۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
کد خبر: 338870

ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و تاثیرگذار در نظام بین المللی، منافع و اهداف مشترکی برای گسترش همکاری‎ ها دارند و سابقه مناسبات دو کشور هم ثابت کننده مراودات مثبت طرفین است.

روابط راهبردی دوستان دیرینه

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، سفر«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در اوایل بهمن ماه به ایران که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان سیاسی و مسائل بین الملل، بسیار بااهمیت توصیف شده است می تواند نقش مهمی درارتقای سطح روابط دو کشوروعمیق ترشدن مناسبات راهبردی دوجانبه داشته باشد.
این سفر از جهات مختلفی برای دو کشور دارای اهمیت است و طرفین می توانند بر اساس منافع مشترک و متقابل، تعریف جدیدی از رویکردهای خود داشته باشند؛ رویکردی که از سال ها قبل با توجه به شرایط مختلف تا به امروز ادامه داشته است.
از آنجا که هر دو کشور موقعیت های بسیار خوبی برای گسترش روابط و همکاری در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجارت و بخش های دیگر دارند، انتظار می رود تا این سفر تحقق بخش بسیاری از طرح های مشترک دو کشور باشد.
ایران موقعیت های خوبی بخصوص پس از توافق هسته ای در زمینه های مختلف تجاری، فرهنگی، انرژی، گردشگری، حمل و نقل، تاسیسات پایه و امور بانکی و مالی پیدا کرده و دنیا در انتظار اجرای طرح های گوناگون با حضور سرمایه گذاران و دست اندارکاران خود در ایران است و چین نیز به خوبی بر اهمیت این موضوع واقف است.
براساس آمار اداره گمرگ چین، این کشور نخستین شریک اقتصادی ایران در طول چند سال اخیر بوده و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2014 به 52 میلیارد رسیده است.
همچنین در سال 2015 میلادی و در هشت ماه اول این سال، واردات ایران از چین 12 میلیارد دلار و صادرات به این کشور نیز 20 میلیارد دلار برآور شده که بیانگر تداوم این همکاری ها در سال گذشته بوده است.
برنامه جمهوری اسلامی ایران همکاری دربخش های صنعتی، جاده ابریشم، توسعه حمل و نقل، توسعه خطوط ریلی، توسعه بنادر و همکاری های علمی و فنی و حتی ساخت و ساز راکتورهای هسته ای است و حضور عالی ترین مقام اجرایی چین به کشورمان می تواند شرایط این همکاریهای را نسبت به قبل بهتر و منسجم تر نماید.
ایران به لحاظ ژئوپلتیک برای وصل کردن چین به آسیای غربی، مرکزی و خلیج فارس، موقعیت ویژه ای دارد ومی خواهد برای توسعه راه ابریشم دریایی چین هم راهگشا باشد.
از سوی دیگر پیشتر اعلام شده بود که ایران در زمینه تغییر ساختار راکتور آب سنگین اراک به چین نقش مهمی واگذار کرده است و در اجرای طرح های جاده ابریشم یکی از پیشروترین ها است.
جمهوری اسلامی ایران پس از تحریم ها به دنبال گسترش همکاری ها در هر عرصه ای با کشورهای دیگر خواهد بود و از آنجا که چین از دیرباز شریک بزرگ تجاری ایران حتی در مواقع سخت بوده است در این فرصت نیز می تواند همکار نزدیک ایران باشد.
مبادلات اقتصادی ایران و چین تکمیل کننده نیازهای دو طرف بوده است و مناسبات اقتصادی دو کشور حتی در دوران تحریم ایران تداوم داشته است. چین مشتری نفت ایران است و به عنوان سرمایه‎ گذار در بخش‎های ریلی، جاده‎ای، انرژی و پتروشیمی ایران فعالیت دارد.بازار بزرگ ایران هم برای چین فرصتی بی ‎نظیری است تاازآن بهره‎مند شود واینک نیزبااجرایی شدن « برجام» فرصت بهتری برای مناسبات اقتصادی دو کشور فراهم خواهد شد.
مقام های عالی و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارند که همکاری های اقتصادی پس از «برجام» نسبت به گذشته تغییر کرده و ایران دیگر بازار صرف کالاهای خارجی نیست و همکاری با کشورهایی که ایران را در دوران تحریم تنها نگذاشتند در اولویت سرمایه گذاری قرار دارد و این یعنی اینکه چین می تواند به توسعه همکاری های خود با ایران در آینده امیدوار باشد.
با توجه به سابقه خوب مناسبات اقتصادی چین با ایران در دوران تحریم، با اجرایی شدن برجام، مرحله جدیدی از همکاری اقتصادی شروع خواهد شد و این خواست رئیسان جمهوری دو کشور است که طی دو سال اخیر چندین دیدار در نشست ها و مناسبات بین المللی با یکدیگر داشتند.
چین مزیت های بسیاری دارد وچون گذشته شرکت های این کشور در ایران حضور فعال خواهند داشت و گفته شده در سفر رئیس جمهوری این کشور به تهران، بسیاری از صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ این کشور و همچنین چندین هیات تجاری و وزیران، «شی جین پینگ» را همراهی می کنند.
ازآنجا که چین مصرف کننده بزرگ انرژی است و ایران تامین کننده بزرگی است، یکی از مهمترین بخش های همکاری و سرمایه گذاری طرفین می تواند طرح های نفت و گاز باشد که در سفر پیش روی «شی» به آن پرداخته شود.
انتظار می رود در سایه سفر «شی» به ایران، سرمایه گذاری چینی ها در ایران افزایش پیدا کند و ایران در زمینه ساخت راکتور هسته ای و بخش های اقتصادی، انرژی و ارتقای سطح و حجم تبادلات تجاری با چین همکاری بیشتری داشته باشد.
چینی ها صندوق جاده ابریشم را با 40میلیارد دلار راه اندازی کرده اند و قصد دارند از طریق جاده سازی و توسعه خطوط ریلی از یک کریدور اقتصادی در منطقه به کشورهای آسیای مرکزی و اروپا مرتبط شوند که در این زمینه ایران یکی از اصلی ترین گذرگاه های حمل و نقل کالا و مسافر است.
افزون بر مسائل تجاری، پیش بینی می شود که رهبران دو کشور در باره تحولات منطقه و جهان، مسائل عراق و سوریه گفت و گو کنند. چرا که دو کشور علاوه بر عرصه اقتصادی، در عرصه های منطقه‎ ای و بین المللی هم با یکدیگر همکاری خوبی دارند و تهران و پکن با رویکرد یک جانبه ‎گرایی در نظام بین الملل مخالف هستند و همکاری جمعی را تنها روش کارساز برای حل بحران ‎ها می ‎دانند.
یکی دیگر ازمواردی که نمی توان در برقراری صلح و امنیت جهانی، نقش دو کشور را نادیده گرفت، همکاری ایران و چین در زمینه‎ های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم است.
تهران وپکن، تنها راهکار حل بحران سوریه را اهرم های سیاسی می ‎دانند و همزمان بر مبارزه واقعی با اشکال مختلف تروریسم تاکید دارند.
از سوی دیگر ایران و چین در سیاست خارجی نیز تشابهات واشتراکات زیادی دارند وچین در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یکی از مهمترین عوامل کمکی برای تهران است و در رسیدن به توافقات هسته ای هم نقش بسزایی داشته است.
ایران امیدوار است که ارزش تبادلات تجاری خود با چین را در آینده ای نه چندان دور به مرز 100 میلیارد دلار برساند و چین و ایران در این عرصه می توانند یکی از بهترین همکاری های اقتصادی مکمل را داشته باشند.
انجام سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران در واقع به معنای شکل گیری فرصت های مهم همکاری های مختلف در عرصه های گوناگون بویژه زمینه های اقتصادی میان تهران ـ پکن است.
منافع متقابل و دغدغه مشترک از جمهوری اسلامی ایران و چین دو همکار قابل اتکاء و مطمئن ساخته است و در چنین شرایطی، ترسیم چشم انداز همکاری های جامع راهبردی ضروری به نظر می ‎رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.