۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 369683

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید با محاسبه هزینه فایده، برخی مطالب را با درنظرگرفتن عدم آسیب آنها به کشور بیان و با مردم شفاف باشد، گفت: عملاً تاکنون نتوانسته‌ایم وجوهی را میان بانک‌های بزرگ خارجی و ایرانی نقل و انتقال دهیم.

استقبال آل‌اسحاق از شفاف‌سازی سیف

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، یحیی آل اسحاق با اشاره به اینکه صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی که گفته است "تقریباً هیچ عایدی از اجرای برجام نصیب ایران نشده است" قابل کتمان نیست، اظهار داشت: عملاً تاکنون نتوانسته‌ایم وجوهی را میان بانک‌های بزرگ خارجی و ایرانی نقل و انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه آقای سیف قبل از سفر به آمریکا اعلام کرده که جریان سوئیفت در کشور برقرار شده است، افزود: البته کنار هم گذاشتن این دو مطلب یک تناقض به‌وجود می‌آورد، از یک طرف می‌گویند سوئیفت برقرار شده اما از طرف دیگر ازعدم نقل و انتقال پول میان بانک‌های خارجی و ایرانی صحبت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در توضیح این تناقض باید بگویم، جریان مخابره پیام در سوئیفت ایجاد شده است اما در این شبکه باید پاسخ‌های مثبتی از سوی بانک‌های خارجی ارسال شود که این موضوع هنوز اجرایی نشده است. ما پیام مخابره می‌کنیم اما از آن طرف بانک اروپایی به دلیل نگرانی از اعمال تحریم‌های جدید برضد خود حاضر به همکاری با بانک‌های ایرانی نیست.

آل اسحاق با اشاره به اینکه قسمت عمده فعالیت‌های تجارت بین المللی با دلار انجام می‌شود تصریح کرد: آمریکا به دلیل اینکه این واحد ارزی را در اختیار دارد امکان معاملات دلاری را برای بانک‌‌های ایرانی ممنوع کرده است. در نتیجه ما شبکه را ایجاد کرده‌ایم اما عملاً نمی‌توانیم معاملات بزرگ نفتی و بخش خصوصی و تأمین مواد اولیه خود را از طریق معاملات دلاری انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بانک‌های خارجی منتظر مجوز آمریکا برای آغاز فعالیت خود با بانک‌های ایرانی هستند لذا سیف در آمریکا با بیان این صحبت‌ها از آمریکا درخواست کرده تا این ممنوعیت را از بین ببرد. البته به اعتقاد من آمریکا در بی عهدی سابقه طولانی دارد و نمی‌توانیم به قول‌های آنها اعتماد کنیم. زیرا امروز دلار و روز دیگر قدرت دفاعی ایران را بهانه کرده و در صدد اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید براینکه دولت نیز باید در این شرایط با مردم شفاف باشد، گفت: دولت باید با محاسبه هزینه فایده، برخی از مطالب را با درنظرگرفتن عدم آسیب آنها به کشور بیان و با مردم شفاف باشد و اوضاع اقتصادی را به صورت کامل تشریح کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.