قدس آنلاین : آیین اختتامیه همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی با حضور سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در دانشگاه فرهنگیان در مشهد برگزار شد

همایش «تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی» در مشهد برگزار شد/سید جواد جعفری: گنجینه ارزشمند معارف رضوی ما را از منابع وارداتی بی نیاز کرده است

                                              

به گزارش قدس آنلاین به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در این مراسم، با اشاره به اهمیت استقلال فرهنگی برای کشور گفت:یکی از رسالت های اصلی دستگاههای فرهنگی در نظام مقد س جمهوری اسلامی، تلاش برای ایجاد استقلال فرهنگی و مصونیت کشور در برابر فرهنگ های بیگانه است

وی با بیان اینکه ما صاحب سرمایه های ارزشمندی در عرصه فرهنگی هستیم، افزود: آموزه های رضوی به عنوان سرمایه و گنجینه ای در عرصه فرهنگی در اختیار ماست و وجود این گنجینه ارزشمند ما را از منابع وارداتی غربی و بیگانه بی نیاز کرده است گرچه این گنجینه نیاز به کشف و استخراج دارد و ما می بایستی به سرمایه های خود که همان آموزه های دینی و رضوی است توجه مضاعف داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، با تاکید بر اهمیت امر پژوهش و تحقیق  در ارتقای فکری و معنوی جامعه، اظهار کرد:محور شدن تحقیق در فضاهای علمی و دانشگاهی کشور، باعث رشد فکر و اندیشه و بروز استعدادها در این زمینه می شود و خلاقیت های فکری را بارور می کند.

جعفری  با اشاره به اینکه  وجود بارگاه نورانی امام رضا(ع) در سرزمین ایران می طلبد که ما وظیفه خود در این عرصه را بشناسیم  و در راه شناخت و سپس عمل به آموزه ها و معارف رضوی  بکوشیم، یادآور شد: گنجینه معارف رضوی نیازمند کشف و واکاوی  و آنگاه شناخت و معرفی به دیگران است.امام رضا(ع) در بیانی خطاب به اباصلت هروی می فرمایند: خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند اباصلت می پرسند احیای امر شما چگونه است؟ حضرت پاسخ می دهند: زیبایی های معارف ما را بشناسند و به دیگران بشناسانند.

وی ادامه داد: ماموریت همه ما به ویژه فرهیختگان و پژوهشگران کشور این است که با زبان علم و اندیشه و پژوهش  معارف رضوی را بشناسیم  و آنگاه این معارف را به دیگران انتقال دهیم.

وی همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی را  در راستای؛ تعظیم شعائر دینی بخصوص شعائر رضوی، توجه به امر تحقیق و پژوهش و هم چنین تلاش برای ایجاد استقلال فرهنگی در کشور دانست و گفت: استمرار این همایش آن هم به میزبانی مشهد بعنوان پایتخت فرهنگی جمهوری اسلامی ضروری است و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) آمادگی دارد با دانشگاه فرهنگیان کشور نهایت همکاری را داشته باشد تا همایش بصورت دوسالانه برگزار شود تا همه از معارف ارزشمند رضوی بهرمند شویم.

پیام وزیر آموزش و پرورش به همایش ملی «تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی»

در این همایش  پیام علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش قرائت شد. در ابتدای این پیام آمده است:  فرهنگ گرانقدر و عالم آرای اسلامی، کهکشانی است که خورشید و جود پیامبر رحمت محمدبن مصطفی(ص) در آن تابیدن گرفته است و دوازده اختر روشنابخش از آن کانون وحی نور می‌گیرند و برآن محور سیر می‌کنند.

در ادامه این پیام آمده است: هشتمین اختر تابنده این منظومه وجود مبارک و معنوی حضرت ثامن الحجج علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) است، سخنان و سیره آن بزرگوار به واقع راهنمای مسلمانان و خصوصا شیعیان جهان است تا در تاریکی‌های صحرای حیات چراغ راهی و انگشت اشارتی به سوی آن کهکشان و آن خورشید درخشان باشد

این پیام می افزاید: هرگونه تحقیق، بررسی، تفحص، تدبر در سخنان و سیره زندگانی آن امام همام به منزله امری مقدس در اراهنمایی این کاروان به سوی حقیقت آن شمس نورانی است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از پیام خویش با اشاره به همایش کشوری علمی- پژوهشی تعلیم و تر بیت در فرهنگ رضوی، آورده است: این همایش که به همت دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد و همراهی نهادهای علمی و فرهنگی استان خراسان رضوی برگزار شده است از زمره این تلاش هاست.

اهل بیت(ع) شایسته ترین افراد برای قرار گرفتن در جایگاه مربی هستند

هم چنین دکتر محمود مهر محمدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در این مراسم با اشاره به موضوع تربیت که محور اصلی این همایش محسوب می‌شود، گفت: تربیت صنعت نیست از همین رو تربیت شناسان فراوانی گفته‌اند تربیت مقدمه‌ای بس پیچیده و پر رمز و راز بوده که ربطی به تکنولوژی ندارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور ، نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) را شایسته ترین افراد برای قرار گرفتن در جایگاه مربی عنوان کرد و گفت: عاقلانه ترین کار این است که سرنوشت خویش را در دست آن ها قرار داده و خود را در مسیر تعالی و کمال انسانی که آن ها بیان کرده اند قرار دهیم.

دکتر خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران نیز در این همایش با اشاره به تربیت دینی و بهره‌گیری از اهل بیت(ع) در این زمینه، گفت: وقتی به زندگی ائمه(ع) می‌نگریم با اتفاقاتی رو به رو می‌شویم که آن‌ها در شرایط سخت چه تصمیمات درستی گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: زمانی که به زندگی و سیره امام رضا(ع) که هم اکنون در جوار ملکوتی این امام همام قرار داریم می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که ایشان در بدترین و سخت‌ترین شرایط چه تصمیماتی گرفته‌اند از همین رو می‌توان زندگی و تصمیمات ایشان را به سه بخش مدارا، اندیشه و گفت‌وگو تقسیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه مدارا به معنا پذیرش نبوده و دارای یک وجه مخالفت است، گفت: در زندگی امام رضا(ع) مشاهده می‌کنیم که مأمون تلاش زیادی کرد که ایشان را به عنوان ولیعهد خویش معرفی کند، امام پذیرفتند و مدارا کردند، در حالی که با اصل موضوع مخالفت داشتند.

تأسی کردن از فرهنگ رضوی یعنی تأسی از فرهنگ دینی

هم چنین دکتر سید حسین مجتبوی، دبیر همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی، گفت: یکی از مأموریت‌های دانشگاه فرهنگیان پرداختن به مسائل فرهنگی و دینی است.

وی ادامه داد: در راستای اشاعه این امر مهم به دلیل همجواری با مضجع شریف علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) در شورای عالی دانشگاه فرهنگیان مصوب شد تا میزبانی برپایی نخستین همایش ملی و کشوری تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی را داشته باشیم.

مجتبوی با تأکید بر اینکه آنچه در جامعه امروز حضور و ظهور دارد و ما به آن تأسی بخشیم به فرموده پیامبر قرآن، عترت و اهل بیت(ع) هستند، گفت: در واقع تأسی کردن از فرهنگ رضوی یعنی تأسی از فرهنگ دینی و اخلاق داشتن، لذا بر آن شدیم تا با این هدف این همایش را در مشهد برگزار کنیم.

دریافت 600 مقاله

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام دکتر علیرضا صادق‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: برای نخستین بار توانستیم با تلاش‌های فراوانی که همکاران ما در دانشگاه فرهنگیان انجام دادند، تعلیم و تربیت در سیره و کلام امام رضا(ع) را موضوع یک همایش و نشست علمی قرار داده و آن را تبیین کنیم.

وی افزود: سال‌های زیادی در حوزه تربیت اسلامی تلاش شده اما متأسفانه در 30 سال گذشته نتوانستیم در این خصوص  حتی یک همایش را برگزار کنیم اما در نهایت تلاش‌های دسته جمعی توسط دانش‌پژوهان دانشگاه منجر به برگزاری نخستین همایش شد که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه در مرحله اول ارسال مقالات حدود 600 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد، ادامه داد: از این تعداد 400 و سپس 200 مقاله با ارزیابی داوران انتخاب شد و در نهایت نیز از این تعداد 51 مقاله به همایش رسید.

یادآور می‌شود؛ همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی ،از برنامه های بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که  به میزبانی دانشگاه فرهنگیان  در مشهد برگزار شد. سایر برنامه های بخش دانشگاهیان این جشنواره نیز به تدریج در دانشگاههای میزبان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.