نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها که باعث حضور سرمایه گذاران خارجی و برقراری ارتباط در سطوح مختلف شده است یکی از بهترین بسترهایی که می‌توان در رابطه با رشد اقتصادی و تنظیم و کنترل مراودات اقتصادی داشت، استفاده از فرصتی برای کشور به نام منطقه آزاد تجاری و صنعتی و منطقه های ویژه اقتصادی است.

نقش مناطق آزاد در فضای پسا تحریم

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم جلفا در گفت‌وگو با برنا ،در خصوص نقش مناطق آزاد تجاری و صنعتی در دوره پسا برجام گفت: کشور ما در جهت تامین برخی نیازهای خود و تزریق تولیدات خود نیاز به مراودات در حوزه های مختلف با دیگر کشورهای دنیا دارد. طبعا این مراودات هم خروج و هم ورود ارز را به همراه دارد. مهم این است که ما بتوانیم ارزآوری بیشتری را داشته باشیم و این مراودات را طوری کنترل کنیم که به اقتصاد ما کمک کند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها که باعث حضور سرمایه گذاران خارجی و برقراری ارتباط در سطوح مختلف شده است یکی از بهترین بسترهایی که می‌توان در رابطه با رشد اقتصادی و تنظیم و کنترل مراودات اقتصادی داشت، استفاده از فرصتی برای کشور به نام منطقه آزاد تجاری و صنعتی و منطقه های ویژه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه "مناطق آزاد در مراودات ما با کشورهای دیگر نقش بسزایی دارند" افزود: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که واردات ما به نحوی نباشد که کشور تبدیل به یک مصرف کننده همیشگی شود. به همین دلیل به جایی نیاز داریم که بتوانیم واردات و صادرات را به شیوه هرچه بهتر انجام دهیم و آن شیوه استفاده از مناطق آزاد تجاری است.

نماینده مردم جلفا تصریح کرد: همانطور که می دانید مناطق آزاد در کشور دارای ظرفیت های بالایی برای رشد اقتصاد و امتیازهایی برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران است. معافیت های مالیاتی در این مناطق باعث می شود که سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی به استفاده از منابع مالی خود در این مناطق ترقیب شوند و طبعا همین کار سبب ایجاد فرصت های شغلی و رشد آمار اشتغالزایی خواهد شد.

حسن نژاد با اشاره به ورود فناوری ها و تکنولوژی های لازم برای کشور که مورد تاکید دولت و اقتصاددانان در فضای ایجاد شده پس از اجرای برجام است، گفت: ما می‌توانیم با واردات صحیح برخی تکنولوژی ها و فناوری های مورد نیاز برای رشد کشور چه در زمینه علمی و چه غیرعلمی گام مهمی برداریم. کارخانجات ما می توانند در نقاطی که جزء مناطق آزاد کشور است با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شود و با ورود نیازهای خود در زمینه فناوری های روز و با تکیه بر منابع انسانی و طبیعی کشور می تواند بازارهای جهانی را در زمینه صادرات انواع کالاها تحت تاثیر خود قرار دهد. به عنوان مثال در یکی از مناطق آزاد کشور واحدی احداث شده است که با همکاری یک شرکت ترکیه ای در صنعت نساجی همکاری مشارکتی دارد. به علاوه این که ما در همه زمینه ها از جمله موارد دارویی و تجهیزات پزشکی می توانیم از طریق ورود فناوری نوین به کشور گام مهمی در تامین نیازها و کمک به تولید برداریم.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در پایان ضمن تائید لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در کشورگفت: بنده با توجه به مواردی که عرض کردم و با تاکید بر این که مدیریت و برنامه داشتن برای مراودات اقتصادی کشور با کشورهای دیگر، از مهم ترین مسائل است با ایجاد مناطق آزاد تجاری و همچنین مناطق ویژه اقتصادی موافق هستم و اعتقاد دارم اگر ما در جهت اشتغال زایی، تولید، واردات صحیح و موردنیاز در موارد خاص و مهمتر از همه صادرات و جذب سرمایه گذاران داخلی و به خصوص خارجی گام برداریم به طور حتم موفق خواهیم شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.