رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه با واردات گندم به شدت مخالف هستیم، گفت: اگر تولید گندم مناسب است، به چه دلیل باید در این شرایط حساس، ارز کشور صرف واردات این کالا شود.

اگر تولید گندم مناسب است، چرا واردات دوباره آزاد شد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، مسعود اسدی درباره منتفی شدن ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ اظهارداشت: اگر واردات با تعرفه بالا و به نحوی باشد که برای تولیدکننده داخلی ایجاد خسارت نکند و توان رقابت را از بین نبرد، از نظر ما اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه گندم از جمله محصولاتی است که به صورت تضمینی باید از کشاورزان خریداری شود و قانون هم مشخص کرده نرخ این خرید باید به چه صورت تعیین شود، گفت: با توجه به این مساله به نظر نمی‌رسد آزاد شدن واردات برای کشاورزان مشکل آن چنانی ایجاد کند اما با این وجود، ما به عنوان نماینده بخش کشاورزی کشور با هرگونه واردات محصولات کشاورزی به شدت مخالف هستیم؛ مگر در شرایط خاص.

اسدی درباره این موضوع که بنابر گفته مسئولان ما با مازاد تولید گندم مواجه هستیم، چرا باید در چنین شرایطی واردات انجام شود، افزود:  دلیل این کار را باید آنان که باید وارد  می کنند، توضیح دهند، ضمن اینکه اگر کشور دارای تولید مناسب و مکفی است، واقعا چه دلیلی دارد ارز کشور در این شرایط خاص و حساس صرف واردات گندم شود.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور  اضافه کرد: در حال حاضر هم که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کنند، ما کمبود گندم نداریم.

وی در واکنش به این مساله که مسئولان اعلام کرده اند با مازاد گندم نیز مواجه هستیم، تصریح کرد: اگر اینطور است، ورود هر گونه گندم به کشور در چارچوب منافع ملی کشور نیست.

اسدی با بیان اینکه در حال حاضر فقط اعلام شده که واردات ممنوع نیست و بنده فکر نمی‌کنم وقتی در  کشور به اندازه کافی گندم وجود دارد، کسی رغبتی به این کار داشته باشد، ادامه داد: گندم از کشاورزان خرید تضمینی و سپس به سیستم مصرف تزریق می شود، بنابراین وقتی بازار اشباع و نیاز تامین است، کسی رغبت به واردات نخواهد داشت؛ مگر اینکه بخواهند نوعی گندم مثل  گندم های دامی، وارد کنند.

وی درباره این موضوع که با وجود ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله میوه، شاهد حضور گسترده  آنها در بازار داخل هستیم؛ چه تضمینی وجود دارد که برای گندم این اتفاق رخ ندهد، گفت: بحث واردات محصولات کشاورزی موضوعی است که همواره دغدغه این بخش بوده، به عنوان مثال ما صحبت از قاچاق چندین تن میوه به کشور می‌شنویم که این در دنیا واقعا یک اتفاق نادر است.

اسدی در واکنش به این مساله که بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند واردات میوه های ممنوعه نمی‌تواند به شکل قاچاق انجام شده باشد، افزود: دقیقا همین طور است؛ شما چطور می توانید صدها کامیون و کشتی محصولات به شدت فساد پذیر را به دور از مبادی رسمی و قانونی گمرکی وارد کشور کنید.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد واردات گندم بر میزان تولید و کاهش انگیزه کشاورزان تاثیرگذار باشد؟ اضافه کرد: قطعا ورود گندم در حالی که که کشور از آن بی نیاز است، کار مطلوب و قابل قبولی نخواهد بود، ضمن اینکه کشاورزان ما باید آگاه باشند، دولت موظف به خرید تضمینی گندم با قیمتی کاملا مشخص است.

اسدی با بیان اینکه ممکن است ما شاهد باشیم، قیمت جهانی گندم خیلی کمتر از نرخ خرید تضمینی آن باشد، ادامه داد: به نظر می رسد  با آزاد شدن واردات گندم، این مساله تا حدودی ما را دچار مشکل کند، چراکه ما در استان‌های مرزی هم نگران هستیم گندم از خارج خریداری و  به سیلوها فروخته شود.

پیش از این عباس کشاورز، معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود: از نظر بنده، میزان تولید(عرضه داخلی) و ذخیره‌ای که از امسال به سال آینده منتقل می‌شود، برای تامین نیاز سال ۹۵ کافی است.

وی اضافه کرد: موضوعی که ما اعلام کردیم، آن است که باتوجه به موجودی ذخیره شده و تولید، برای سال آینده نیازی به واردات این کالا نیست.

این درحالی است که یکشنبه هفته جاری عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه برای سال ۹۵، در واردات گندم محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، گفت: واردات این کالا در سال آینده ممنوع نیست بلکه محدود خواهد بود.

حسن عباسی معروفان با بیان اینکه ما از همان اول هم برای ممنوعیت واردات برای گندم نداشتیم، اظهارداشت: عبور و ورود موقت گندم برای صادرات، همواره برقرار بوده است.  

وی اضافه کرد: اگر کسی قصد دارد گندم وارد کند و سپس آن را به آرد، ماکارونی و یا سایر فراورده هایی که از آرد تشکیل می شود، تبدیل و صادر کند، می تواند این کار را انجام دهد، ضمن اینکه چنین اقدامی هیچوقت ممنوع نبوده و در حال حاضر هم ممنوع نیست.

عباسی معروفان با بیان اینکه در بحث واردات گندم به کشور فقط محدودیت اعمال می‌شود، گفت: در حال حاضر ما به طور متوسط حدود ۲ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف در کشور داریم، بنابراین عقلایی است که واردات این کالا کنترل و تنها اگر زمانی نیاز بود، انجام شود.

عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه مکاتبات انجام شده با دستگاه های مربوطه در همین حیطه بوده است، افزود: به گمرک اعلام شده عبور و ورود موقت گندم هیچ مشکلی ندارد و گمرکات با اخذ تضامین این اجازه را می‌دهند، ضمن اینکه برای واردات گندم  تعرفه ۱۰ درصدی اعلام شده است.

عباسی معروفان تاکید کرد: ما هیچ وقت در کشور ممنوعیت واردات گندم نداشتیم و همین الان هم بیش از ۲ میلیون تن ثبت سفارش برای این کار داریم.

وی اضافه کرد: برای سال ۹۵ در حد محدود برای کیفی سازی برخی گندم‌ها و به شکل مدیریت شده ممکن است در برخی زمان‌ها اجازه چنین کاری داده شود.

عباسی اضافه کرد: درباره واردات هم محدودیت وجود دارد، مثلا ممکن است اواسط سال تصمیم گرفته شود که نیاز است و باید وارد شود، بنابراین محدودیت در زمان تولید و خرید اعمال و وقتی نیاز است این محدویت‌ها برداشته می‌شود.

این مقام مسئول، سخنان وزیر جهاد و معاون وی مبنی بر اینکه برای سال آتی نیازی به واردات گندم نیست را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع که نیاز به واردات نداریم را بنده هم تایید می‌کنم که نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه مازاد بر مصرف هم  داریم و برای سال بعد این مازاد مقداری بیشتر خواهد شد.

در نهایت روز گذشه وزیر جهاد کشاورزی در حالی خبر منتفی شدن ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ را تایید کرد که پیش از این، در نامه ای به وزیر صنعت خواستار ممنوعیت واردات گندم در سال آینده شده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.