهت حفظ امنیت غذایی و بهداشت عمومی شهروندان سالهاست در کار گروه سلامت و امنیت غذایی مطرح شده و مسایل مختلف مربوط به کشف رود از سوی مراکز بهداشت مرتبط با این منطقه پیگیری شده است.

همچنین موضوع رسیدگی به فاضلابهای خانگی، فاضلاب صنایع، فاضلابهای تانکری، پسابهای غیراستاندارد و... از سوی مرکز بهداشت شماره سه و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مشهد پیگیری شده و در راستای آموزش کشاورزان و معرفی متخلفان به محاکم قضایی در سال گذشته 59 نفر و در سال جاری 12 نفر از کشاورزان متخلف و درخصوص دفع غیربهداشتی فاضلاب منازل با همکاری مناطق مختلف شهرداری در سال گذشته 95 نفر و در سال جاری 205 نفر طبق ماده 688 مجازات اسلامی در منطقه تحت پوشش اقدام لازم صورت گرفته است و از طریق کارگروه سلامت و امنیت غذایی مستقر در استانداری موارد فوق پیگیری که در صورت تحقق مصوبات واجرایی شدن آنها از جمله احداث سپتاژ، رسیدن پساب تصفیه‌خانه‌های شهری به حد استاندارد، تصفیه کامل فاضلاب صنایع و ساماندهی فاضلاب شهر، شاهد جاری بودن فاضلاب و پساب غیراستاندارد در کشف رود نبوده و تخلفی نیز صورت نخواهد گرفت و سلامت عموم جامعه حفظ خواهد شد.

وی با تأکید به ضرورت همکاری سازمانهای مرتبط و سالم سازی سامانه فاضلاب و کنترل کشت و کار خاطرنشان کرد: در صورت اجرا نشدن موارد ذکر شده برخی کشاورزان ممکن است با توجه به کمبود آب برای آبیاری محصولات کشاورزی، تخلف نموده و از فاضلاب و پساب غیراستاندارد استفاده کنند و سلامتی مردم را در معرض خطر قرار دهند.

دکتر مهرابی بزرگترین مشکل کشف رود را دفع خارج از استاندارد فاضلاب صنعتی برخی صنایع از جمله صنایع چرم مشهد و سرازیر شدن آن به این رود، تخلیه فاضلاب تانکرهای فاضلابی بدون هیچ‌گونه تصفیه و رهاسازی فاضلابهای خانگی در حاشیه شهر و رها شدن فاضلابها در معابر و سرانجام به کشف رود و... اعلام کرد.

وی گفت: برای رفع این معضل بهداشتی سازمانهای مرتبط باید آستین‌ها را بالا بزنند و با همکاری یکدیگر این مشکل چندین ساله را از بین ببرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سلامت مردم شهر و روستا و حاشیه شهر را در گرو رفع مشکل کشف رود دانست و از شورای شهر پیگیری جدی در این خصوص را خواستار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.