قدس آنلاین- احمد فیاض: رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد، تنی چند از اعضای شورای حفظ حقوق و بیت المال استان، برخی از اعضای کارگروه نجات کشف رود، مسؤولان استان و مدیران شهرداری مشهد پروژه حیاتی و بزرگ احیا، بازسازی و روند پیشرفت طرح نجات کشف رود را بازدید کردند.

کشف رود خاکستری محصول اهمال همه مسؤولان است

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در این مراسم با جهادی خواندن اجرای طرح نجات این رودخانه تاریخی، کشف رود خاکستری را محصول کوتاهی و اهمال تمامی مسؤولان و متولیان شهری و استانی دانست و تأکید کرد: شرایط خاکستری کشف رود طی سال‌های گذشته می‌تواند تجربه مفیدی پیش روی مدیریت کلانشهری مانند مشهد قرار دهد.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری افزود: اینکه چرا و به چه علت اجازه داده شد تا کشف رود به چنین سرنوشت دردناکی دچار شود، می‌تواند در حوزه پیشگیری و مدیریت موارد مشابه، راهگشا و مؤثر باشد. به عبارتی، با وجود قوانین بازدارنده درون سازمانی و شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی، نباید اجازه داد تا موارد مشابه - مانند آنچه در حریم کشف رود مشاهده شد- در سایر نقاط استان و مشهد مقدس ایجاد شود که اصلاح آن نیازمند هزینه‌های فراوانی است.
وی تصریح کرد: رعایت دقیق و قاطع قانون در شرح وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری می‌تواند پدیده‌های ناهنجار اجتماعی و شهری را در نطفه خفه کند تا نیازی به ورود دستگاه قضایی نباشد.
در این بازدید میدانی که بامداد روز گذشته و با حضور اهالی رسانه در حریم کشف رود انجام شد، رئیس شورای عالی قضایی استان به کوتاهی برخی از دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه نجات کشف رود اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در جلسه شورای حفظ و حقوق بیت المال در سال گذشته اخطارهایی به این دستگاه‌ها داده شده است، ضمن اینکه عملکرد هر سازمان نیز از طریق اداره کل بازرسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی افزود: قصور برخی از دستگاه‌ها پذیرفتنی نیست، چه آنکه تاوان آن را سایر دستگاه‌ها با ایثار و تلاش جهادی پرداخت می‌کنند، هر چند که پیشرفت و ساماندهی حریم کشف رود محصول حرکت جمعی بوده است و نتایج مثبت آن بزودی برای مسؤولان کشوری و شهروندان مشهدی مشخص خواهد شد.
حجت الاسلام مظفری با ناکافی دانستن بودجه‌های استانی، این طرح را یک طرح ملی دانست و تصریح کرد: در بحث بودجه انتظار می‌رود تا مسؤولان و مقام‌های کشوری و وزارتی به تعهدتشان عمل کنند و هر چه زودتر وعده 160 میلیارد تومانی دولت، تأمین اعتبار شود.
  بحران بی آبی بزرگ‌ترین چالش مدیریتی سال‌های آینده
دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این بازدید بر نقش سازنده و مثبت مجاوران کشف رود تأکید کرد و گفت: در طرح نجات بخشی کشف رود نمی توان از نقش سازنده، مثبت و همکاری و تعامل مجاوران همراه با آب منطقه‌ای، شهرداری، مجموعه دادستانی، پلیس و... غافل شد و از ساکنان این منطقه باید قدردانی کرد.
وی افزود: در راستای همین اعتماد شهروندان به مسؤولان، ناگزیر به برخورد قانونی با دستگاه‌های متخلف و کم کار هستیم، زیرا که استیفای حقوق مردم و اعتماد آنان از وظایف قانونی دادستانی است.
غلامعلی صادقی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در بحث روند مقابله با چاه‌های غیر مجاز حوزه کشف رود نیز خاطرنشان ساخت: مشکل اصلی کشور، استان و کلانشهر مشهد مقدس طی سال‌های آینده، بحران آب و کمبود آن است، به گونه ای که هشدار می‌دهم این بحران بسیار جدی است و در صورت نبود مدیریت صحیح مصرف آب طی سال‌های آینده، اسکان مردم در مشهد دچار چالش جدی خواهد شد.
وی افزود: وقتی با کمبود منابع آبی و کاهش ذخایر آبی زیرزمینی مواجه شویم، نمی توان جمعیت بالای سه میلیون نفری به همراه رشد روزافزون مهاجرت و انبوه زائران رضوی را با تانکر و آب باران سیراب کرد، بنابراین دغدغه عمومی نسبت به برداشت آب‌های زیرسطحی و زیرزمینی مانند حفر چاه‌های غیرمجاز، طبیعی است و شهروندان حق دارند در این زمینه نگران باشند، بنابراین در صورتی که مسؤولان آب منطقه با ارایه مستندات قانونی، چاه غیرمجازی به ما معرفی کنند، این آمادگی را داریم تا ظرف یک دقیقه نسبت به انسداد چاه اقدام کنیم.

  کلکسیون آلودگی!
مدیر آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در حاشیه مراسم با نمایش کلیپی از آغاز طرح نجات کشف رود تاکنون، توضیحاتی به حاضران داد.
جعفری با تشریح پیشینه تاریخی کشف رود توضیح داد: حوضه آبریز کشف رود بخشی از حوضه آبریز قره قوم است و حوضه قره قوم در سیستم استاندارد تقسیم بندي حوضه‌هاي آبریز به عنوان ششمین حوضه اصلی کشور شناخته می‌شود که داراي 13 محدوده مطالعاتی بوده و حوضه آبریز کشف رود، چهار محدوده آق دربند، نریمانی، مشهد و سنگ بست از 13 محدوده را شامل می‌شود.
وی افزود: شهر مقدس مشهد به‌عنوان مركز مهم سياسي، مذهبي، سياحتي و اقتصادي منطقه، اهميت ويژه اي براي اين حوضه آبريز، ايجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه ای خراسان رضوی تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز برای طرح‌های تأمین آب، تجاوز به بستر و حریم کشف رود و تغییر کاربری آن، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای گوناگون در حریم و بستر کشف رود، تخلیه فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و تجاری، تخلیه سرریز تصفیه خانه‌های پرکند آباد و النگ اسدی، آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب جاری در کشف رود و تولید صیفی‌های آلوده در اراضی بستر و حریم و مجاور کشف رود را دیگر چالش‌ها و تهديدات تأمین آب حوضه کشف رود برشمرد و افزود: اقدام‌های انجام شده در خصوص آزادسازی بستر و حریم کشف رود به یونسکو نیز اعلام شده است و امیدواریم این طرح به صورت یک الگوی ملی و فراملی قرار گیرد.

 زعفران در کشف رود
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این بازدید از ابتکار عمل خاکریزی و خاکبرداری‌های انجام شده در حفاری خط دو قطار شهری مشهد در حوزه کشف رود خبر داد و گفت: تا آخر سال 94 بیش از 100 هکتار صنوبرکاری در محدوده واگذاری شده به شهرداری غرس شده است. این در حالی است که تا پیش از نجات بخشی کشف رود، بخشی از زعفران صادراتی در بستر آلوده فاضلاب کشف رود، کشت و صادر می‌شد.
وی افزود: همچنین سعی داریم با افزایش حریم کشف رود از 300 تا 800 متر به صورت فضای سبز، به نحوی از معضل حاشیه نشینی کم کنیم.
وی در بخشی از توضیحاتش بر نقش سازنده و مؤثر رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: اگر پیگیری‌های رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها نبود، معضل کشف رود پس از 20 سال دیده نمی‌شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.