قدس انلاین – سعید کوشافر: "پدیده با هماهنگی تمام مسوولین مشغول فعالیت بوده است، مگر چشم این آقایان بسته بوده است؟" این جمله را شاید بتوان چکیده یک مصاحبه طولانی باشهردار شاندیز دانست مردی که برخی اورا متهم شماره یک ماجرای پدیده شاندیز میدانند.

تجمع مالباختگان وپدیده ای که حالا حالاها پول نمیشود/پهلوان نه طرح استانداری را جدی میگیرد نه اخطاردادگستری را/ مدیر دولتی راه پدیده،مدیران پدیده درراه زندان

این درحالی است که مالباختگان پدیده همچنان منتظرند تا تکلیف انان ازسوی مدیران این شرکت روشن شود ؛ انتظاری که بعید به نظر میرسد به این زودیها به نتیجه ای حاصل شود و انها موفق به نقد کردن برگه های سهام یا حواله خود شوند.

شاید اگر نخواهیم خیلی به عقب برگردیم و ماجرارا به رفت وامدهای مدیران پدیده به دفاتر دولتمردان ومشاوران احمدی نژاد پیوند بزنیم باید به زمانی اشاره کنیم که مدیران شرکت پدیده که تا همین اوایل سال قبل خرجکردها ی کوچکشان میلیاردی بود و اگهی های انها پای ثابت برنامه های پربازدید تلویزیون و یکی از منابع اصلی درامدی این سازمان بود ؛ ناگهان از خرید برگه های سهام دست مردم عاجز ماندند. آنها درمرحله اول با ژستهای پهلوانی تلاش کردند مردم را درمقابل اقدام کاملا قانونی دستگاه قضایی قراردهندو با نفوذی که دربرخی رسانه های جیره خوار داشتند خود را حق به جانب نشان دهند ، حتی همین مدیرعامل درگفتگو با خبرنگار قدس انلاین سرمایه شرکت را بیش از چندین برابر مبلغ سهام خواند واظهار داشت که حاضر است همه سهام مردم را بخرد. این درحالی بود که میدانستند چیزی درچنته ندارند وبا بستن راه فروش غیر قانونی و افزایش غیرطبیعی قیمتهای سهام یک شبه راه سقوط را خواهند پیمود واین همان اتفاقی بود که رخ داد.

واقعیت این بود که مدیران پدیده با بهره گیری از چشمهای بسته مسوولان برروی تخلفاتشان وافزایش بادکنکی قیمت سهامی که غیر قانونی به فروش رفته بود جوی دلالی راه انداخته و با وعده های روزهای بهتر برهیجان مردم برای کسب سود بدون تلاش سوارشده و میلیاردها میلیارد پول به سرمایه شان میافزودند ؛ شاید اکنون همه مردم بدانند که بیش از 130هزار سهامدار سابق ومالباخته فعلی پدیده درهر بار افزایش قیمت سهام فقط وفقط کمتر از یک پنجم چند مدیر پدیده که 80درصد سهام را دراختیارداشتند سود میکردند .

از اینها بگذریم وبرسیم به روزهای ناخوش پدیده که منجربه اخراج بیش از 30هزار کارگری شد که دیگر پول باداورده ای برای پرداخت حقوق انها وجودنداشت ؛ و مالباختگانی که مجبور شدند به وعده سود 30درصدی سهامشان رابدهندو برگه هایی تحت عنوان حواله بگیرند که درهمان زمان هم نگارنده نقد شدن انها را بعید دانسته بود.

اما پدیده یک موسسه اعتباری را هم همراه خود به ورطه سقوط کشید وآن میزان بود که مدیرانش مانند بیش از 130هزار خانوار مشهدی طمع سودهای باداورده کرده بودند؛ و همین مساله موجب شد تا شرق کشور از نظر بر باد دادن پول مردم رتبه ای بالاتر از تمام نقاط کشور را کسب کند و مدیران دولتی این استانها راهی سخت برای بازگرداندن سرمایه مالباختگان درپیش داشته باشند، راهی که با تمام دشواری درباره موسسه اعتباری میزان به سرمنزل مقصود رسید وسپرده گذارانش نفس راحتی کشیدند.

دراین میان اما همیشه سخن از وعده های مقامهای مسوول برای رفع مشکل پدیده هم درمیان بود ؛ وعده هایی که هنوز به هیچ نتیجه ای جز وعده های نو به نو ختم نشده است ؛ شاید اگر همانروز که مدیران میزان بازداشت شده وراهی زندان شدند و هیاتی  دولتی تحت عنوان هیات تسویه زمام امور را بدست گرفتند ؛ نسخه مشابهی برای پدیده پیچیده میشد اکنون مالباختگان این شرکت نیز به پولشان رسیده بودند ، اما مشکل کار اینجا بود که مالباختگان پدیده ؛ برگه هایی به نام سهام خریده بودندو سهام یعنی برد وباخت و از دیگر سو مدیران پدیده مدعی بودند که 80درصد سهام مال خودشان است واگر قرار است مردم به پولشان برسند انها هم باید به پولشان برسند که 4برابر کل پول مردم است وهمین مساله را پیچیده میکرد.

اما طی ماههای گذشته پهلوان یعنی مدیران عامل پدیده که زمانی درخرجکرد میلیاردی پهلوانی میکرد ؛ درخفا بود وریاحی که رییس هیات مدیره این شرکت ورشکسته را بر عهده داشت درمنظر عمومی ظاهر میشد به گونه ای که حتی زمزمه ها از تغییر مدیریت به گوش رسید که به نظر میرسد این هم تاکتیکی برای سرکار گذاشتن مالباختگان بود تا حداقل چندی ساکت شوند.

اما مدیران دولتی  و قضایی استان هم بارها وبارها وعده دادندکه کار رو به بهبود است ونشد ؛ وبارها گفتند که مهلت مدیران پدیده رو به اتمام است وبه پایان نرسید ؛ گفتند که شورای عالی امنیت ملی راهکار داده و مفاد ان را محرمانه دانستند اما نه کاری روی داد ونه اتفاقی افتاد جز اینکه سازمانهای دولتی محکوم به همکاری با پدیده شدند و حتی حاضر شدند مطالباتشان بابت تخلفات این شرکت را بعد از پرداخت پول مردم دریافت کنند اما پولی پرداخت نشد .

هرچند که شاید روال درستی نباشد که فرد یا افرادی تخلف کنندو مردم را پوشش قرار دهند تا دولت تحت فشار همین مردم مالباخته مجبور به صدور مجوزبرای تخلفات شود؛ اما گروهی انگار مجوز برایشان کم بود که هرروز مردم را درجایی جمع میکردند تا مدیران را بیشتر تحت فشار قرار دهند ، روزی مقابل صدا وسیما شعار دادند و روزی مقابل استانداری نماز اقامه کردندو هفته بعد دادستانی ودادگستری را هدف تجمع خود قرار دادند ؛ اما همه اینها سبب نشد تا کارسامان یابد .

همین اوایل پاییز بود که مدیرعامل پدیده بالاخره بعد از دوفصل مخفی شدن سراز لانه به دراوردو درمصاحبه ای که گفته شد اینترنتی بوده به سوالات کسانی که گفته شد از مالباختگان این شرکت بوده اند پاسخ داد و  بازهم از همان دست وعده هایی که مهارت دارد بیان کرد.تا شاید چند روزی مالباختگان را به فردایی بهتر امیدوار کند.

***مصاحبه مدیرعامل پدیده

محسن پهلوان در خصوص سکوت چندماهه اش گفت: ما اولین وظیفه مان این است که پروژه را به سرانجام برسانیم لذا تا کاری انجام و کامل نشده است گزارش دادن به مردم برای اموری که هر روز تغییر می کند کاری پسندیده نبود. اما امروز که نزد سهامداران آمده ام با قاطعیت می گویم که ٩٨ درصد مجوزهای لازم برای پدیده صادر شده است.

پهلوان با بیان اینکه سهامداران شریک ما هستند و باید با هم راهکارهای اجرایی پروژه را پیدا کنیم، ادامه داد:. فرض کنید شما با ۵ نفر شریک شده اید تا یک کارخانه بسازید. اگر وسط کار کسی بخواهد جدا شود باید یا منتظر باشد که کسی سهمش را بخرد و یا اینکه باید وام بگیرد یا سرمایه گذار جانشین پیدا شود .در غیر این صورت باید تا پایان پروژه صبر کنید تا کارخانه تاسیس و به سوددهی برسد.

وی در خصوص آینده مجموعه گفت: ما اولین کاری که بایستی می کردیم کارشناسی و حسابرسی مجموعه بود. با اقداماتی که در گذشته انجام شده این کار همینک با سرعت بیشتری در حال انجام است. مجوزهای شرکت پدیده که اینگونه شخم خورده و زیر و رو شده نیز صادر شده است. پس راه ورود ما به بورس هموار می شود. لذا هیچ دلیلی برای مشکل در آینده شرکت وجود ندارد لذا همه با اطمینان می توانند پدیده را همراهی کنند.

پهلوان با بیان اینکه بزودی روش های برون رفت برای سهامدارانی که بخواهند خارج شوند را اعلام خواهیم کرد، گفت: قطعا تعداد زیادی هستند که می خواهند در پدیده سرمایه گذاری کنند با جذب این افراد تلاش داریم تا نسبت به بازخرید سهام های خرد اقدام کنیم.

وی در خصوص راهکارهای این مهم گفت: در وهله اول روشهای تهاتر را برای املاک، دارایی ها، مغازه ها اعلام خواهیم کرد. این جدول بزودی پس از مجوز ستاد تدبیر استان روی سایت قرار خواهد گرفت.

پهلوان در خصوص جذب سرمایه گذار نیز تاکید کرد: هر کس به هر شکلی پول برای پرداخت به مردم بیاورد چه سهام مردم بخواهد، چه ملک بخواهد، چه سهام هیات مدیره بخواهد، چه تجاری بخواهد ما به هیچ وجه ممانعتی نخواهیم داشت و کاملا از این قضیه استقبال می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مهم این است که پول به مجوعه وارد شود، گفت: هر کسی که در حسابش ١٠ درصد ارزش مجموعه، موجودی داشته باشد و به مدیران استان این را ثابت کند قطعا با او وارد مذاکره می شویم و ما از همان لحظه نوکری او را می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره محل هزینه کرد پول سهام های مردم گفت: ما از ابتدای کار واگذاری سهام هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان سهام شخصی خودمان را به مردم واگذار کردیم که البته این امر هم زمانی آغاز شد که پروژه پیشرفت فیزیکی داشت. در چند ماه اخیر بر سر این مسائل آن قدر از ما سوال و جواب کرده اند و سازمان های مختلف را قانع کرده ایم که این پول در چه محل هایی و چگونه هزینه شده است که ورود مجدد به بحث را کار مناسبی نمی دانم. ولی سهامداران مطمئن باشند اگر در این مورد کوچکترین تخلفی وجود داشت الان من اینجا نبودم.

درعین حال طی همین روزهایی که سخنرانی پهلوان ورد زبان مالباختگان بود , مطالبی از سوی رسانه ها وسایتهای وابسته به این شرکت منتشر میشد که اگر چه مالباختگان سهامدارر اتاحدی ارام میکرد اما کارشناسان بخوبی میدانستند که فقط حرفهایی زیبا هستند .

دراین میان عنوان میشد که :"شرکت پدیده با ۵ سرمایه گذار که دو فرد حقیقی گلرخسار و عادلیان و سه شرکت حقوقی ایتالیایی، چینی و ترکی هستند با قیمت تقریبی ٨ هزار میلیارد به توافق رسیده و به همین علت توانسته حقوق معوق کارمندان خود را تا خرداد ماه امسال پرداخت نماید.

از توافقات مهم شرکت و سرمایه گذاران ماندن یک ساله هیات مدیره پدیده برای وصول تمامی حواله های سهامداران است که هر دو سمت معامله با آن اتفاق نظر دارند. هرچند که محسن پهلوان مدیرعامل این شرکت از این حیث مستثنا است.

پرداخت سهام جایزه ١٠ درصدی که جمعا به ٣٣ درصد سهام می رسد و مابه التفاوت پرداخت قیمت سهام با قیمت کارشناسی به سهامداران نیز جزیی از شرایط مدیران پدیده بوده که از سوی سرمایه گذار نیز موافقت شده است.

دیگر مشکل پدیده ورود به بورس اوراق بهادار است که با توجه به مکانیزم های سخت آن مدت زمان طولانی را می طلبد به همین جهت سرمایه گذاران پدیده قرار است با خرید یک شرکت فعال در بورس، تمامی داراییهای پدیده را به آن منتقل نماید تا راه ورود به بورس نیز بسیار کوتاه شود.

البته این را نیز باید در نظر داشت که انتقال اموال پدیده به نام شرکتی در بورس، قطعا باعث ایجاد نقدینگی زیاد در تالار حافظ خواهد شد. به طوری که این معامله بزرگترین رقم معامله در تاریخ بورس ایران خواهد شد که به تبع آن افراد زیادی را مشتاق به خرید سهام این شرکت خواهد نمود تا شاید شاهد جابه‌جایی رکورد صف خرید که در دست بانک صادرات است نیز باشیم."

***نقد کارشناسی برای مالباختگان

نیم نگاهی به سخنان مدیرعامل پدیده بخوبی نشان میدهد که وی قصد دارد سهامداران را شریک سود وضرر شرکت بداندو دقیقا به همین دلیل است که چندین وچند باراز واژه شریک استفاده میکند تا مالباختگان برای کاهش قیمت سهام اماده کند یا حداقل پروژه خرید سهام با قیمت فروش و نه قیمت 12هزار تومان راکلید بزند ؛ او دقیقا هم رقم فروش را بیان میکند میگوید که تنها 1200میلیارد تومان سهام فروخته است .

بنابراین پروژه ، سهامداران دعوت شده وسهام انها را با فقط با قیمتی ازشرکت خریده اند و دردفاتر انها ثبت است از انها خریداری میکنندو این درحالی است که بسیاری ازسهامداران یا از دلالان سهام خریده اندو قیمت ثبت شده دردفاتر پدیده بسیار کمتر از قیمت خرید انهاست یا با قیمتهای پایین خریداری کرده و منتظر دریافت سودبوده اند . دراین میان تنها حواله داران هستند که میتوانند به پول خود به طور تمام وکمال دست یابند و همه اینها درشرایطی است که پولی درمیان باشد .

مدیرعامل بارها تاکید میکند که پولی درمیان نیست و برغم اینکه حاضرشده اند حتی به کسی که 10درصد قیمت پدیده پول داشته باشد شرکت را بفروشند اما اینجا دو مشکل وجود دارد که هیچ کس حاضر نیست این شرکت را بخرد ؛ اول اینکه اگرچه مشکل پدیده درشاندیز حل شده اما همچنان پروژه کیش که بخشی از شرکت است دارای مشکلات فراوانی است و دریاخواری ان قطعی شده ونه تنها سودی برای شرکت ندارد که باید منتظر بررسی پرونده و جریمه های زیاد ناشی از ان بود ؛ دوم اینکه قیمت گذاری املاک پدیده یک قیمت گذاری رویایی است و با متری 20 میلیون هیچ عاقلی حاضر به خرید ملک دربیابانهای شاندیز نمیشود بلکه بهترین املاک را دربهترین نقطه مشهد خریداری میکند و انقدر درهمین مشهد پاساژ ومجتمع ساخته شده که دیگر هیچ جذابیت توریستی و بازاری هم نمیتوان برای این پروژه حتی درصورت تکمیل وبهره برداری متصور بود.

و درنهایت اینکه پهلوان میخواهد که خریدار تمام سهام را بخرد یعنی علاوه بر پول سهامی که به مردم فروخته شده ؛ پول 80درصد سهام او واعضای خانواده اش را هم بپردازد و همین امر باعث شده تا هیچ خریداری پا پیش نگذارد ؛ شاید اگر قیمت تمام پروژه برابر با پرداخت سهام مردم تعیین میشد برخی بانکها وشرکتهای بزرگ پا پیش میگذاشتند تا پس ازپرداخت سهام مردم مالباخته باسرمایه گذاری وتکمیل پدیده ریسک کنند اما درشرایط فعلی که باید 4 برابر پول سهام مردم به پهلوان وخانواده اش پول بدهند کمتربنگاهی وارد گود میشود.

دراین میان نام اوردن از افرادی که درمشهد خود سرمایه گذاری کرده و پروژه های بزرگی دردست دارند نیز فقط برای دلخوشی دادن به مالباختگان است و اینکه سخن از قیمت 8 هزار میلیاردی به میان میاد درحالیکه معتقدند پدیده 12هزار میلیارد ارزش دارد خود میزان صحت اخبار را روشن میکند.

اما زمانی که از خرید شرکتی برای ورود دربورس و ایجاد اتفاقات عجیب وغریب دربورس سخن به میان میاید تنها خاصیتش نشاندن گل لبخند برلبان کارشناسان و سواستفاده از بی اطلاعی مردم است ؛ حضور دربورس با خرید یک شرکت ممکن نیست بلکه باشفافیت درصورتهای مالی انهم پس از مدتها حضور درفرابورس ممکن میشود درعین حال برای حضور درفرابورس نییز باید شرایط دشواری را پشت سر گذاشت و با انتشار صورتهای مالی اعتماد کارشناسان و دست اندرکاران فرابورس را جذب کرد تا زمینه حضور مهیا شود وتازه انوقت است که قیمت گذاری ازطریق جذابیت سهام وعرضه وتقاضا تعیین خواهد شد ، روندی که اکنون برای پدیده تقریبا غیر ممکن است  وبنا بر اظهارات برخی کارشناسان حتی درصورت فراهم شدن زمینه ها وورود به فرابورس قیمت سهام پدیده حتی به کمتر از یک ششم نزول خواهد کرد .

بنابراین روش پهلوان در استفاده از نااگاهی مالباختگانش تغییری نکرده وهمچنان و درشرایط ورشکستگی هم دروازه وعده های زیبایش را نمیبندد ؛ وعده هایی که زیباترین انها هنوز درذهنم باقی مانده؛ پدیده شرکتی است که هرگز سهامش ضررنخواهد کرد.

***استفاده انتخاباتی از پدیده

مالباختگان پدیده که بیشتر انها از استانهای خراسان بودند وقتی از تجمع ومردان دولتی دراستانداری ناامید میشوند دستگاه قضایی هم بر همان حرف پیگیری میکنیم خود باقی میماند ؛راهی دفاتر نمایندگان مجلس میشوند تا انها از تریبون خانه ملت به فریادشان برسند واینجاست که نمایندگان تلاش خود را شروع میکنند .

گفتگوی مشروح نگارنده با ثروتی نماینده مردم بجنورد ازاین حکایت داشت که انها همه راههای ممکن را برای تحت فشار قرار دادن مقامهای مسوول آزموده اند ودرنهایت هم همین فشارها که حتی به تهدید به استیضاح یک یا دو وزیر کشیده درمورد میزان جواب داده است .

ولی یا مدیران پدیده مانند ماهی از دست مسوولان لیزمیخورند یا این پرونده چنان پیچیده است که حل معمای ان ممکن نیست و وزیران حاضرند از صندلیهای گرم نرم وزارت دست بکشند اما دراین پرونده دست نبرند.

اما همین پرونده به ظاهر پیچیده یک فرصت نیز مهیا کرده که باعث شده تا برخی نمایندگان با استماع برخی موارد مطرح درپرونده و برخی وعده های شیرین ؛ با بازگو کردن بخشهای قشنگ وخوب مسایل طرح شده درجلسات نظر مردم را بخود جلب کرده وزمینه رابرای شناخت ورای دادن احتمالی درانتخابات فراهم کنند ؛ غافل ازاینکه مردم درنهایت پی خواهند برد که انچه بیان شده وعده ای بیش نبوده و باعث شده تا فقط چند شب خوابهای طلایی از رسیدن به حقشان راببینند.

نماینده مردم بجنورد،جاجرم،مانه و سملقان گفت: برای پرداخت بدهیهای مردم باید املاک پدیده شاندیز را فروخت و پولش را به مردم داد.

حدود یکماه قبل این مصاحبه انجام شده است واکنون با مرور ان میتوان پی برد که وعده های داده شده چقدر زیبا هستند ودرعمل چه اتفاقی رخ داده است ، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گزارشی که مسئولین مربوطه داده‌اند، مسائل پدیده با ۱۳ دستگاه از ۱۴ دستگاه دولتی حل شده و مجوز مربوط به یک دستگاه دیگر هم در این هفته صادر خواهد شد که با صدور این مجوز دیگر هیچ اختلافی بین شرکت پدیده با دستگاه‌های دولتی باقی نخواهد ماند.

عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: یکی از راه هایی که در گذشته پیگیری شده بود این بود که شرکت پدیده وارد بورس شود و راه دیگر جذب سرمایه گذار است که در هر دوی این موارد مستلزم حسابرسی دقیق حسابرسان دولتی است که خوشبختانه این حسابرسان هم کارشان را با جدیت شروع کرده‌اند و حداکثر تا یک ماه دیگر حسابرسی دقیقی از شرکت پدیده انجام می شود.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در جلسات گذشته تاکید شده بود بحث فروش ۱۸۰ هزار متر از واحد های تجاری شرکت پدیده است که در این مورد تاکید نمایندگان این بود که با نظارت استانداری این ۱۸۰ هزار متر به قیمت مناسب، به قیمتی که هیئت مدیره شرکت پدیده پیشنهاد می دهند و مورد تایید ستاد تدبیر در استانداری قرار می‌گیرد به فروش برسد و خود سهامداران هم در خرید این ۱۸۰ هزار متر اولویت داشته باشند و تخفیف ویژه ای برایشان قائل شوند که سهامداران و طلبکارانی که تمایل دارند در خرید این واحد های تجاری مشارکت کنند بتوانند سهم خودشان را دریافت کنند.

دهقان در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که تاکید شد و هیئت مدیره شرکت پدیده هم کاملا قبول داشتند این بود که سهام کسانی که در واقع حواله دارند و سهام خودشان را به شرکت فروخته اند و سایر سهامداران هم که تا الان سهام خودشان را نفروخته اند با همان مبنای قیمت سهام پدیده که حدود همان ۱۲ هزار تومان هست، حق دارند از شرکت پدیده حق و حقوق خود را مطالبه کنند.

نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز تصریح کرد: یعنی کف قیمت سهام پدیده همان ۱۲ هزار تومان است و همانطور که قبلا هیات مدیره شرکت پدیده همان ۱۲ هزار تومان تعهد داده الان هم به همان تعهد خودش پایبند بوده و اعلام کردند که همان‌گونه که قبلاً اعلام کردیم مهم پرداخت حقوق سهامداران با قیمت همان ۱۲۰۷۲ تومان است. لذا این هم یکی از موضوعاتی بود که توسط هیات مدیره شرکت پدیده بر آن تاکید شد و ما هم طبیعتا بر این موضوع تاکید کردیم.

دهقان خاطر نشان کرد: مقرر شد بحث فروش ۱۸۰ هزار متری از شرکت پدیده که از قبل هم مجوز فروش برایش صادر شده بود در جلسه ستاد تدبیر که با حضور مقامات دادگستری هم برگزار می شود در آنجا مطرح شود و با نگاه مثبت، این مسئله را به جریان بیاندازند و فروش ۱۸۰ هزار متر تسهیل شود.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه اکثر مجوزهای مربوط به پدیده صادر شده و یک مجوز باقیمانده نیز این هفته صادر خواهد شد و دیگر مسئله ای به نام مجوز از قبیل پروانه، تغییر کابری و سایر مسائل از این قبیل باقی نمی ماند اظهار داشت: صدور سند تفکیکی برای کلیه واحد های تجاری پدیده صورت خواهد گرفت و شرکت پدیده که در گذشته واحدهای تجاریش فاقد سند و مجوز بود با کمکی که مسئولین ذیربط انجام دادند تمام واحدهای تجاری پدیده و همه بناهای مربوطه دارای سند خواهد شد و این موضوع زمینه مشارکت سرمایه گذاران و دریافت تسهیلات بانکی را برای شرکت پدیده فراهم می کند که با سندهایی که در اختیار دارد و وثایقی که می تواند بگذارد بتواند به کار خودش ادامه دهد و این پروژه مهمی که در منطقه در حال انجام است تکمیل شود.

دهقان در ادامه افزود: با سند دار شدن همه بناهای مربوطه و واحد های تجاری شرکت پدیده جدای از اینکه حقوق سهامداران پرداخت می شود امکان تکمیل این پروژه هم فراهم می گردد.

نماینده مردم چناران و طرقبه و شاندیز در پایان خاطر نشان کرد: امید است با حل مشکلات پدیده این پروژه الگویی شود برای سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در منطقه و در کشور دارند.

همچنین درهمان زمان عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار مترمربع از املاک شاندیز آزاد شده است، گفت: مسیر رفع مشکلات پدیده شاندیز طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی هموار شده است.

محمدرضا محسنی ثانی، درباره چگونگی رفع مشکلات پدیده شاندیز وآخرین اقدامات صورت گرفته، گفت: طبق تصمیمات اخذ شده مقرر بود که سازمان حسابرسی وضعیت حسابرسی سال ۹۳ پدیده شاندیز را بررسی کند، تا موضوع برای ورود به بورس آماده شود.

نماینده مردم سبزوار درمجلس شورای اسلامی، افزود: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی تدابیری اتخاذ شد که به طور قطع این تدابیر چندگانه هرچه  سریعتر باید انجام شود، به عبارت بهتر باید حسابرسی ها و واگذاری به بورس صورت گیرد، البته درکنار موارد گفته شده بخش خصوصی در صورت امکان باید بخشی از املاک شاندیز را خریداری کند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: درحال حاضر ۱۸۰ هزار مترمربع از املاک پدیده شاندیز آزاد شده و بخش خصوصی می تواند از این طریق، بخشی از مطالبات سهامداران را پرداخت کند، بنابراین مسیر رفع مشکلات هموار شده و باز هم باید تاکید کرد که ۱۸۰ هزار مترمربع از املاک آزاد شده قابل خرید و فروش است و مقرر شده پس از اینکه ستاد تدبیر بلامانع بودن خرید و فروش را اعلام کرد سهامداران بتوانند به قیمت کارشناسی از این املاک به جای سهام خود استفاده کنند.

اما با گذشت یکماه واندی اکنون نمایندگان دریافته اند که دیگر نمیتوان وعده های قبلی را تکرار کرد ومردم بخوبی دریافته اند که هیچ اقدامی درراستای انچه گفته شد صورت نگرفته است ؛ پس لحن سخن راتغییر داده و به نوعی طلبکارانه وارد میدان میشوند.

دراین راستا عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف سریع پرونده پدیده شاندیز، گفت: متاسفانه هیچ نهاد و سازمانی درخصوص مشکلات پدیده شاندیز پاسخگو نیست.

وی با انتقاد از رفع نشدن مشکل پدیده شاندیز، تاکید کرد: با وجود پیگیری‌های روزانه مردم ومراجعات مکرر آنان اما هنوز مشکلات این موسسه رفع نشده است، زیرا درحال حاضر هنوز بحث انجام حسابرسی برای شاندیز ازسوی دستگاه قضایی صورت نگرفته ، این در حالی است که مدت زمان زیادی برای رفع این مشکل اختصاص پیدا کرده اما نتیجه ای حاصل نشده که قابل قبول نیست.

اسداللهی با بیان اینکه سهامدران پدیده شنادیز از اقشار ضعیف جامعه هستند، تصریح کرد: متاسفانه هیچ نهاد و سازمانی در این خصوص پاسخگو نیست؛ واقعیت آن است که پرونده پدیده شاندیز نه به اندازه ای قضایی شده که سیستم قضایی وارد شود و نه اینکه سیستم و نهادهای امنیتی وارد عمل شدند؛ این در حالی است که مسئولان پدیده نیز پاسخگوی مردم نیستند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، گفت: به طور حتم سیستم قضایی باید تصمیم‌گیری نهایی را دراین باره اتخاذ کند، اما هنوز سیستم قضایی وارد عمل نشده و نمی توان گفت که پدیده شاندیز روند قضایی خود را طی کرده است یا خیر، البته این پرونده به لحاظ تبعات اجتماعی و امنیتی، حوزه سیاسی و امنیتی کشور را نیز درگیر کرده است؛ اما استانداری هم هنوز نتواسته این موضوع را تعیین تکلیف کند، بنابراین بحث ساخت وسازهای غیر مجاز و عدم کاربری ها دراین پرونده باید از سوی قوه قضائیه مشخص و ازطرف دیگر ارزش سپرده های مردم نیز مشخص شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، افزود: به طور قطع سیستم قضایی، سیاسی و استانداری استان باید هرچه سریعتر این پرونده را ساماندهی کنند، زیرا مردم بسیاری دراین خصوص بلاتکلیف هست

همچنین نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد ازعملکرد مدیریت اجرایی استان در خصوص مسائل اقتصادی به ویژه پدیده و میزان، سیاست ها ی مدیریت شهری مشهدرا نقد کرد.

سید "هاشم بنی هاشمی" هفته گذشته با اشاره به مشکلات شرکت پدیده گفت: شرکت پدیده که در حاشیه مشهد آغاز به کار کرد و تعداد زیادی از مردم نیز سهام آن را خریدند دیدیم که با آن چگونه برخورد شد .وی با اشاره به این که امروزه استان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی درگیر است تصریح کرد:این مشکلات به مدیران استان برمی گردد که برخی فکر می کننددر این خصوص باید مسائل را فرافکنی کنند .بنی هاشمی افزود: هر چند تلاش می شود مشکلات پدیده و مشکلات اقتصادی استان حل شود اما باید تلاش بیشتری در این مسیرانجام داد تا مشکلات سایرموسسات و شرکت پدیده مانند میزان حل شود.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکل پدیده راهکارهایی وجود دارد و قوه مقننه نیز در این زمینه حرف هایی دارد.وی گفت: هر چند قوه قضاییه درچارچوب سازوکار خود عمل می کند ولی راه حل مشکل پدیده قضایی نیست و باید مدیریت استان این مسئله را جمع کند که تا کنون نکرده است و با توجه به اطلاعاتی که درباره پدیده داریم مسئله پدیده باید بیشتر از این کش پیدا نکند .وی با بیان این که مشکلات پدیده حواشی خاص خود را دارداظهارکرد: باید بدانیم این روش برخورد با مسائل چقدر به سرمایه گذاری در استان لطمه زده است.

وی گفت: برخی فکر می کنند ما مدافع پدیده هستیم در حالی که اعتقاد داریم باید به تخلفات پدیده رسیدگی و مشکلات آن حل و فصل شود اما نبایدبه گونه ای باشد که در این میان ١٢٠ هزار خانواده ای که درگیر مشکلات پدیده هستند متضرر شوند.وی با اشاره به عملکرد مدیریت استان در این خصوص گفت: چرا بد مدیریت می کنید به همین دلیل من نامه استیضاح وزیر کشور را امضا کرده ام اما به دلیل در پیش بودن مسائل انتخاباتی در مجلس این استیضاح هنوز مطرح نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: راهکارهایی برای حل شدن مشکل پدیده مطرح شده ولی چرا به آن ها عمل نشده است؟وی تصریح کرد: من مخالف تخلف هستم ولی باید به آقای استاندار که آن جا نشسته اند و فعالیت هایی را انجام می دهند که بیشترنظارتی است بگوییم شما مدیر اجرایی هستید و باید تا انتها کار را پیش ببریدو بدانید کارهای اقتصادی در استان متوقف شده ولی نمی دانیم چرا شما پاسخ گو نیستید.

رئیس انجمن اسلامی مهندسین خراسان بااشاره به این که در باره مشکلات پدیده آخرین نظراتمان را داده ایم اظهار کرد: مشکلات پدیده راه حل دارد و مشکلی هم ندارد ودرکنار این که سهامداران به حق و حقوق خودشان می رسند پروژه هم فعال می شود اما آقایان آن را نگه داشته اند که این به مصلحت جامعه نیست .

وی گفت: من به عنوان فردی اجرایی و مدیریتی که چندین پروژه را از ابتدا تا انتها انجام داده ام و به عنوان کارشناس و نماینده مردم به مسئولان اجرایی تذکر می دهم و می گویم که نظرم را داده ام اما شما بنا ندارید به حرف ما توجه کنید. امیدوارم این صحبت های ماموثرواقع شود البته اگر رسانه ها دوست داشته باشند منتشر کنند.

***تخلفات و نقش مسوولان اجرایی استان

اینکه مقامهای اجرایی استان برای حل مشکل پدیده چه کردند سوالی است که درذهن همه مالباختگان این شرکت وجود دارد و هرگز نیست کسی نیامده ومساله را برای انها به طور واضح ومشروح بازنکرده است .واقعیت این است که پدیده مانند استخوان درگلو است ومقامهای اجرایی نیز بخاطر پول وسهام مالباختگان ناچار از تحمل مدیران این شرکت شده اند درحالیکه شاید اگر همان روزهای اول یک مدیر مقیم برای این شرکت تعیین میکردند بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت وتاکنون پول سهام مردم پرداخت شده بود.

بهرحال انچه درباره این شرکت وسرنوشت ان رخ داده درجلسات محرمانه ای بوده که کسی بخود زحمت نداده تاحداقل بخشی را که ممکن است به مردم منتقل نماید , انچه مشخص است کار حتی به شورای عالی امنیت ملی رسیده وانها نیز مساله را به وزیرکشور وسپس استاندار محول کرده اند تابر مصوبات درباره ااین شرکت نظارت کرده ودرصورت عدم اجرا ازسوی مدیران تصمیم گیری نماید اما اینکه استاندار خراسان رضوی چرا تا کنون با تسامح وتساهل با این مدیران برخورد کرده جای سوال دارد.

دراین حال مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پدیده روند کامل خود را در ارتباط با مصوبات ستاد تدبیر طی نکرده است اما مردم نگرانی در این مورد نداشته باشند، زیرا ما به جد پیگیر هستیم تا هرچه سریع‌تر مشکلات سهامداران برطرف شود.

علی رسولیان درباره اینکه سهامداران شرکت پدیده هم‌اکنون در وضعیت مبهمی به سر می‌برند، اظهار کرد: ستاد تدبیر مستقر در استانداری خراسان رضوی مصوباتی را درباره این پرونده مورد بررسی قرار می‌دهد.

رسولیان ادامه داد: اقداماتی که باید توسط دستگاه‌های دولتی برای حل موضوع پدیده انجام می‌شده، تقریباً به اتمام رسیده و فقط باید تفاهمات این موضوع به سرانجام برسد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا پدیده مصوبات ستاد تدبیر را اجرایی نکرده است، ادامه داد: پدیده روند کامل خود را در این ارتباط طی نکرده است اما مردم نگرانی از بابت این موضوع نداشته باشند، چون ما به جد پیگیر هستیم تا هرچه سریع‌تر مشکلات سهامداران برطرف شود.

این درحالی است که استاندار خراسان رضوی با اشاره به تخلفات شرکت پدیده شاندیز در اجرای پروژه در شاندیز گفت: به هیچ گونه نمی‌توان از کنار این تخلفات گذشت.

علیرضا رشیدیان افزود: پدیده مجموعه‌ای است که از تملک زمین تا تغییر کاربری، دریافت موافقت اصولی، دریافت پروانه ساخت و ساز و تا حتی یک برگ و یک شیت نقشه که به تأیید دستگاه‌های مربوط رسیده باشد، نقص داشت.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: حتی جوازی که گرفته، اگر شما ببینید، شاید بخندید و بگویید این که جواز نیست!

وی افزود: احداث 380 هزار مترمربع در سه طبقه آن هم بدون هیچ نقشه محاسباتی که بعد این رقم تبدیل به بیش از یک میلیون و 100 هزار متر مربع بنا شود، تخلفاتی است که هیچ گونه نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

وی گفت: با وجود همه این تخلفات، باز با توسل به دوستان فرهیخته دانشمند در استان، دوستان نشستند، فکر کردند و با توجه به شرایط موجود، درگیر شدن مردم و نیز منافع مردم، توانستند یک چارچوب قانونی منطبق با حداکثر انعطافی که می‌شد داشته باشد، ایجاد کردند تا پدیده بتواند کار خود را انجام دهد و با تغییراتی کار به سرانجام برسد و امیدواریم که این موضوع به سرانجام برسد.

درهمین حال  وزیر کشور در نشستی خبری درباره مشکلات شرکت سرمایه گذاری «پدیده شاندیز» با اشاره به این که وزارت کشور برای این موضوع کم نگذاشته است٬ افزود: کميته ای در خراسان رضوی به ریاست استاندار موضوع را مدیریت می کند و در حال حاضر تقریبا هيچ مشکلی در این زمينه نداریم.

رحمانی فضلی تأکيد کرد: مردم مطمئن باشند که به حقشان خواهند رسيد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: وزارت کشور به این مسائل ورود نمی کند اما چون موضوع اجتماعی شده بود٬ مسئوليت پرونده به وزارت کشور واگذار شد. در ساخت و ساز این پروژه تخلفاتی شده بود که باید رسيدگی و تصميم گيری می شد و برخی تخلفات به گونه ای بود که هزینه های بالایی داشت.

وزیر کشور یادآور شد: جلسات متعددی داشتيم و نهایتا دستورالعملی را تهيه کردیم که در آن موضوع اول این بود که حقوق مردم باید صيانت شود و ساخت و ساز های آماده به عنوان سهام به مردم واگذار و متولی پدیده در محاکم با حضور مدعيان حاضر شود و رفع تخلف کند.

و درنهایت نیز نه وزیرکشور ونه استاندار ونه حتی مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان نکردند که مشکل کار کجاست که مدیران پدیده همچنان با زندگی مردم بازی میکنند هر روز با وعده ای انها را حواله به اینده میدهند.

****آخرین مهلت به مدیران پدیده

مقامهای قضایی بعنوان کسانی که برای اولین بار تخلفات پدیده را رویت کرده و درشرایطی که سخن گفتن از پدیده هم هزینه داشته با شجاعت درمقابل مدیران پدیده ایستادندو اجازه ندادند تا تحریکها ونفوذها راه انها را کج کند ؛ اکنون نیز پای کار هستند اما انگار پای کار بودن انها نیز سبب نشده تا مدیران پدیده بخود بیایند ؛ شاید همین حاشیه امنیتی که مقامهای اجرایی برای انها ساخته اند تا پول مردم نقد شود سبب شده تا جری تر شده وبه مهلت های مسوولان قضایی نیز بی توجه باشند چرا که اگر اینگونه بود مهلت انها به پایان رسیده و اکنون بجای تکیه زدن برصندلی های گرم وآرمیدن دربستر های نرم باید پشت میله های زندان آب خنک نوش جان میکردند.

اواخر ماه قبل بود که خبر رسید اخطار نهایی برای مدیران پدیده صادرشده است رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی آخرین اخطار را به شرکت پدیده شاندیزابلاغ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده پدیده شاندیز گفت: با توجه به وعده های مکرری که مدیران پدیده شاندیز داده اند و با وجود فرصت های مختلف، این وعده ها هنوز عملی نشده است لذا دادستانی اخطار نهایی را برای اقدام جدی به «پدیده» داده است که اگر در فرصت نهایی حق و حقوق مردم را پرداخت کرد که چه بهتر اما اگر پرداخت نکرد، برخورد قضایی جدی با مدیران پدیده انجام می شود.

وی با بیان این که مردم مراجعات بسیار زیادی داشته اند و حوصله مردم در این موضوع به سر رسیده است، گفت: بیشتر از این نمی توانیم در مقابل خواسته های مردم صبر کنیم.

وی تصریح کرد: اگر مدیران پدیده نخواهند همکاری لازم را داشته باشند و به اخطار قانونی ستاد و دادستانی ترتیب اثر ندهند و برای الزام به ایفای تعهد اقدام جدی انجام ندهند، با آن ها برخورد قانونی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری گفت: مردم تاکنون از طریق حضوری، مکاتبه و تلفن به مسئولان و دستگاه های مختلف خواسته های خود را مطرح کرده اند تا هم با متخلفان برخورد جدی انجام شود و هم این که حق و حقوق شان پرداخت شود.

درهمین حال وچند روز بعد از اخطار قانونی ؛ دادستان مرکز استان خراسان رضوی با تأکید بر این که مدیران پدیده تاکنون از مهلت های قانونی ستاد تدبیر برای رفع مشکلات این پروژه استفاده نکرده اند و هیچ گونه اقدام موثری را در این باره انجام نداده اند، از ممنوع الخروج بودن تعدادی از دست اندر کاران اصلی شرکت پدیده خبر داد و گفت: با وجود اخطار نهایی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی به مدیران این شرکت برای استفاده از فرصت طلایی که توسط مسئولان ذی ربط در اختیار آنان قرار گرفته است، اما طبق گزارش های موجود، هنوز مدیران این شرکت حتی برای گرفتن مجوزهای قانونی برای ادامه فعالیت پروژه نیز بی تفاوت بوده اند.

وی همچنین از تعیین قیمت 12 هزار و 70 تومان برای هر سهمی که افراد به شرکت پدیده فروخته اند و در قبال آن حواله (رسید) دریافت کرده‌اندخبر داد.«قاضی غلامعلی صادقی» ضمن بیان این مطلب افزود: استفاده نکردن از فرصت و مهلت های قانونی و پیگیری نکردن موضوع دریافت مجوزها و یا فروش بخشی از اموال برای پاسخگویی به سهامدارانی که اصرار به فروش سهام خود دارند، در واقع به ضرر سهامداران است و نباید این مهلت قانونی، با فرصت سوزی توسط مدیران پدیده از بین برود و مردم همچنان سرگردان بمانند.

مقام ارشد قضایی مشهد اضافه کرد: طبق نظر مسئولان قضایی، عمل به مصوبات ستاد تدبیر که پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی در استان و کشور به مدیران این شرکت ابلاغ شد، تنها راه حل مشکلات پدیده است و دیگر شرایطی بهتر از این ایجاد نخواهد شد به همین منظور نیز رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اخطار نهایی را برای استفاده از فرصت های ایجاد شده به مدیران این شرکت داده است اما در عین حال و با وجود اعلام آمادگی ادارات و سازمان های مربوطه برای حل مشکلات پدیده، هیچ گونه پیگیری جدی در این رابطه صورت نگرفته است و آنان همچنان به فرصت سوزی های خود ادامه می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مدیران پدیده اقدامی در این باره انجام ندهند، آیا دستگاه قضایی با آنان برخورد خواهد کرد یا نه؟ گفت: موضوع رسیدگی قضایی به تخلفات برخی مدیران در پرونده پدیده با ادامه فعالیت این پروژه کاملاً متفاوت است چرا که رسیدگی قضایی به تخلفات و یا اتهام وارده تنها در حیطه اختیارات دستگاه قضایی است و به یقین دستگاه قضایی با اقتدار اتهام به همه موارد اتهامی رسیدگی خواهد کرد و این پرونده نیز در شعبه ویژه دادسرا مطرح است اما در ماجرای ادامه فعالیت این پروژه، دستگاه قضایی نیز در کنار دیگر مسئولان اجرایی و امنیتی قرار می گیرد و دادستان به عنوان مدعی العموم باید از حق و حقوق مردم و سهامداران دفاع کند به همین خاطر هم در همه مواردی که مشکل قضایی برای ادامه فعالیت پروژه های پدیده وجود داشت، دستگاه قضایی با نظر ارفاقی وارد این موضوع شده است که حقی از سهامداران، کارگران و یا کارکنان این مجموعه تضییع نشود.

«قاضی غلامعلی صادقی» با اشاره به مجوز تغییر کاربری 40 هکتار از اراضی کشاورزی در این پروژه خاطرنشان کرد: وقتی یک متر زمین کشاورزی به تجاری یا اداری تغییر کاربری پیدا می کند به یقین ارزش ریالی آن چندین برابر می شود در حالی که تنها برای ادامه فعالیت پروژه و تضییع نشدن حق و حقوقات سهامداران این گونه مجوزها به مدیران این شرکت داده شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قضایی برای جلوگیری از تضییع حق سهامداران و یا کارکنان پدیده نیز گفت: در اولین مرحله از اقدامات قانونی، برخی مدیران و دست اندرکاران اصلی این شرکت ممنوع الخروج شدند و خرید و فروش اموال نیز به جز مواردی که در مصوبات ستاد تدبیر برای پرداخت وجوه سهامداران اعلام شده است، ممنوع است.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی همچنین با اشاره به نگرانی برخی سهامداران که ممکن است ارزش ریالی سهام آنان سقوط کند و بدین ترتیب ضرر و زیانی را تحمل کنند، تصریح کرد: طبق توافقی که مدیران پدیده آن را پذیرفته اند مقرر شده است که ارزش هر سهمی که افراد به شرکت پدیده فروخته اند و در قبال آن حواله (رسید) دریافت کرده‌اند 12 هزار و 70 تومان تعیین و به کسانی که این حواله (رسید) را در دست دارند پرداخت شود. ضمن این که مدیران این شرکت متعهد شده اند تا در ازای تأخیر در پرداخت وجوه سهام نیز 30 درصد ارزش سهام را به عنوان جبران خسارت به آنان بپردازند. بنابراین مردم و سهامداران بدانند دستگاه قضایی و مدعی العموم از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تضییع حقوق آنان فروگذار نخواهد کرد و از همه توان قانونی خود برای احقاق حق مردم استفاده می کند.

قاضی غلامعلی صادقی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی افراد معتقدند ادامه فعالیت پروژه های پدیده فقط توسط مدیران کنونی امکان پذیر است آیا این موضوع در جلسات کارشناسی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است؟ نیز گفت: البته در این باره دیدگاه ها و نظرات متفاوتی وجود دارد و همه این موارد در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد و در عین حال نظرات برخی مدیران و یا مسئولان نیز متفاوت است و برخی با این نظر هم عقیده هستند اما نکته اصلی در این است که برخی مدیران این شرکت به طور غیرقانونی اقداماتی را انجام داده اند و اتهامات و تخلفاتی متوجه آنان است که ادامه این روند نه تنها به ضرر سهامداران است بلکه به اقتصاد کشور نیز ضربه می زند و از سوی دیگر نیز این مدیران تاکنون نتوانسته اند و یا نخواسته اند از فرصت های قانونی که در اختیار آنان قرار داده شد استفاده کنند و به سمت راهکارهای غیرقانونی، غیراخلاقی و نامتعارف رفته اند. بنابراین باید افرادی مدبر، قانونمند و توانمند در مدیریت این گونه پروژه ها نقش داشته باشند.

 قاضی صادقی خاطرنشان کرد: دیدگاه دیگری نیز که برخی مطرح می کنند آن است که ادامه فعالیت این پروژه به سرمایه گذارانی سپرده شود که در مدت اندکی بتوانند پاسخگوی سهامداران و مشکلات موجود باشند و با توان مدیریتی و سرمایه خود ادامه فعالیت پروژه را تضمین کنند اما وقتی فردی چند هزار میلیارد تومان در پروژه ای سرمایه گذاری می کند این توقع به حق را نیز دارد که باید در مدیریت اصلی پروژه نقش مهمی داشته باشد.

 وی گفت: دیدگاه دیگر نیز حاکی از آن است که برخی از مدیران پدیده توان مدیریتی دارند و با توجه به آشنایی کامل آنان با این مجموعه می توانند در کنار برخی سرمایه گذاران دیگر به روند رو به رشد فعالیت های اقتصادی این پروژه کمک کنند. دادستان مرکز خراسان رضوی تصریح کرد: با این وجود همچنان دیدگاه ها و نظرات دیگری نیز از سوی مدیران، مسئولان اجرایی، کارشناسان و اقتصاددانان مطرح می شود که همه این ها قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است و دستگاه قضایی نیز از بهترین نظری که به تصویب مسئولان استانی و کشوری برسد همچنان حمایت می کند در صورتی که این گونه نظرات موجب تضییع حق سهامداران و یا کارکنان این شرکت نشود. «قاضی غلامعلی صادقی» در پایان افزود: با وجود توصیه ها و هشدارهای مکرر مسئولان قضایی و به ویژه ریاست کل دادگستری استان خراسان رضوی، امیدواریم که مدیران این شرکت از اندک مهلت باقی مانده به تعهدات قانونی خود عمل کنند و بیشتر از این موجب بروز مشکلات برای مردم و سهامداران نشوند.

***سخن آخر اینکه

سخن اخر را شاید اول بیان شد و انهم چیزی نیست جز اینکه مدیران پدیده توانایی مدیریت این پروژه را ندارند ؛ تنها هنر انها استفاده از جهل مردم  وتبلیغات فراوان بود و اکنون که این فرصت ها مهیا نیست دیگر کاری از دستشان برنمیاید و اینکه مقامهای مسوول که به واقع دلسوز برای مالباختگان پدیده هستند برای انها فرصت و مهلت قایل شوند نیز جز وقت کشی نخواهد بود .

مدیران پدیده همچنان براین باورند که درشرایطی باید پول مردم پرداخت شود که سهام انها نیز تضمین شود و به هیچ راهی جز این اعتقاد ندارند ؛ اما به نظر میرسد منطقی ترین راهکار برای جلوگیری از تضییع حق وحقوق مالباختگان این شرکت تعیین یک یا چند مدیر مقیم باشد که کار به پایان رساندن پروژه های نیمه تمام را پیگیری کرده وبا فروش املاک حاضر نسبت به پرداخت پول حواله داران وسهامداران اقدام کنند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    14 3
    خدا ازتون نگذره با این اخبار چرندتون معلوم نیست جیره خوار کی هستین اما دیدن ضجر کشیدن یه عده زیاد آدم لذت نداره . توکل برخدا
  • جیمی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    9 6
    درود بر شرفتان .هزاران درود .پس هنوز انسانهای ازاده در این مرز بوم هست .که صدای من و امثال منو درد دل نالهای خانواده های هزاران بدبخت بیچاره رو به گوش مسئولین برسونه .اقایان تو رو خدا حمایت کنید بخدا جوابشو خواهین گرفت.شاید یک سری جیره خور از طرف مرتیکه پهلوان اجیر میشن به شما ناسزا میگن .ولی شما به راه خودتتون ادامه بدین .تو رو خدا ادامه بدین لطفا فردا یه مصاحبه با دادستان انجام بدین .بپرسین چه نفوذی هست که پهلوان بازداشت و زندانی نمیکنن.بابا تو روز روشن دردی کرد و کلاهبرداری کرده به گفته خودتون از جهل مردم استفاده کرده کلاهبرداری کرده .اخه چرا اخه چرا چرا چرا زندانش نمیکنن.که این مردتیکه مردم و بازیچه خودش کرده داره به ریش مردم میخنده .ایول خسته نباشی درورد بر غیرتت .درود بر اون شیرت حلاتت .ازاده مرد باش که هستی خدا پشت و پناهت .کامل و جامع بود.
  • مجتبی IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    19 0
    از همه چیز گفتی بجز بی تدبیری مسولان و عدم نظارت مسولان چرا باید مردم قربانی بی توجهی مسولان باشند.از تخلف رسانه ها نگفتی که پول دریافت کردند و تبلیغان رو پخش کردند.
  • جاوید مصطوفی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    10 6
    بیشرف تو حتی پروژه رو هم ندیدی که داری حرف مفت میزنی درسته پهلوان دروغ دغل داشته ولی مردانه پروژه ساخته و شرف داشته لعنت به شما جیره خواران و بی غیرتان
  • علی IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    19 4
    سلام لطف کنید تحلیل ها تون را برای خودتان نگه دارید مخصوصا سخنان آخرتان را ذخیره شب اول قبر و آخرتتان کنید. مردم خودشان به اندازه کافی درگیر و عصبی هستند؛ شما چه لذتی از نمک پاشیدن به زخم دیگران می برید؟؟؟ اگر پدیده پدیده شد؛ به همت مردم و همین مدیرانی است که شما امروز هر برچسبی را نصیبشان می کنید! دیروز کجا بودید نشانه های عزم ملی را به تصویر بکشید. خدایا زودتر فرج صاحب امرت را برسان. امین
  • سید از تبریز IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    12 2
    با کمال تشکر ازپایگاه خبری قدس انلاین .. تو را به امام رضا قسم ... ما که شرمنده زن و بچه و صاحب خانه مان و... شده ایم . و از هیچ چیزی خبر نداریم و به امید فردایی که خبری بدستمان میرسد میخوابیم.. لا اقل از اخبارهایی مثل این خبرها از قوه قضایی و استانداری و نهادهای ذیربط و... هر جا که شده به ما ها اطلاع دهید .. به قران ما به رسانه ملی که صبح تا شب تبلیغات پدیده رو نشون میداد اعتماد کردیم و الا ما که در تبریز هستیمو 1600 کیلومتر از مشهد مقدس دور هستیم... از کجا میدانستیم پروزه ای بنام پدیده در مشهد هست که در ان سهام بخریم... باز قسم میدهیم به امام رضا کمکمان کنید و زود + زود پیگیری و اطلاع رسانی بفرمایید.. حرف دل 120 هزار سهامدار (تعهد نامه دار ) و 30 هزار کارگر از کار بیکار شده .... متشکریم عجرتان با خدا +++ میدانم به احتمال زیاد زن و بچه دارید و میدانید شرمنده گی زن و بچه و.. شدن یعنی چه؟؟؟
  • فقط خدا IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    8 0
    کاملا مشخص هستش که از روی غرض مطلب رو نوشتین چرا از حضور جمع زیادی از مسولین در افتتاح فازهای پروژه حرفی نزدید چرا از ورود بی تدبیر دادستان و تحریک مردم به فروش سهامشون چیزی ننوشتید خدا از شما رسانه ها نگذره به حق پنج تن که فقط با این مطالبتون دارید ما مردم بدبخت رو بازی میدین امیدوارم که بلایی بزرگتر از اینا سر شماها بیاد مخصوصا رسانه میلی که با پخش اخبار دروغ بیست وسی مردم رو تحریک به فروش کرد!
  • احسان IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    3 0
    سلام و تشکر از تحلیل خوبتون بنده که سهام خریداری نکردم و آپارتمان خریداری کردم چه خاکی به سرم بریزم شرکت هم برخلاف قرارداد پیش فروش حتی چک زمان تحویل و پیشرفت پروژه را هم خرج کرده و به عسکریه داده و اونها هم چک رو برگشت زدن در حالی که تا 3 سال دیگر هم پروژه آماده نمیشه .تو رو خدا یکی به دادمون برسه و این مردیکه دزد و خاعن رو به سزای کارش برسونه که باعث شده آرامش نداشته باشیم
  • عزیز IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    3 0
    با توجه به شرح کامل مشکلات طلبکاران در پدیده ی مشهد تقاضا داریم سریعا به اخذ وجوه متعهد شده به سهامداران پدیده رسیدگی وتاریخ پرداخت دیون مردم را بگویید . بخدا بیجهت گرفتار وسرگردان شده ایم ،وازشما عدالت و گرفتن حق امان را مطلبیم قانون وصیانت حقوق سهامدا ان پدیده را مدنظربگیریدمافقط طالب حق از دست رفته هستیم وبه قانون احترام میگذاریم . باتشکر
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    6 0
    مملکت ما پراز دزد وکلاهبردار چون مردم رو شناختن چطور سرکیسه کنن
  • ایران IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    9 0
    گزارشگر در قسمت سخن آخر با تمام وقاحت چشمش را بر کم کاریهای مسئولین و جهل اونها از ابتدای شروع پروژه نسبت به این کار عظیم بسته و مردم رو جاهل خطاب میکنه. حتی در این مطالب هم که نشان دهنده تناقض رفتار مسئولین و اهال کاری و کم کاریشان از سال گذشته تاکنون بوده و مثل روز روشنه ایشان چشم پوشی کرده است.نان به نرخ روز خوردن به چه معناست؟ما که ادعا داریم در کربلا همین افراد نان به نرخ روز خور آن حوادث تلخ را رقم زدند چرا؟ جناب گزارشگر شما گزارشت رو تهیه کن نتیجه گیریش با خود مردم نه این که هر نتیجه ای خواستی بگیری
  • حسن زاده IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    5 2
    مرتیکه بی شرف به چه حقی سهامداران رو طمع کار خطاب کردی؟غلط اضافی کردی که می گی طمع کار.الاغ ما فرک کردیم توی این مملکت یکبار هم که شده یکی پیداشده پول رو واقعا باهاش ارزش افزوده ایجاد می کنه و سودش توی جیب یه عده آدمای از مابهتران ووصل به آقایان نمی ره بیخود می کنی حرف یامفت می نویسی کاری نکن که اعصاب ضعیفمون رو تو حلقوم تو خورد کنیم.بی شرف جیره خوار
  • مالباخته IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    6 0
    با تشکر فراوان از پایگاه خبری قدس آنلاین برای تحلیل عالی معضل پدیده بعد از گذشت یک سال مسئولین این مملکت برای احقاق حقوق مالباختگان پدیده جز حرف های تکراری چه کرده اند؟ و این روزهای بدبختی 130 هزار نفر مردم کی تمام می شود؟ به نظر می رسد این معظل برای مسئولین اهمیتی ندارد و فقط با حرف و حدیث می خواهند زمان سپری شود! چرا در این روزها صدا و سیما جیکش هم در نمیاد؟ آن زمان که که پول مردم را جمع می کردند تبلیغات تلویزیونی پدیده گوش همه را کرد می کرد! آیا صدا و سیما شریک پدیده نیست؟!
  • سیدی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    4 1
    خدایش خوب یاد داریدفیلم بازی کنید.ازروز اول کجا بودید که این همه تخلف را بیبینید؟وحالا وسط کار تیشه برکمر پروژه ی با این عظمت زدید.هم مردم رابیچاره کردید وهم پدیده را!
  • خوراکیان IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    عالی بود
  • م.ب IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    0 0
    نمیدانم چرا انقدر مسوولان مملکت ما در تصمیم گیری هایشان ضعیف و سست هستند؟ شاید هم دلایلی پشت پرده است که اتخاذ تصمیمی که انقدر واضح است چه باید باشد با اینهمه تعلل همراه است انگار که با گرفتن آن تصمیم خیلی از مسائل مخفی قرار است آشکار شود....
  • م.ب IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    2 0
    جالبه که چندسال کار کرده تازه الان مسوولا فهمیدن که مجوز نداره. نمیدونم چرا مسوولا مردم رو خر فرض می کنن و خودشون رو زرنگ؟ تو مملکتی که یه خونه کوچیک بخوای بسازی اگه مجوز نداشته باشی سه سوته پلمبش میکنن چطور میشه یه نفر پروژه ای به این وسعت رو چندسال بسازه و هیچکی نفهمه که مجوز نداشته؟ آخه تا کی میخواین مردم رو بازی بدین؟ مثل اون اختلاس سه هزار میلیاردی که الکی دارن کشش میدن پرونده رو تا کم کم مردم یادشون بره و بعدشم شتر دیدی ندیدی....