یک کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه دولت در ارائه راهکارهای ایجاد شغل و برنامه مدون تقویت بازار کار ضعف‌های مهمی دارد، گفت: نگاه به بیرون و توجه به مسائل بین‌المللی، غفلت از ظرفیت‌های داخلی کشور را به دنبال داشته است.

گره زدن مسائل بین‌المللی به مشکلات داخلی رکود را تشدید کرد

به گزارش قدس آنلاین حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه در کشور ما ظرفیت‌های بالقوه بسیاری وجود دارد اما ضعف در عملکرد و عدم راهکارهای صحیح تقویت بازار کار ایران منجر به غفلت از آن شده است، اظهارداشت: در شرایطی می‌توانیم اشتغال کشور را تقویت کنیم که در زمینه بنگاه‌های تولیدی، حرکتی جدی را آغاز کنیم.

وی افزود: نسبت فعالیت‌های خدماتی در کشور ما به دلیل عدم مدیریت سرمایه در گردش و نقدینگی‌های کشور از فعالیت‌های مولد اقتصادی (تولید) پیشی گرفته است. به عبارتی دیگر، تنها از طریق تقویت بخش تولید می‌توانیم رکود حاکم بر اقتصاد را مدیریت کنیم.

این کارشناس بازار کار معتقد است که مقابله با تحریم‌ها و کاهش اثرات ناشی از آن تنها از طریق رونق بخش‌های مولد کشور امکان‌پذیر است،اما در سال‌های اخیر برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کار جدی در این زمینه نشده است.

وی یکی از ایرادات اساسی دولت در زمینه اقتصاد کشور را عدم استفاده از توان بخش خصوصی طبق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اعلام کرد و گفت: کشور باید از طریق صادرات غیرنفتی و فعالیت‌های مولد بخش خصوصی ارزآوری داشته باشد نه آنکه با فروش نفت و مواد خام پولش را صرف واردات کالاهای مشابه تولید داخل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت نتوانست در زمینه تقویت بخش تولید کشور و ارتقای توان بنگاه‌ها موفق عمل کند، گفت: هم‌اکنون بانک‌ها به عنوان رقیب بازار کار تنها به شرکت‌ها و بنگاه‌های زیرمجموعه خود خدمات ارائه می‌کنند بنابراین در این زمینه هم دولت نسبت به متمرکز کردن نظام بانکی بر ارائه خدمت برای بخش تولید نتوانست موفق شود.

حاج اسماعیلی همچنین با بیان اینکه دولت پیش‌بینی غلطی در مورد مسائل بین‌المللی و گره‌زدن آن با حل مشکلات داخلی داشت، گفت: دولت سعی داشت تا با کنترل نرخ تورم و نظارت بر آن ایجاد رونق را از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی دنبال کند اما این پیش‌بینی منجر به تعمیق رکود در داخل کشور شد.

وی خطاب به مسئولان دولتی تأکید کرد نسبت به امیدواری‌های بیش از حد به مسائل بین‌المللی پرهیز کنند و فکر اساسی به حال ساختارهای بیمار اقتصاد ایران کنند؛ شرایط به وجود آمده در 3 سال اخیر به دلیل ضعف عملکرد مدیران و مسئولان دولت است.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه دولت‌های گذشته در زمینه ایجاد رونق اقتصادی و افزایش زیرساخت‌های ایجاد اشتغال برنامه‌های بسیار مطلوبی ارائه کردند، گفت: شاید در عمل برخی از این برنامه‌ها منحرف شد اما در کل سطح عمومی اشتغال شرایط بهتری داشت اما هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای از سوی دولت نمی‌بینیم.

وی به ارائه آماری از سوی مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و گفت: با مقایسه این دو آمار متوجه اختلاف آماری دولتی‌ها درباره ایجاد اشتغال می‌شویم چرا که طبق اعلام مرکز پژوهش‌ها 6.5 میلیون نفر برای انتظار ایجاد شغل در خانه نشسته‌اند و بنگاه‌ها نیز ظرفیت جذب آنها را ندارند و این رقم در گزارش دولتی‌ها 5.5 میلیون نفر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.