گروه هنر: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه و رسالت همه مسئولان فرهنگی و هنری این است که هنر قرآنی را حمایت کنند؛ گفته‌ای که تنها نباید در شعار بلکه در عمل لباس واقعیت به تن پوشد.

هنر قرآنی را حمایت می‌کنیم/ زیبایی خط نسخ در خوانا بودنش است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشتمی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، ۳۱ فروردین ماه از چهارمین نمایشگاه آثار خوشنویسی خط نسخ بازدید به عمل آورد. این نمایشگاه در نگارخانه ترانه باران برپا شده است و آثار مهرناز قربان‌پور در آن جلوه‌گری می‌کند.

در این نمایشگاه بیش از ۳۰ اثر قرآنی به نمایش درآمده که تمامی آنها با خط نسخ مزین شده‌اند.

حجت‌الاسلام حشتمی درباره این نمایشگاه گفت: برایم لذت‌آور است که می‌بینم جوانان هنرمند ما چنین عاشقانه و مخلصانه کار قرآنی می‌کنند؛ اتفاقی که می‌تواند ما را نسبت به آینده هنر قرآنی امیدوار کند.

معاون قرآنی وزیر فرهنگ افزود: هنرمند این نمایشگاه جدا از اینکه خط خوبی دارد از تیزهوشی مناسبی نیز بهره برده، چون انتخاب آیه‌ها به گونه‌ای است که به زیبایی کارش افزوده است. در کلامی دیگر اگر خوشنویسی با انتخاب صحیح آیه‌های قرآنی همراه شود حتی نیازمند ترجمه نیست و به خودی خود معنا را به بیننده منتقل می‌کند.

حشتمی به توضیح فوق اضافه کرد: خط نسخ زیبایی سحرانگیز دارد و این زیبایی نشئت گرفته از ذوق و سلیقه هنر هنرمندانی چون استاد «نی‌ریزی» است، البته زیبایی خطوطی چون نستعلیق و شکسته را کتمان نمی‌کنم اما خوانایی و شیوایی خط نسخ را در خطوط دیگر نمی‌توان مشاهده کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وظیفه ما و تمام مسئولانی که در عرصه فرهنگ و هنر قرآنی فعالیت می‌کنیم، این است که از هنرهای قرآنی حمایت کامل را به عمل آوریم. برای همین سعی می‌کنیم با فراهم کردن امکانات مادی و معنوی شرایط کار کردن را برای هنرمندان مهیاتر از گذشته کنیم.

در ادامه این گزارش مهرناز قربان‌پور، خوشنویس قرآنی درباره چرایی برگزاری این نمایشگاه اینگونه توضیح داد: دلبستگی من به هنر قرآنی به هیچ وجه رنگ و بوی سفارش یا توصیه را ندارد بلکه آنچه را باور دارم به روی کاغذ خلق می‌کنم در این میان کلمه و جمله‌ای را زیباتر از جملات قرآنی نیافته‌ام.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تنها با خط نسخ خوشنویسی می‌کند یا خیر اینگونه توضیح داد: من در خط نستعلیق نیز تبحر دارم و با این خط هم خوشنویسی قرآنی کرده‌ام اما هیچ خطی را به خوانایی نسخ نیافته‌ام.

این خوشنویس یه توضیح فوق اضافه کرد: قرآن برای همه مردم آمده و تنها به قشری خاص خلاصه نشده است برای همین شیوایی و خوانایی خط بسیار اهمیت دارد چون خطی که عامل خواندن برای همه مردم نباشد هر اندازه که زیبایی تکنیکی داشته باشد باز هم تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هیچگاه هنر قرآنی را رها نخواهد کرد، گفت: شاید برای برخی فعالیت در عرصه‌های دیگر درآمدزایی خوبی داشته باشد اما این ویژگی برای من دلیلی نیست تا بخواهم هنر قرآنی را رها کنم چون همانگونه که در ابتدای توضیحاتم بیان کردم سلیقه و علاقه من از کودکی با هنر قرآنی پیوند خورده است.

وی در پایان تاکید کرد: هنرمندی که قدم در راه هنر قرآنی می‌گذارد با عشق به این حوزه وارد می‌شود اما نقش حمایتی نیز می‌تواند در بالا رفتن کیفیت کار هنرمندان تاثیر خوبی داشته باشد برای همین از مسئولان هنری تقاضا دارم که به هنر قرآنی توجه ویژه‌تری داشته باشند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.