قدس آنلاین - ایلام: مردم ایران مانند سایر ملل کهن، دارای آداب و رسوم و سنت های خاص خود می باشند. یکی از سنت ها مراسم چهارشنبه آخر سال است که بصورت خیلی ساده برگزار می شده است. اما متاسفانه امروزه این مراسم با پیرایه های خرافی و تحریف، دستخوش تغییر شده و هر ساله در روزهای پایانی سال با استفاده از مواد محترقه و ترقه های خطر ناک باعث سلب آسایش مردم و بروز اتفاقات همراه با خسارت جانی و مالی و موجبات نگرانی خانواده ها و شهروندان را فراهم می سازد.

چهارشنبه سوري يا چهارشنبه سوزي؟!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، چهارشنبه آخر سال است، چند سالي است که همين روز چنان ترسي در دلم به وجود مي آيد که نمي توانم توصيف کنم. آري ترس... ترس از سوختن... ترس از کور شدن... ترس از آتش گرفتن

دوست من! با سلامتي يک شب فاصله هست. مي داني که سلامتي من و تو مثل جامي پر از آب گواراست اگر بشکند چه مي شود؟ پس بيا پا به پاي پليس از اين شب بگذريم و بهار را تجربه کنيم.

بهاري که پشت زمستان اردو زده و با نسيم باراني اش ما را خبر ميکند برايتان مبارک باشد. بهار از راه نرسيده پدران دست به جيب مي شوند بهاري ترين هديه ها را به خانه هايشان مي برند. مادران با قربان صدقه بچه هايشان، گرد زمستان مي گيرند سفره ي هفت سين را تدارک مي بينند تا بلکه شادي را در باغچه حياطشان کاشته باشند.

وقتي اين خوشي ها را تجسم مي کنيم صداي آب را مي شنويم و آرامش رويش ها را مي بينيم، ترس کهنه اي ما را بي قرار مي کند و نمي گذارد در آخرين چهارشنبه سال به پيشواز بهار برويم و با آداب و آيين اين روز کهن خلوت کنيم و در کنار خنچه هاي خانه داماد و رسم فال کوزه آب، شادباش هاي مادرهامان، خاطره هايي را صدا بزنيم چون آتشي که در حياطمان روشن مي کرديم، تا بهار را به خانه مان فرا بخوانيم، چند سالي است که پر از دود و باروت شده، فريادهاي دلخراش، دست هاي زخمي، تاريکي چشم هاي قشنگ، سفره هاي هفت سين مردمان مان را به هم مي ريزد و لباس هاي بهاري بچه ها را آغشته به درد مي سازد.....

انفجار باروت در هيچ جاي آيين هاي ايراني نشاني ندارد. آتشي که خرمن مردم را بسوزاند حرمتي بر خود نيافته اما اين سالها بوي تلخ باروت ساقه شادي هايمان را مي خشکاند بياييد دست در دست هم بدهيم و چهارشنبه آخر سال را پيش هم باشيم، چشم از هم برنداريم خطر در چند قدمي به کمين نشسته تا طومار عيدمان را به آتش بکشد و خنده هايي را از گوشه لب هايي بدزدد.

به حرمت فرهنگ آسماني مان و آداب بهاري مان دست به پشت آتش نزنيم و بگذاريم کوچه باغهاي شهرمان پر از نسيم و باران بماند.

مهم است که بدانيد پليس با شما عهد بسته است تا سرآغاز طنين« يا محول الحول والاحوال» تا رسيدن آهنگ بهار از صلات سحر تا انتهاي شب خواب را جواب کند و بيدار بماند، بلکه عهدي نشکند و عضوي به درد نيايد .پس او را با عمل به توصيه ها همراهي کنيد.

 توصيه و هشدارهاي ايمني در خصوص چهارشنبه سوري و ترقه بازي

1- قبل از چهارشنبه آخرسال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه کنيد و از آيين هاي پاک ايراني با آنها صميمانه سخن بگوييد.

2- در شب چهارشنبه آخرسال، در کنار فرزندانتان باشيد و برايش محيطي صميمي آماده سازيد تا رغبتي به بيرون رفتن نيابد.

3- اگر قصد ميهماني داريد قبل از غروب شب چهارشنبه آخر سال خانه را ترک و يا ميهمان خود را بپذيريد و خودروهايتان را در حياط و يا پارکينگ مطمئن پارک کنيد.

4- مراقبت کنيد تا فرزندتان مواد آتش زا(ترقه و ....) را در خانه نگهداري نکند و در صورت خريد مواد منفجره کم خطر با او همراه باشيد.

5- از آتش زدن مواد منفجره دست ساز و غير استاندارد و مواد آتش زا مانند کپسول گاز، لاستيک، بنزين، الکل و کاربيت خودداري کنيد.

6- حد الامکان حياط خانه را از مواد آتش زا تخليه و تانکر نفت و کپسولهاي گاز را پوشش دهيد.

7- آتش هاي پرحجم در حياط و محله غير قابل مهار مي باشند، از اين کار ممانعت به عمل آوريد.

8- قبل از برپايي آتش ، اسباب اطفاء آتش و جعبه کمک هاي اوليه را در دسترس قرار دهيد.

9- مراقب باشيد مواد محترقه (دست ساز- استاندارد) در نزديکي دستگاههاي حرارتي و برقي نگهداري نشود.

10- قبل از برپايي آتش در معابر عمومي و محلات با ريختن خاک در محل آتش، نگذاريد آسفالت معابر تخريب شود.

11- از انفجار مواد منفجره در پيرامون پست هاي برق، ايستگاههاي تقليل فشار گاز پارکينگ هاي عمومي خودداري کنيد.

12- صداي انفجار مواد آتش زا، موجب عارضه رواني در نزد کودکان و افراد مسن و بيمار مي شود رعايت حال آنان فراموش نشود.

13- قبل از مراسم چهارشنبه آخرسال، خانواده هاي محترم، دور هم نشسته و در ارتباط با ايمني و چگونگي برپايي آتش در محله به توافق برسند.

14- متاسفانه در سالهاي قبل دست و چشم برپاکنندگان آتش، بيشتر آسيب ديده بود توصيه هاي جدي در مراقبت از دست و چشم را يادآور شويد.

15- در چهارشنبه آخرسال گروه سني نوجوان و جوان بيشترين آسيب را مي بينند، با نوجوان و جوان تان همراه باشيد.

با اين توصيه ها مي توان از آسيب هاي زير ايمن ماند:

1- سوختگي ناشي از انفجار و آتش حجيم

2- اصابت ترکش و رسيدن نورهاي خيره کننده به چشم

3- قطع عضو و معلوليت(معمولا دست و چشم)

4- آتش سوزي و انفجار در مناطق مسکوني

5- سقط جنين و عارضه هاي رواني به ويژه در نزد بانوان

6- ناامني در محلات و معابر براي شهروندان

آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی استان ایلام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.