دروازه نیشابور در ابتدای شهر مشهد برای زائران حرم رضوی یک خاطره ناب است این دروازه در ۱۲۰۰ سال پیش محل ورود کاروانی بود که هشتمین ستاره سپهر امامت و ولایت از آن عبور کرد.

  میزبانی خادمان شهر بهشت در دروازه خورشید/همه میهمان حضرت هستند

۱۲۰۰سال پیش حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مردی از سلاله ائمه اطهار(ع) پس از توقف تاثیر گذار خود در مرکز علم و دانش آن روزگار پای به سرزمینی گذاشت  که سالهاست محل هبوط فرشتگان است و هر سال  میلیون ها زائر و مسافر از این مسیر برای زیارت مضجع  شریف مولا وارد مشهد می شوند.

عبور ثامن الائمه از این ورودی در فضایی  تلخ و حزن انگیز و در حالی که توسط قوای امنیتی مامون عباسی کنترل می شد  اتفاق افتاد در حالی که امروز این فضا مملو از  ارادتمندانی است که با دلی آکنده از امید، برای حضور در شهر بهشت لحظه ها را می شمارند.

امروز پس از هزاره ای گذر از کوچه های تاریخ، دروازه نیشابور به همت مسئولان شهری برای تکریم زائران کمر همت بسته است تا تصویری دلپذیر از میزبانی را  برای زائران رضوی ترسیم کند.

همراه با تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و مدیر امور فرهنگی و گردشگری پای در جاده میزبانی گذاشته تا با خادمانی که کمر به خدمت از زائران بسته اند آشنا شویم.

در ورودی این دروازه تاریخی ایستگاه های صلواتی در کنار جاده قد کشیده اند و خادمانی از شهرداری برای خوش آمد گویی و زدودن خستگی تن مسافران کمر به خدمت بسته اند.

زائران بسیاری در ایستگاه های پذیرایی ایستاده اند و چای می نوشند تا به میزبانی مردم این شهر خستگی  از تنشان رخت بربندد.

داخل یکی از ایستگاه ها پیک سلامت زائر توزیع می شود، همراه با زائران با کنجکاوی این کتابچه را ورق می زنیم و هشدار های بهداشتی از جمله «رعایت نکات بهداشتی در سفر» و «هنر لذت بردن از سفر و اینکه چطور می شود از برخی سوانح که ممکن است ما را در طول این مدت تهدید می کند به سلامت عبور کنیم» مرور می کنیم.

اطلاع رسانی به زائران

اسماعیل محمدی کارشناس بیماری ها که در این بخش مستقر است می گوید: علاوه بر پیک سلامت زائر در اینجا نقشه راهنمای سلامت که مراکز بهداشتی و درمانی فعال در مشهد را به زائران معرفی می کند نیز در اختیار زائران قرار می گیرد.

وی می گوید: همچنین کتاب توصیه های غذایی و دارویی که کمک می کند تا مسافران  برای پیشگیری از بروز مسمومیت های مختلف، اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند.

در  قسمت راهنمای زائران حسن حسینی با ظاهری آراسته گوشی به دست در حال ارسال بلوتوث برای مسافران و گردشگران است.

از او می پرسم چه چیزی را برای زائران ارسال می کند و وی به عنوان راهنمای زائر می گوید: در این مکان نرم افزار نقشه شهر مشهد را به گوشی همراه مسافران ارسال می کنم و برای آنها توضیح می دهم که کارکرد این نرم افزار چگونه است.

قناویزچی مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد  نیز در این بین صحبت هایش را تکمیل می کند و توضیح می دهد که گردشگران با این نقشه می توانند به راحتی  از آخرین وضعیت راه ها و ترافیک در شهر آگاه بشوند و مراکز فرهنگی و مذهبی،  اقامتی و گردشگری، آموزشی، بهداشتی و درمانی را به راحتی پیدا کنند.

وی می گوید: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و لزوم ارائه اطلاعات فوری به زائرین در این نقشه امکانات خوبی برای زائران پیاده سازی شده است.

وی توضیح می دهد: به عنوان مثال تمامی پایگاه های راهنمای زائر، جایگاه های سوخت و نماد های نوروزی به ان اضافه شده تامسافران در صورت لزوم بتوانند با مراجعه به نقشه به سرعت انتخاب مسیر کرده و از مکان های دلخواه  دیدن کنند.

در ایستگاهی دیگر نقشه شهر مشهد و کتابچه اطلاع رسانی پایتخت معنوی ایران تقدیم زائران می شود در ابتدای این کتاب تقویم سال ۹۵ قرار داده شده و سپس در مقدمه آن آداب زیارت حرم مطهر رضوی به رشته تحریر در آمده است.

در این کتابچه که با نام «سلام» مزین شده شهرداری تلاش کرده است تا ضمن معرفی مشاهیر بومی این منطقه، به پیشینه تاریخی مشهد و انقلاب اشاره داشته باشد و سپس به طور مفصل به زائران، پار ک ها و بوستان ها، موزه ها و فرهنگسراها، مساجد محوری و فروشگاه ه و  عرضه سوغات فرهنگی و بسیاری از جاذبه های سیاحتی خطه خورشید را معرفی کرده است تا همه زائران با هر امکانی که دارند به سهولت به اطلاعات شهر دسترسی داشته باشند.

در این ایستگاه ها ازکودکان نیز غفلت نشده است وحتی زائران کودک آقا هم از این خوان گسترده مخصولات فرهنگی بی بهره نیستند.

در کتاب زائر کوچولو که روی پیشخوان این ایستگاه قرار گرفته و خیلی هم طرفدار دارد، اطلاعات مکان های دیدنی جذاب برای کودکان قرار داده شده است.

مکان هایی همچون فرهنگسرای کودک و آینده، پارک ملت و شهربازی ها و اماکنی که می تواند برای کودکان سرگرم کننده باشد با تصاویر زیبا و سه بعدی در این کتاب به نمایش گذاشته شده است.

زائران همینطور مدام در حال رفت و آمد هستند، می آیند، توقف می کنند، در ایستگاه پذیرایی جانی تازه می کنند، هر کدام از خوان محصولات فرهنگی  بسته ای را بر می دارند و  به راهشان ادامه می دهئد.

با خودم فکر می کنم در قرن ۱۵ هجری که دیگر از قلم های مرصع ردی پیدا نمی شود، از شحنه های عباسی هم خبری نیست، حکومت اموی هم به زباله دان تاریخ سپرده شده است اما آنچه باقی مانده است، شکوه و عظمت فرهنگ رضوی است که مثل ستاره در آسمان بشریت متعهد می درخشد.

شاید مامون هرگز تصور نمی کرد روزی که عمالش فرزند رسول  خدا را از مدینه به سفری تحمیلی کشاندند انفجاری از نور در طوس رخ می دهد و برای همیشه تاریخ را به با خورشید امامت منور خواهد ساخت.

امروز این اتفاق افتاده است و هر روز رهگذرانی با پای پیاده و سواره بر مرکب از این  معبر می گذرند تا زائر امام رئوفی در میعادگاه عاشقان باشند.

بسیج امکانات شهرداری برای جلب رضایت شهروندان

علی قناویزچی مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری  مشهد  در این بازدید یادآور می شود: تمام امکانات شهرداری برای افزایش رضایتمندی زائران و مسافران و ارائه بهترین خدمات به آنان بسیج شده است.

محمد آصفی عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این بازدید ضمن تشکر و خدا قوت به کارکنان شهرداری مناطق مختلف که تعطیلات خود را وقف خدمات رسانی به زائرین حرم رضوی کرده اند اظهارکرد: با توجه به تجربیات سالیان متمادی شهرداری در زمینه پذیرایی از زائرین امروز افتخار می کنیم که هر زائری که وارد مشهد می شود، بی دغدغه می تواند در این شهر ساکن و با خیالی آسوده زیارت مقبولی داشته باشد.

فاطمه غیورعضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این بازدید اظهارکرد: در این ایام که زائران برای زیارت وارد مشهد می شوند، شهرداری به عنوان میزبان در راستای ساماندهی، هدایت و اسکان مسافران وظایف سنگینی بر دوش دارد.

وی فراهم شدن فرصت خدمتگزاری به زائر امام رضا (ع) را غنیمتی ارزشمند دانست که توفیق آن نصیب کارکنان شهرداری شده است.

عکسی یادگاری

پیرایه های محیطی و نماد های شهری مشهد که در طی چند سال گذشته زبانزد گردشگران و البته قاب بسیاری از عکس های مسافران را تشکیل داده خود از جاذبه هایی است که در آلبوم بسیاری از زائران جایگاهی خاص دارد.

نماد هایی از جمله آکواریوم تلویزیون، کلاه قرمزی، شکرستان، مدرسه موش ها و تلفن همگانی در سال های گذشته و امسال نیز در قاب هایی همچون لیلی با من است، خانه مادربزرگه و کلبه های پر از گل و  قطار زیارت خودنمایی می کند.

امسال نماد های شهری مشهد حال و هوای زیادی از شهدا دارد و در این بین می توان با ثبت عکس در میادین و نماد های هنری یادی از شهدای هسته ای و شهدای غواص کرد.

از سال ۸۸ که نخستین نماد های شهری در شهر مشهد نصب شد، شاید هیچ  شخصی  تصور نمی کرد که روزی به جز  نماد های شهری  سایر هنرها نیز در نوروز این شهر جایی برای خودنمایی بیابد.

 اما امروز در بهار فیروزه ای ۹۵ مشهد نه تنها پیرایه های محیطی  شهری، بلکه برای نخستین بار اجرای تئاترهای خیابانی و سرودهای گروهی نیز به چشم می خورد.

نقاشی های دیواری و تزئینات شهری و محله آرایی نیز که ارث رسیده از سال های گذشته این شهر هستند، به بهار مشهد، حال و هوای دیگری بخشیده اند.

همه در تکاپو هستند و در تلاش اند بهاری زیباتر برای زائران خود به ارمغان بیاورند و مهربانی هایشان را با زائران و گردشگران تقسیم کنند.

صفا و صمیمیت، این روزها بین مردم مشهد و زائران امام هشتم(ع) موج می زند و گل های شب بود مشام زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی را نوازش می دهد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.