معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از علل تنبلی چشم، انحرافات چشمی است.

علت تنبلی چشم!
به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد اعتضادرضوی در گفت‌وگو باایسنا، اظهار کرد: در صورتی که عیب انکساری دو چشم با هم تفاوت داشته باشد و یک چشم بیشتر از چشم دیگر باشد، چشمی که عیب انکساری بیشتری دارد، ریسک ایجاد تنبلی چشم در آن وجود دارد، همچنین یکی از علل تنبلی چشم، انحرافات چشمی است و باید در اولین فرصت درمان متناسب برای آن انجام شود و اگر به لحاظ بالینی عیب انکساری قابل توجهی داشته باشد نیز باید تشخیص داده شود و درمان آن با استفاده از عینک است.
وی عنوان کرد: ممکن است یکی از علائم تنبلی چشم انحراف باشد، اما در موارد زیادی کودک علامت زیادی ندارد و فقط با تست‌های تشخیص غربالگری، مانند تعیین نمره عینک و معایناتی که باید انجام شود و معمولا مراکز بهزیستی این کار را در سنین مهدکودک انجام می‌دهند، قابل تشخیص است.
اعتضادرضوی در خصوص علت بروز تنبلی چشم، خاطرنشان کرد: تنبلی چشم به علت عدم وجود تجربیات بینایی مناسب در سنینی که قسمت بینایی مغز در حال رشد و تکامل است، رخ می‌دهد و عمدتا این تکامل در دهه اول زندگی است و هر چه سن پایین‌تر باشد، امکان ایجاد تنبلی چشم بیشتر خواهد بود و درمان آن نیز در دهه اول زندگی و زیر سن پنج سال خیلی مهم است که صورت گیرد.
وی در خصوص عوارض تنبلی چشم، عنوان کرد: عوارض تنبلی چشم کاهش دید است که ممکن است باقی بماند و در سنین بالا نیز دید چشم بهتر نشود و عارضه‌ جدی آن نیز این است که اگر تنبلی چشم کودک در همان سن پایین درمان نشود، ممکن است کودک دچار نقص دید دائمی شود.
فوق تخصص گلوکوپلاستی و استرابیسم با بیان اینکه یکی از علل مهم اختلال دید در کودکان، نوجوانان و تا حدی جوانان، تنبلی چشم است، افزود: تست غربالگری، مخصوصا پیش از ورود به دبستان برای تشخیص تنبلی چشم است که امکان دارد به علت عیوب انکساری یا داشتن شماره عینک باشد و اگر در سنین پایین تشخیص داده نشود و از عینک استفاده و تنبلی چشم درمان نشود، ممکن است مشکل ایجاد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • على بلفکه IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 1
    باسلام وتشکرازجناب دکتر,من يک چشمم تقريباناينا شده بعلت بيمارى ديستروفى ماکولا وشبکه چشم نيز تخليه شده, اياراهى براى درمان يا پيوندهست, لطفا راهنمايى کنيد باتشکر