کاخ سفید و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قصد دارند اسناد موسوم به «۲۸ صفحه» را که از نقش عربستان در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر پرده برمی‌دارد، از حالت محرمانه خارج کنند.

اسناد محرمانه «۲۸ صفحه» از ارتباط عربستان با حوادث ۱۱ سپتامبر پرده برمی‌دارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا در صددند اسناد موسوم به «28 صفحه‌» را از حالت محرمانه خارج کنند که انتشار این اسناد از حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی خبر می‌دهد که در حملات تروریستی 11 سپتامبر مشارکت داشتند.
پایگاه اطلاع‌رسانی هیل وابسته به کنگره آمریکا گزارش داد، بحث درباره این اسناد که 13 سال محرمانه بوده در حالی مطرح شده است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در ماه جاری میلادی به عربستان سفر کند.
سناتور سابق آمریکا موسوم به «باب گراهام» که به نوشتن این گزارش کمک کرد، به برنامه «60 دقیقه» گفت که این اطلاعات محرمانه، یک طرح کلی از شبکه‌ای از افرادی را نشان می‌دهد که به اعتقاد وی از هواپیماربایانی که در حادثه 11 سپتامبر مشارکت داشتند، حمایت می‌کردند.
وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند «به طور قابل ملاحظه‌ای» مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان بودند.
گراهام ادامه داد: «غیرمنطقی است که بخواهیم باور کنیم که 19 نفر که بیشتر آنها زبان انگلیسی حرف نمی‌زدند، هرگز درگذشته در آمریکا نبودند و بسیاری از آنها تحصیلات دبیرستانی نداشتند، بتوانند چنین وظیفه پیچیده‌ای را بدون برخی حمایت‌های داخل آمریکا انجام دهند».
این اسناد 28 صفحه‌ای از گزارشی درباره حملات 11 سپتامبر در سال 2003 توسط دولت بوش در راستای منافع امنیت ملی آمریکا برداشته شده است.
«پورتر گاس» رئیس مشترک پرونده بازجویی درباره حملات 11 سپتامبر گفت که «اف بی آی» در آن زمان مانع آشکارسازی این اسناد شده است.
گاس که بعدها ریاست‌ سیا را برعهده گرفت به برنامه « 60 دقیقه» گفت که دلیلی نمی‌دید که آن موقع یا همین حالا این اسناد مورد محافظت قرار گیرد. گاس و گراهام با مدیر اف بی آی دیدار کردند تا بتوانند او را متقاعد به آشکارسازی این اسناد کنند که موفق نشدند.
گراهام تأکید کرد که به اعتقاد وی آمریکا این 28 صفحه را با هدف حفظ روابط حساس با عربستان که همپیمانش بود، محرمانه نگه داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.