سرور هادیان: محمد داوودی دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و در حوزه ساخت فیلم کوتاه حضوری جدی دارد.

  شرایط فیلم کوتاه سخت است

فیلم «مات» این فیلمساز که در جشنواره‌های گوناگون توانست بدرخشد، این هفته در سلسله نشست‌های نقد و بررسی «برداشت کوتاه» که هر هفته به همت انجمن سینمای جوان خراسان رضوي و حوزه هنری خراسان رضوي برگزار می‌شود، در پردیس سینمایی هویزه مشهد برای علاقه‌مندان به هنر سینما اکران می‌شود.
محمد داوودی که در کارنامه هنری‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی چون این خانه سیاه نیست، اشکی بر خاک، مات و... را دارد، می‌گوید: در انجمن سینمای جوان گناباد دوره فیلمسازی را گذراندم. همچنین افزون بر تحصیلات دانشگاهی سعی کردم، همواره از آموزش دور نمانم و یک دوره چهار ساله آموزش فیلمسازی و سینما را هم در حوزه هنری گذراندم و در جشنواره‌های بینالود، جشنواره منطقه‌ای 4 بوشهر، جشن خانه سینما، جشنواره داکا (بنگلادش) حضور داشته‌ام.
او که در حال حاضر افزون بر فیلمسازی به عنوان منتقد و تحلیلگر فیلم در تهران هم حضوری جدی دارد، درباره ژانر فیلم مستند کوتاه «مات» توضیح می‌دهد: این فیلم در ژانر خانوادگی است که سعی کردم در یک مرز مستند و داستانی حرکت کند. در واقع خیلی سعی کردم که دخالت‌های خاصی را در فضاسازی انجام ندهم و آنچه که باید اتفاق بیفتد، به بهترین شکل صورت گیرد.
او درباره موضوع خواستگاری در این فیلم داستانی تأکید می‌کند: ماجرا با پدری آغاز می‌شود که با ازدواج دخترش مخالفت می‌کند و هر کدام از اعضای خانواده یک نظر کاملاً متفاوتی نسبت به هم درخصوص این موضوع دارند.
داوودی توضیح می‌دهد: مستند داستانی تعریف خاص خودش را دارد، اما در فیلم «مات» من کار را به شکل داستانی روایت کردم که بخشی از آن بازسازی و پرداخت شده است، اما به هر حال داستانی بودن آن بیشتر مدنظرم بوده است. سعی کردم در این کار بر مطلب خاصی تأکید نشود حتی در بازی بازیگران هر کجا که ابراز احساس زیادی بود، سعی کردم آن را اصلاح کنم.
سعی کردم مخاطب وارد فضایی دور از ذهن نشود. فضا کاملاً راحت است و خوشبختانه در اکران خصوصی و جشنواره‌ای، این فیلم توانست با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند.
وی درباره شرایط فیلمسازی کوتاه در شهرمان هم تصریح می‌کند: شرایط بشدت دشوار است، تنها نهاد حمایت کننده به صورت رسمی انجمن سینمای جوان است که بودجه تخصیص داده شده به آن هم چندان نیست.
او می‌افزاید: مرکز گسترش مستند و تجربی در حال حاضر در زمینه تولید فیلم مستند به صورت تخصصی فعالیت می کند که بسیار اتفاق خوبی است و قاعدتا بودجه ای که قبلا برای فیلم کوتاه داستانی در اختیار مرکز بود باید به انجمن یا نهادهایی که بتوانند از تولید فیلم کوتاه داستانی حمایت کند قرار بگیرد.
البته در حال حاضر برخی سازمان‌ها بودجه‌هایی غیرمرتبط دارند که باید با موضوعات خاص فیلم ساخته شود. از سویی تهیه کننده خصوصی هم که برای مستند سرمایه‌گذاری نمی‌کند، در واقع ضمانتی برای پخش سینمایی بلند وجود ندارد، چه برسد به فیلم کوتاه.
داوودی گفته‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: در هر صورت شرایط مساعدی برای ساخت فیلم کوتاه وجود ندارد.
او تأکید می‌کند: در انجمن سینمای جوان فیلمنامه در شورایی توسط افراد حرفه‌ای خوانده و بررسی می‌شود و سپس برای ساخت آن بودجه‌ای اختصاص داده می‌شود و نظارت کامل هم روی آن وجود دارد.
شایان ذکر است، در فیلم کوتاه «مات» بازیگرانی چون سهی بانو ذوالقدر، نفیسه زارع، نسیم کیانی، سیامک احمدی، ماریه تهرانچی، آوا همتی و مسعود کرامتی به ایفای نقش می‌پردازند.
همچنین فیلم کوتاه «نان و کوچه» کار عباس کیارستمی نیز امروز به همراه فیلم «مات» به نویسندگی و کارگردانی محمود داوودی اکران می‌شود. بازدید از اکران این دو فیلم از سلسله نشست‌های نقد و بررسی برداشت کوتاه از ساعت 17 تا 19 برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    خوبه