اوباما برای انتخابات ریاستی، از یک سو نیازمند یک پیروزی و امتیاز در سوریه است و از سوی دیگر نمی‌تواند دست روسیه را برای حمله به تروریست‌های القاعده‌ای که با نام‌های النصره، احرار الشام و ... باز بگذارد.

کمبودهای انتخاباتی اوباما در عراق و سوریه جبران می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ هادی محمدی در تحلیلی بیان کرد:
گزارش‌های انتخاباتی از آمریکا حاکیست که نه تنها فاصله آراء ترامپ و کلینتون به نحوی است که نامزد جمهوریخواه تا حدودی پیشی گرفته بلکه مشکلات حقوقی کلینتون که در مسئولیت وزارت خارجه از ایمیل شخصی برای پیام‌ها و دستورات دیپلماتیک استفاده کرده، مزید بر علت شده است.
دمکرات‌های کاخ سفید هم که در پایان دوره ریاستی،‌کارنامه مهمی در دست ندارند، تنها راه‌حل را در سیاست خارجی به ویژه در خاورمیانه جست‌وجو می‌کنند. از آنجا که سیر تحولات در عراق و سوریه این اجازه را به اوباما نمی‌دهد که اوضاع را رها کرده و آن را به پس از انتخابات آمریکا حواله دهد و شاید این موضع را نیز برای خود و انتخابات زیانبار ارزیابی می‌کند،‌حضور فعال در روندهای نظامی عراق و سوریه را در دستور قرار داده است.
در عراق اگرچه، با اقدامات پیچیده سیاسی و امنیتی به نوعی هرج و مرج در پارلمان و حکومت دل بسته بودند ولی تصمیم هوشمندانه مقامات عراقی برای آغاز عملیات در فلوجه آنها را ناچار کرد تا خود را در این عملیات به عنوان همراه و حامی نشان دهند و عملا در سیر اجرایی عملیات فلوجه اعمال سیاست و کارشکنی کنند. حضور محوری حشد الشعبی که قبلا از سوی آمریکایی‌ها به عنوان خط قرمز تعیین شده بود، در عملیات فلوجه، مجددا فعال شد و حتی در یکی از بمباران‌های هوایی، نیروهای حشد الشعبی هدف قرار گرفتند. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از اینکه نتوانستند جلوی عملیات فلوجه را بگیرند خوشحال نیستند ولی تهدید کرده‌اند که اگر حشد الشعبی وارد فلوجه شوند، هدف حملات هوایی قرار می‌گیرند. آمریکایی‌ها با دستپاچگی از طریق فرودگاه حبانیه، تعدادی از سران اصلی داعش را از فلوجه خارج کرده و از مقامات نظامی عراق خواسته‌اند که ادامه عملیات باید به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شود و در این مدت، حمله به داخل فلوجه انجام نگیرد.
آمریکایی‌ها برای جبران این غافلگیری، عملیات نظامی در شمال رقه سوریه را با کمک نیروهای‌کرد و چندین گروه از عشایر و مسیحیان و عرب‌های رقه و دیرالزور و حسکه و با حضور فعال بیش از پانصد نیروی ویژه خود آغاز کرده و به روسیه نیز در مورد حمله به جبهه‌النصره هشدار داده‌اند.
اوباما برای انتخابات ریاستی، از یک سو نیازمند یک پیروزی و امتیاز در سوریه است و از سوی دیگر نمی‌تواند دست روسیه را برای حمله به تروریست‌های القاعده‌ای که با نام‌های النصره، احرار الشام و ... در مناطق مختلف سوریه فعال هستند، باز بگذارد.
آغاز حملات هوایی به جریان‌های القاعده‌ای و تروریست، کابوسی برای پروژه آمریکایی - سعودی و صهیونیستی است که آمریکا با بهانه‌های گوناگون و از جمله اصرار بر‌ آتش‌بس، از آن جلوگیری می‌کند. آمریکایی‌ها اصرار دارند که آتش‌بس، جریان‌های تروریستی القاعده، النصره، احرار و مجموعه جیش الفتح را در بر گیرد و توان و پتانسیل نظامی آنها دست نخورده باقی بماند. لذا از روس‌ها می‌خواهند که فقط بر روی داعش متمرکز شوند و تروریست‌های دیگر را رها کنند. روس‌ها هم که رفتار غیرعادی زیادی از خود در موضوعات مختلف و در مذاکرات پنهان با آمریکایی‌ها نشان داده‌اند، این بار نیز با بهانه مهلت جدید به تروریست‌ها، خط و نشان آمریکایی‌ها را جدی گرفته و در واقع به آنها امتیاز بزرگی را داده‌اند. این امتیاز دوگانه،‌هم به آمریکایی‌ها فرصت یک پیروزی نمادین در شمال رقه را فراهم کرده و هم از اینکه ابزارهای تروریستی آمریکا را هدف قرار دهند، عقب‌نشینی کرده است. اگر روس‌ها بیش از این با خون شهدا در سوریه برای منافع مشکوک خود بازی کنند؛ ممکن است با واکنش هایی مواجه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.