کارشناس اقتصاد با اشاره به وجود دو طیف در دولت گفت: سیف و طیب‌نیا در یک طیف و نهاوندیان، جهانگیری و نوبخت به همراه مشاوران رئیس‌جمهور در طیف دیگر دولت قرار دارند که رویکرد رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مورد قبول طیف دوم نیست.

واکنش ۲ طیف دولتی‌ به نقد آشکار برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ابوالقاسم حکیمی‌پور در خصوص اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برجام تاکنون تقریباً هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است، اظهارداشت: این اظهارات آقای سیف مسئله تازه‌ای نبود و قبلاً از سوی فعالان اقتصادی مطرح می‌شد.

وی افزود: نگرانی از آنجا ایجاد می‌شود که رئیس جمهور تاکنون عکس این صحبت‌ها اعلام نظر و به گونه‌ای صحبت می‌کرد که برجام آفتاب تابانی است و از تعابیری چون فتح‌الفتوح برای برجام استفاده می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نشان داد که برجام نه تنها دستاوردی برای ایران نداشته بلکه بسیاری از دستاوردهای هسته‌ای و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای سانتریفیوژها و تولید اورانیوم غنی شده از بین رفته است.

به گفته وی در مدت گذشته حدود 100 روز از اجرای برجام، زیان‌های بسیاری کرده‌ایم و برخی اقدامات و تعهدات انجام شده ایران غیر قابل جبران است.

حکیمی پور ادامه داد: شرکت‌های اروپایی هم از این وضعیت راضی نیستند چرا که آنها به دنبال برقراری ارتباط با ایران هستند اما به دلیل مانع‌تراشی‌های آمریکا نمی‌توانند روابط را از سر بگیرند.

وی با بیان اینکه میلیاردها تومان برای انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری کردیم اما بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها را از دست داده‌ایم، اظهارداشت: دولت آقای روحانی باید در قبال بوجود آمدن این یأس‌ها در بین دانشمندان و از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌ها پاسخگو باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات گسترده دولت امریکا برای ایجاد موانع بر سر راه برجام، گفت: با وجود این اقدامات، دولت آقای روحانی هیچ اقدام مشخص و حتی مقابله به مثل هم نکرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که دولت آمریکا به راحتی موانعی بر سر راه برجام ایجاد می‌کند این است که دولت ایران واکنشی نسبت به این اقدامات نشان نمی‌دهد.

حکیمی پور تاکید کرد: آقای رئیس جمهور به صورت شفاف به مردم بگوید که دستاورد برجام چه بود؟ چرا که شعارپردازی فایده‌ای برای کشور ندارد.

وی تصریح کرد: آقای سیف حقیقت را عنوان کرد و در واقع چیزی جز حقیقت نگفت و این مسئله را همه اقتصاددانان می‌دانستند،اما متاسفانه دولت آقای روحانی به این نقدها توجه نمی‌کند و پاسخ منتقدان را با بدترین لحن می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دستاورد برجام برای ایران تاکنون در حد صفر بوده است، گفت: مسئولان آمریکایی بعد از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران گفتند که مبادلات دلاری همچنان تحریم است و در متن برجام رفع آن ذکر نشده است.

وی ادامه داد: اگر ال‌سی باز نشود، اقتصاد ما با مشکل جدی مواجه خواهد شد و قطعاً باز بودن سوئیفت در صورت عدم گشایش ال‌سی مزیتی برای کشور ندارد.

به گفته وی، پول‌های بلوکه شده ایران در این مدت باز نگشته است.

حکیمی پور با اشاره به تمرکز امریکا و اقتصاد ایران و بهانه‌های تحریم گفت: در طول سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بارها بر مقاوم‌سازی اقتصاد تاکید کرده اما دولت قبل با دولت فعلی اقدام جدی برای حرکت در این چارچوب انجام ندادند به همین دلیل ایشان سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند.

وی افزود: موافقان و مخالفان نظری اقتصاد مقاومتی باید مجال بحث و گفت‌وگو داشته باشند تا نقاط ضعف و قوت مشخص و برای رفع ضعف‌ها چاره‌اندیشی شود، زیرا هم‌اکنون بجز اینکه به فکر خودمان باشیم و با تکیه بر توان داخلی کشور را به پیش ببریم راه دیگری وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: آقای سیف و طیب‌نیا در دولت در یک طیف هستند و نهاوندیان، جهانگیری و نوبخت به همراه مشاوران رئیس جمهور در طیفی دیگر قرار دارند و رویکرد رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مورد قبول این طیف دوم نیست.

وی ادامه داد: دغدغه‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد از نگاه همفکران خود در دولت بود که اظهارات گذشته مشاوران و طیف دوم نشان می‌دهد مورد نظر آنها نیست در واقع در دولت دو طیف متفاوت وجود دارد و هماهنگی در رویکردهای اقتصادی دیده نمی‌شود.

حکیمی پور با اشاره به برخی مشاوره‌های غلط به رئیس جمهور، گفت: با توجه به نتایج برجام برای ایران، اگر این روند ادامه یابد، انتخاب دوباره روحانی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات بعدی بسیار بعید است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.