۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 356381

بررسی آمار رسمی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا پایان بهمن عملکرد ترانزیتی بنادر کشور با کاهش حدود ۱۳ درصدی به ۸ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۵۶۵ تن رسید.

 رکود بنادر عمیق‌تر شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، عملکرد ترانزیتی 11 ماهه بنادر ایران همچون ماه‎های گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت. این در صورتی است که چند مسیر ترانزیتی اصلی همچون مسیرهای ترانزیتی «بندر امام – شلمچه – عراق» و «محور شرق» (از چابهار به آسیای میانه)، «محور ترانزیتی» (شمال – جنوب) و «شبه قاره هند – دریای مدیترانه و اروپا» وابسته به ترانزیت دریایی است و ایران در این مسیرها جایگاه ویژه دارد.

در حالی که بهره‎برداری از طرح توسعه بندر شهیدرجایی، بندر شهیدبهشتی چابهار، بندر امیرآباد نوشهر و بندر بوشهر از اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت در بنادر به‎شمار می‎رود اما عملکرد ماهانه امسال ترانزیت بنادر ایران رو به کاهش بوده، به‌گونه‌ای که در  11 ماهه امسال شاهد کاهش 13 درصدی ترانزیت کالا از بنادر  نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته شدیم.

این در حالی است که طبق  برنامه پنجم توسعه ترانزیت  کالا از بنادر  باید به 50 میلیون تن در پایان این برنامه برسد موضوعی که هنوز محقق نشده است.

در مدت زمان بررسی شده ترانزیت کالاهای غیرنفتی حدود 20.7 درصد و ترانزیت نفتی حدود چهار درصد کاهش یافته است و موجب شد تا آمار کل ترانزیت 11 ماهه بنادر به هشت میلیون و 609 هزار و 565 تن برسد البته این کاهش در بنادر مختلف از کاهش 100 درصدی تا افزایش 478 درصدی نوسان داشته است.

طبق این آمار، بندر شهیدرجایی که نخستین و بزرگ‎ترین بندر کانتینری ایران است در مدت زمان بررسی شده 15 درصد کاهش عملکرد ترانزیتی داشت به صورتی که عملیات ترانزیتی آن از پنج میلیون و 478 هزار و 275 تن ترانزیت نفتی و غیرنفتی به چهار میلیون و 643 هزار و 407 تن رسید.

بندر امام خمینی نیز که در جایگاه دومین بندر ترانزیتی ایران قرار دارد  موفق به ترانزیت سه میلیون و 326 هزار و 494 تن کالا شد که این آمار، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش  دارد.

این در حالی است که این دو بندر در کاهش عملکرد ترانزیتی بنادر ایران سهم عمده‎ای دارند زیرا بیش از 92.5 درصد از حجم کالاهای ترانزیتی به این دو بندر تعلق دارد بنابراین می‎توانیم امیدوار باشیم که در صورت بهره‌برداری از فاز دوم و سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی عملکرد ترانزیتی بنادر ایران در کل رونق می‌گیرد.

سومین بندر ترانزیتی ایران، یعنی بندر انزلی، ترانزیت 217 هزار و 975 تن مواد نفتی و کالاهای غیرنفتی را انجام داد و توانست افزایش چشمگیر 185 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند این در حالی است که دو بندر نخست ترانزیتی ایران عملکرد کاهشی داشتند.

پس از بندر انزلی، بندر لنگه با ترانزیت 111 هزار و 664 تنی در رتبه چهارم قرار دارد این بندر نیز 26 درصد کاهش عملکرد ثبت کرده است.

بندر امیرآباد نیز به عنوان پنجمین بندر ترانزیتی ایران محل تردد 103 هزار و 149 تن کالای غیرنفتی و نفتی قرار گرفته است و افزایش 103 درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این آمار، بندر شهید باهنر با کاهش حدود 27 درصدی و ترانزیت 92 هزار و 195 تنی در رتبه ششم، بندر نکا با افزایش 42 درصدی و ترانزیت 37 هزار و 822 تنی در رتبه هفتم، بندر بوشهر با کاهش حدود 37 درصدی و ترانزیت 35 هزار و 137 تنی در رتبه هشتم، بندر فریدون‌کنار با کاهش 13.5 درصدی و ترانزیت 27 هزار و 354 تنی در رتبه نهم، بندر خرمشهر با افزایش 478 درصدی و ترانزیت چهار هزار و 962 تنی در رتبه دهم، بندر نوشهر با افزایش حدود 38 درصدی و ترانزیت دو هزار و 587 تنی در رتبه یازدهم، بندر آبادان با کاهش شش درصدی و ترانزیت هزار و 776 تنی در رتبه دوازدهم و بندر چابهار با کاهش حدود 100 درصدی و ترانزیت 43 تنی در رتبه آخر یعنی بندر سیزدهم ترانزیتی ایران قرار گرفتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.