مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از برگزاری سومین جشنواره مردمی آئین سنتی پخت سمنو در شهرستان آشتیان، همزمان با مبعث رسول اکرم(ص) خبر داد.

  آشتیان میزبان سومین جشنواره آئین سنتی پخت سمنو می شود

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد حسینی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: همزمان با مبعث حضرت رسول (ص) سومین جشنواره مردمی آئین پخت سمنو در شهرستان آشتیان طی روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت برگزار می شود.

وی افزود: سمنو یکی از اجزای اصلی و نماد خیر و برکت در سفره هفت سین است و در همه کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند سمنو طبخ می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: پخت سمنو در شهرستان آشتیان سابقه دیرینه دارد و از دیر باز کشاورزان پس از برداشت محصول و به شکرانه محصول خود، این سنت حسنه را برپا می کردند.

وی اضافه کرد: این مراسم در سالیان نزدیک نیز در منازل مردم به صورت خود جوش برگزار می شده و مردم با نام حضرت زهرا (س) این سنت حسنه را زنده نگه داشته اند.

حسینی بیان کرد: اجرای موسیقی سنتی و بازی های بومی و محلی، برپایی غرفه صنایع دستی، خوشنویسی، غرفه های سلامت و کتاب و کودکان، نقاشی، آشپزی و جنگ شادی از دیگر برنامه های سومین جشنواره سمنوی این شهرستان است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، این برنامه مردمی بوده و با تلاش و همکاری مشترک دستگاه های اجرایی شهرستان آشتیان انجام می شود.

گفتنی است در حال حاضر مقدمات ثبت آئین سنتی پخت سمنوی شهرستان آشتیان در فهرست آئین های ملی، در دست بررسی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی همچنین به وضعیت اماکن و بناهای تاریخی شهرستان آشتیان اشاره کرد و گفت: بناهای تاریخی این شهرستان نیاز به مرمت دارند که انجام این مهم نیازمند تخصیص اعتبار است و امیدواریم طی سال جاری با تخصیص اعتبار مناسب برای میراث فرهنگی استان مرکزی بتوانیم گامی در این مسیر برداریم و ظرفیت های گردشگری آشتیان را افزایش دهیم.

حسینی با بیان اینکه اماکن تاریخی در صورت مهیا بودن شرایط حفظ آنها می توانند به بخش خصوصی واگذار شوند، بیان داشت: افرادی که برای واگذاری بناهای تاریخی به آنها دارای طرح باشند از آنها استقبال می شود و در صورتی که از سوی صندوق احیای اماکن تاریخی به این طرح ها مجوز داده شود، مراحل واگذاری انجام خواهد گرفت.

گفتنی است خانه های تاریخی مستوفی الممالک، معتمدالایاله، میرزا حسن آشتیانی، منزل استاد عبدالعظیم قریب و آسیاب جفتی شهرستان آشتیان از جمله آثار و بناهای تاریخی این شهرستان هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.