گروه سیاسی، آرش خلیل‌خانه - معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به قدس طرح موضوع مبادله جیسون رضائیان در برخی محافل را تأیید کرد، اما گفت که این موضوع هنوز در قوه قضاییه مطرح نشده است.

مبادله جیسون رضائیان مطرح نشده است

دو هفته پیش علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو «ان پی آر» آمریکا در سفر به نیویورک درباره امکان مبادله جیسون رضائیان تصریح کرده بود که «راه‌های عملی وجود دارد. مثلاً تعدادی ایرانی در زندان‌های اینجا محبوس‌اند، قطعاً برای مسایلی از این دست، می‌توان به راهکارهایی رسید. فکر می‌کنم که سیاسیون شما (آمریکایی‌ها) آن راه‌ها را می‌دانند. »

محسنی اژه‌ای اما در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نظر قوه قضاییه در مورد مبادله زندانیان از جمله جیسون رضائیان و اینکه ممکن است با چنین درخواستی در صورت طرح از سوی دولت مخالفت کند، افزود: چون هنوز این موضوع در دستگاه قضایی مطرح نشده فعلاً نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم.

وی افزود: حکم جیسون رضائیان نیز هنوز ابلاغ نشده است.

 

  پدیده ای که فقط قضایی نیست

سخنگوی دستگاه قضا درباره معضل مؤسسات مالی و اعتباری و برخی شرکتهای سرمایه گذاری در مشهد نظیر شرکت پدیده که مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده و تبدیل به یک بحران اجتماعی، سیاسی و مالی شده است هم گفت: در این باره ستادی به ریاست استاندار و ستاد پشتیبانی نیز به ریاست وزیر کشور تشکیل شده تا به موضوع رسیدگی کنند.

وی افزود: تنها یک وجه از این مسأله قضایی است و ابعاد اجتماعی و سیاسی و مالی آن را دستگاه‌های مربوط اجرایی باید حل و فصل کنند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: این شرکتها یا مؤسسات سرمایه‌هایی که از مردم 
گرفته اند یا در پروژه‌هایشان هزینه کرده‌اند و یا تبدیل به ملک کرده‌اند و حالا یا پروژه‌ها به نتیجه نرسیده و یا با رکود بازار ملک مواجه هستند و کمبود نقدینگی دارند.

وی درباره مشخص نشدن قیمت سهام این شرکتها نیز یادآور شد: تعیین نرخ سهام وظیفه دستگاه قضایی نیست، ضمن اینکه این شرکتها نرخ سهامشان را خودشان و به صورت صوری تعیین کرده و بالا می‌بردند. مثلاً یک شرکت بدون مجوز، سهام خود را به این شیوه از 200 تومان تا بالای 12 هزار تومان افزایش داده بود و مردم بر مبنای این نرخ گذاری الان سرمایه‌های خود را به نرخ 12 هزار تومان مطالبه می‌کنند، حال آنکه این ارقام کاذب بوده و طبیعی است که همه سرمایه گذاران به پولشان نمی‌رسند.

 

  شایعه برای قتل زنجانی

اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره دادگاه بابک زنجانی و درخواست علنی شدن آن از سوی نمایندگان مجلس نیز تعرضی به مباحث رسانه‌های هفته‌های اخیر زد و با گلایه از توهین هایی که به این متهم شده گفت: هیچ ‌کس حق ندارد به یک فرد ولو آنکه متهم باشد، توهین کند حال آنکه برخی مسائلی که از سوی بعضی تریبون‌ها نسبت به این متهم گفته می‌شود، صحیح نیست و اگر شکایت کند، می تواند زننده آن حرف ها را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

وی افزود: برخی افراد گفته‌اند که ممکن است، بخواهند این متهم را بکشند، این حرف صحیح نیست و مثال بارز تشویش اذهان عمومی شمرده می‌شود. نکند کسانی که این حرفها را می‌زنند، خودشان چنین برنامه ای را دنبال می کنند و می‌خواهند اگر چنین کردند، اذهان را منحرف کرده باشند، والا هیچ‌کس چنین شاهد و قرینه‌ای ندارد و از سوی سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز چنین مطلبی مطرح نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از مصاحبه خود از آغاز محاکمه 45 نفر از مدیران و کارکنان بانک صادرات از جمله مدیرعامل این بانک در ارتباط با پرونده
 3 هزار میلیاردی خبر داد و گفت:این عده با قرار وثیقه آزاد هستند و دادگاه آنها به نوبت برگزار می‌شود.

اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعلل در پرونده سعید مرتضوی، دادستان اسبق تهران نیز تصریح کرد: وی سه پرونده دارد که در یک مورد حکم صادر شده، در مورد دوم کیفر خواست داده شده ومحکوم علیه پس از ابلاغ حکم ۲۰ روز فرصت دارد تا اعتراض کند و به اعتقاد من وقت کشی انجام نشده، اما اگر پس از۲۰ روز اعتراض نکرد، حکم قطعی می‌شود.

 

  بقایی در بازداشت

سخنگوی دستگاه قضا درباره وضعیت حمید بقایی، معاون اول دولت سابق نیز گفت: قرار بازداشت بقایی تمدید شده و او هنوز در بازداشت به سر می‌برد، اما امکان اعلام موارد اتهامی وی فعلاً وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.