داستان فیلم «اژدها وارد می شود» در دهه ۴۰ می گذرد، ماجرای فیلم از جایی آغاز می شود که خبر پیدا شدن یک مار بزرگ در یک روستا دهان به دهان می پیچد و زمینه ساز اتفاقاتی می شود.

سرمایه گذاری "ترانه علیدوستی" برای اژدها وارد می‌شود!/معجونی غریب از وهم و خیال و مالیخولیا در یک فیلم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، یکی از فیلم‌های پرحاشیه سی و چهارمین  جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی بود.  
مانی حقیقی از ابتدا این فیلم را در سکوت خبری ساخت و دلیل آن را اینچنین بیان کرد: «علت این که راجع به اژدها وارد می‌شود حرف نزدم این است که تماشاگر از صفر و بدون پیش داوری به تماشای فیلم بنشیند. دوست دارم ببینم وقتی راجع به فیلمی صحبتی نشده و پیش زمینه‌ای درباره آن وجود ندارد، چه تاثیری روی تماشاگر می‌گذارد.» 
اما شاید این سکوت دلیل دیگری هم داشت. مدتی بعد از اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم مشخص شد که "مسعود بهنود” تحلیلگر شبکه خبری ضد انقلاب بی‌بی‌سی فارسی در این فیلم حضور دارد. 
بر اساس شنیده‌ها، شورای پروانه نمایش با دیدن جدیدترین فیلم مانی حقیقی و دیدن مسعود بهنود در نمایی از این فیلم خواستار حذف وی از این فیلم شد اماحقیقی در مقابل ترجیح داد این فیلم را از جشنواره دوره سی و چهارم خارج کند. 
بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع مانی حقیقی به این حواشی پاسخ داد و گفت: «خوش و خرم باشید، به شایعه‌ها توجه نکنید! و فقط اخبار منابع معتبر را دنبال کنید. 
توضیح دو پهلوی مانی حقیقی تنها کمی از بار حاشیه‌هایی که بر روی این فیلم بود کاست. 
هر چند این فیلم در جشنواره برلین نتوانست موفقیتی کسب کند، اما نسخه‌ای که از "اژدها وارد می‌شود" در این جشنواره نمایش داده شد با آنچه ما در تهران دیدیم متفاوت بود. خبرنگار بخش فارسی دویچه ووله از حضور مسعود بهنود همکار شبکه سلطنتی ملکه انگلیس در نسخه نمایش داده شده برلین گزارش داده است. اما با در نسخه تهران، جای مسعود بهنود، سعید حجاریان حاضر شد و در مورد «هزوارش» صحبت کرد. 
فیلم اژدها وارد می‌شود، شباهت‌های قریبی به "اسرار گنج دره جنی" دارد و گویی بازسازی آن در دوران معاصر توسط نوه گلستان است. 
داستان فیلم «اژدها وارد می‌شود» در دهه 40 می‌گذرد. ماجرای فیلم از جایی آغاز می‌شود که خبر پیدا شدن یک مار بزرگ در یک روستا دهان به دهان می‌پیچد و زمینه ساز اتفاقاتی می‌شود. 
آغاز داستان فیلم دوم بهمن 1343 است، یعنی یک روز بعد از ترور حسنعلی منصور! 
در این فیلم، مثل فیلم ابراهیم گلستان سخن از یک گنج زیر زمینی است، اما این گنج برخلاف فیلم گلستان، نفت نیست، بلکه یک اژدهای موهوم و ترسناک و  البته زیرزمینی است! 
کارگردان «اژدها وارد می‌شود» درباره حرف‌ و حدیث‌های پیرامون فیلم جدیدش در نشست خبری «اژدها وارد می شود» در جشنواره فجر، با اشاره به واقعی بودن حوادث فیلم اعلام کرد: «من اساسا چیزی که از آن بیزارم سمبولیسم است و فیلم‌های من هیچگاه استعاری نبوده‌اند. اما مشکل اینجاست که بقیه از سمبولیک بودن کارهای من کاملا مطمئن بوده‌اند و بدون شک در این باره صحبت می‌کنند و هیچ نظر دیگری را هم قبول نمی‌کنند! به نظر من این یک تنبلی ذهنی در منتقدین است که دایره امکانات معنای یک فیلم را به تخیل ذهن خودشان محدود می‌کنند و یک ایراد بزرگ در منتقدان است.»
او همین طور ادامه داد: «در واقع اگر این فیلم خیالی بود،‌ می‌توانست نمادین باشد اما این فیلم بر اساس داستان واقعی است. اما اگر این فیلم را با دقت نگاه کنید و تا انتهای تیتراژ پایانی آن را ببینید به پاسخ سوالاتان خواهید رسید. 
شراکت ترانه علیدوستی و لیلی گلستان در سرمایه گذاری فیلم هم از نکات جالب "اژدها وارد می شود" است! 
منتقدان سینمایی هم روی خوش به این فیلم سینمایی نشان نداده‌اند. 
جبار آذین گفته است «اژدها وارد می‌شود» در ادا درآوردن از روی فیلم‌های به اصطلاح پسا مدرن و آثاری به سبک و سیاق برخی کارهای غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی به دلیل نفهمیدن نوع داستان سرایی آن‌ها و گم شدن در فضاهای توهم زا و شیفتگی خام اندیشانه به تفکرات مستتر در داستان نویسی‌های مارکزی ناموفق است و با این روند از تفکر و دنیای مخاطب دور شده و معجونی غریب از وهم و خیال و مالیخولیا ارائه کرده است به طوری که جز فیلمی آشفته و درمانده نمی‌توان از آن یاد کرد. 
وی افزود: البته «اژدها وارد می‌شود» به رغم نو نبودن مضمون از لحاظ موضوعی ظرفیت پردازش و پرداخت سینمایی در قالب فیلمی قصه گو را داشته که قربانی سلیقه گرایی و ندانم کاری فیلمساز شده است. این فیلم بیش از هر چیز نشانگر ندانم کاری سازنده‌اش در سامان بخشیدن به فیلم خود است. 
آذین متذکر شد: «اژدها وارد می‌شود» با بضاعت فعلی نه تنها به اژدها که به قورباغه هم تبدیل نشده است؛ در هر صورت این فیلم برای سازنده‌اش امتیاز سینمایی و هنری خاصی به همراه ندارد و نمایشگر سوختن استعدادها و قابلیت‌های کارگردانی است که چنانچه به خود و جامعه‌اش احترام می‌گذاشت و برای پسند از ما بهتران فیلم می‌ساخت می‌توانست در جایگاهی شایسته در سینمای ایران بایستد و آلوده سوداگری، خود محوری و شهرت پرستی نشود. 
محمد تقی فهیم از دیگر منتقدان سینمایی گفته است: «اژدها وارد می‌شود»، تمامیت‌اش «جعل» است. از عنوانش که سوءاستفاده از نام فیلم کلاسیک مرحوم بروس‌لی است تا موضوع‌اش. پر از تناقض و راست‌نمایی دروغ است. صحبت‌های حقیقی در جشنواره فیلم‌فجر هم بسیار متضاد و بر مدار حاشیه‌آفرینی برای فیلم استوار بود تا از این طریق برای اثری که فیلم نشده و سینما نیست پروپاگاندایی رسانه‌ای بسازد. مثلا در حالی حقیقی از بیخ و بن منکر استعاری بودن فیلم می‌شود که می‌گوید: «به دنبال فضایی هستم که معانی پنهانی درآن وجود دارد و این بازی معانی برایم جذابیت دارد» 
اوج این «بازی» جایی است که توانسته چند نفر از سیاست پیشگان معروف مانند حجاریان و زیباکلام (مسعود بهنود حذف شده است) را پای تریبونی بیاورد که موضوعی خیالی را مستند جلوه دهند. همچنین او تاکید دارد که : «جهان‌بینی بی معناست» یا اینکه از وجود جامعه و اجتماع تبری می‌جوید و برای اثبات حرفش متوسل به مارگارت تاچر می‌شود بنابراین از کسی که اساسا نافی جهان‌بینی است و ... توقع اینکه جهانی از شگفتی و اعتقاد و ایمان خلق کند چندان بجا نیست و لذا اثرش متشتت و بی در و پیکر می‌شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.