۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 368949

مجید ابهری

راهکارهای  مقابله با ترس کودکان

برای مقابله با ترس کودکان می‌توان راه‌های مؤثری را پیشنهاد کرد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.
1- گاهی انجام برخی بازی‌ها در تاریکی می‌تواند موجب کاهش ترس کودکان باشد؛ مثلا پدر و مادر جلوی نور شمع به سایه بازی با انگشتان روی دیوار بپردازند. یا در تاریکی جایشان را تغییر بدهند و از کودک بخواهند آن‌ها را پیدا کند. هدف این بازی‌ها این است که کودک به تاریکی عادت کند و بفهمد که اشیا در تاریکی با روشنایی تفاوتی ندارند.
۲- اگر کودک عادت دارد نصف شب بیدار شده و نیاز به دستشویی و تشنگی را بهانه کند، هیچ‌گاه او را به اتاق خواب دعوت نکنید، زیرا ترک چنین عادتی اگر غیرممکن نباشد سخت است.
۳- والدین بخصوص مادر باید علت ترس کودک را شناسایی و در رفتارها و حوادث روزانه کودک و دوستانش دقت کنند. گاهی کودک بشدت ترسیده، اما قادر به بیان کلامی ترس خود نیست؛ می‌توانیم از او بخواهیم با رسم نقاشی، ترس خود را به تصویر درآورد، آنگاه دقت کنیم کودک چه می‌کشد و با چه رنگ‌هایی آن را رنگ آمیزی می‌کند.
معمولاً ترس‌ها و اضطراب‌ها با رنگ‌های تیره مات و تاریک رسم می‌شوند؛ گاهی هم کودک با خط‌خطی کردن چهره‌ای که کشیده است برای از بین بردن عامل ترس خود تلاش می‌کند. پس از نقاشی با کودک درباره اثرش صحبت کنیم و با پرسش‌های ساده، علت ترس او را جویا شویم.
۴- زمان خواب کودک را می‌توان با تداعی خوش و آرامش‌بخش همراه ساخت؛ برای مثال مسواک زدن، شب بخیر گفتن، پوشاندن لباس خواب، گفتن قصه‌ای شیرین یا خاطره‌ای از دوران کودکی می‌تواند دلهره و اضطراب کودک را کاهش دهد و ترسش را از بین ببرد.
۵- با روشن نگه‌داشتن یک چراغ کم نور یا چراغ خواب می‌توان اتاق کودک را از تاریکی محض درآورد. چراغ خواب را جایی قرار دهید که نور آن موجب افتادن سایه وسایل اتاق خواب روی دیوار نشود، زیرا کودک با خیالپردازی‌های خود سایه‌ها را به صورت اشباح و موجودات خیالی تجسم می‌کند. گاهی نیز استفاده از یک چراغ قوه کوچک که کودک آن را زیر بالش خود بگذارد؛ به او اعتماد به نفس و آرامش خیال می‌دهد.
۶- پس از خاموش کردن چراغ اتاق خواب، چند دقیقه نزد کودک بمانیم و درباره روزی که گذرانده با او حرف بزنیم. آموختن صلوات و چند دعای کوچک برحسب سن حتی به زبان فارسی قدرت روحی او را افزایش می‌دهد؛ «خداجون منو در پناه خودت حفظ کن، خدایا همه چیزهای بد رو از من دور کن» و مانند این‌ها.
۷- و در نهایت وقتی کودک وحشتزده از خواب می‌پرد و نزد ما می‌آید سعی نکنیم با انتقاد و سرزنش او را تحقیر کنیم. صبورانه و با مهربانی نسبت به منشأ ترس کودک کنجکاوی به خرج دهیم و از او بخواهیم در صورت تمایل درباره ترسش و موجوداتی که در خواب دیده است صحبت کند. از این طریق ترس کودک کاهش می‌یابد و راحت‌تر می‌تواند بر آن غلبه کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.