گروه هنر / تکتم بهاردوست - شهرام کرمی‌، کارگردان، نویسنده، منتقد و مدرس دانشگاه است. او بعد از یک سال وقفه بار دیگر دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بر عهده گرفته است.

کمپانی‌های سرشناس تئاتر دنیا به همدان آمده‌اند

بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هفته گذشته در شهر همدان افتتاح شد و چهاردهم مهرماه به کار خود پایان می‌دهد. با کرمی‌درباره ساختار جدید این دوره از جشنواره و چند و چون آن صحبت کرده‌ایم که گزیده آن، هم اینک پیش روی شماست.

 

  جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان نسبت به جشنواره‌های دیگر نمایشی چه رویکرد و تفاوتی دارد؟

-  جشنواره کودک و نوجوان یکی ازپرسابقه‌ترین جشنواره‌های کشورمان است و تفاوتی که با سایر جشنواره‌ها دارد، در شکل برگزاری و استقبال مخاطبان است.چون این جشنواره با بیش از 100هزار مخاطب، یکی از پرمخاطبترین جشنواره هاست و خوشبختانه به دلیل اقبال خانواده‌ها و بچه‌ها، چه آن زمان که در اصفهان برگزار می‌شد و چه اکنون که در همدان برگزار می‌شود، بسیار پرمخاطب است و برخلاف جشنواره‌های تئاتری، اصلاً مشکلی به نام مخاطب ندارد.

استقبال زیاد مخاطبان کودک و نوجوان از جشنواره حتی سبب تعجب مهمانان خارجی هم می‌شود.

تفاوت دیگر این جشنواره با سایر جشنواره‌ها در شکل و شیوه برگزاری آن است.این جشنواره متفاوت‌ترین جشنواره تئاتری کشور است و دقیقاً مطابق با الگوهای جهانی تئاتر برگزارمی‌شود، یعنی برآیند اجرا به جشنواره است. بیشتر جشنواره‌های دیگر ما تولیدات جدید دارند و برای اولین بار آنها را در جشنواره ارایه می‌دهند، ولی این جشنواره آثاری را به نمایش می‌گذارد که درطول سال گذشته اجرای عمومی‌ داشته‌اند؛ الگویی که در تمام جشنواره‌های تئاتری دنیا به آن توجه می‌شود و این روند سبب می‌شود که آثار منتخب که اجراهایشان را رفته‌اند و توانسته‌اند با مخاطب به یک ترازی برسند، امکان حضور درجشنواره را پیدا کنند.

 

  جشنواره امسال نسبت به دوره های پیشین چه تفاوتی دارد؟

-  جشنواره، ساختار مشخص و منسجمی‌ دارد و ما سعی می‌کنیم که بر اساس همین ساختار یک قدم به جلو برداریم و قرار نیست هر سال تفاوت داشته باشیم. این یک قدم به جلو رفتن ما به این شکل است که هربار بخشهای مختلف جشنواره را ارزیابی و در صورتی که ضرورتی را احساس کنیم، بخشی را به جشنواره اضافه می‌کنیم.  سال گذشته بخش دانش آموزی را اضافه کردیم و با توجه به ارزیابی‌ها، این بخش از حساسیت بالایی برخوردار است، برای همین امسال این بخش از جشنواره را به تئاترهای استان اختصاص دادیم، چون می‌خواهیم از این طریق به رشد تئاتر استان هم کمک کنیم، برای همین برخلاف سال گذشته، سه اثر را انتخاب کردیم که در بخش دانش آموزی حضور داشته باشند.

تفاوت دیگری که جشنواره امسال با سال قبل دارد، این است که در سال گذشته نمایشهای خردسالان در مراکز آموزشی و پارکهای آموزشی برگزار می‌شد، در حالی‌که امسال یک سالن به نمایش این تئاترها اختصاص پیدا کرده، چون اززمانی که این بخش از جشنواره اضافه شده است، عده زیادی به این سمت هدایت شده‌اند و خوشبختانه این بخش هم توانسته به پویایی برسد و آن‌قدر آثار رسیده به این بخش خوب بوده که ما تصمیم داریم در سال آینده آثاری را که دراین بخش شرکت می‌کنند، دو برابر کنیم. همچنین امسال شاهد بیشترین حضور گروه‌های خارجی با آثار متنوع هستیم.

چند کمپانی شناخته شده تئاتر را در جشنواره امسال به عنوان مهمان داریم که این خودش امکان مراوده بیشتری را ایجاد می‌کند. برگزاری کارگاه‌های عملی به عنوان بخش مهم آموزشی تئاتر یکی از بخشهای مهم و اصلی جشنواره است که امسال قابلیت خاصی به جشنواره خواهد داد.

 

 در این دو سه گروه قرار است چه تعداد اثر نمایش داده شود؟

- حداکثر 32 اثر به بخش پایانی جشنواره راه پیدا خواهند کرد.چون جشنواره در 6 بخش متنوع برگزار می‌شود، ولی در بخش مسابقه صحنه‌ای کودک و نوجوان 150 گروه نمایشی متقاضی شدند که در نهایت 16 گروه نمایشی به جشنواره راه پیدا خواهند کرد.

 

 این جشنواره در شهرستانها هم برگزار می‌شود؟

- جشنواره فقط در استان همدان و شهرستانهای اطراف برگزار می‌شود، ولی امسال پیشنهادی را از سمت هنرمندان مشهدی داشتیم که جشنواره به صورت همزمان در مشهد هم برگزار شود که پیشنهاد بسیار خلاق و قابل توجهی بود، اما این روند باید به یک جشنواره جداگانه تبدیل شود، چون خوشبختانه در استانی مثل خراسان رضوی، تئاتر کودک و نوجوان از رونق خیلی خوبی برخوردار است.

 

  با توجه به اینکه امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم در همدان برگزار می‌شود، این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-  من این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم، چون به نظرم همدان از توانایی خیلی خوب و بالایی برخوردار است و مخاطبان هم به خوبی از این قضیه استقبال می‌کنند که این می‌تواند برای هر دو جشنواره اتفاق مبارکی باشد.

 

  در این دوره از جشنواره قراراست از استادانی چون مرضیه برومند تقدیر کنید؟

-  بله! مرضیه برومند، یکی از چهره‌های شناخته شده هنر کودک و نوجوان است. او تقریباً در همه عرصه‌های هنری از اجرا، نویسندگی و کارگردانی تا عروسک گردانی بسیار فعال بوده و هست و ما با بزرگداشتی که برای ایشان برگزار خواهیم کرد، در واقع به سالها تجربه و کار خانم برومند ادای دین و به سالها فعالیت هنری کسی که به تئاتر کودک و نوجوان اهمیت می‌دهد، ادای احترام
 می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.