اطلاعات میدانی نشان می‌دهد در جنوب لبنان، آمادگی برای جنگ قرب الوقوع شدت یافته است، جنگی که به اعتقاد حزب الله علیه این گروه تدارک دیده می‌شود.

چرا سیدحسن نصرالله هشدار جنگ قریب‌ الوقوع را داد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مشرق، گرچه شاخص‌های منطقه‌ای نوعی حل و فصل سیاسی در پرونده‌های داغ منطقه را نشان می‌دهند و دولت‌های بزرگ با اولویت ‌دادن به مبارزه با تروریسم به دنبال آتش بس در مناطق درگیری ها هستند، اما سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای در زمینه بروز جنگ جدید در جبهه فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود.

اطلاعات میدانی نشان می‌دهد در جنوب لبنان، آمادگی‌ها برای جنگ قرب الوقوع شدت یافته است، جنگی که به اعتقاد حزب الله علیه این گروه تدارک دیده می شود، به ویژه این که فضای منطقه برای هدف قرار دادن این گروه مناسب به نظر می رسد که در فهرست گروه های تروریست اکثریت کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای غربی قرار دارد. کابینه کنونی اسرائیل کابینه جنگ است و وزیر جنگ آن یعنی آویگدور لیبرمن رهنمودها و تصمیمات ارتش اسرائیل را به کار خواهد بست تا تنش را نه فقط در مرزها بلکه همچنین با عملیات تحریک آمیز احتمالی، شدت بخشد.

تصدی آویگدور لیبرمن در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تنها سیگنال آغاز قریب‌الوقوع تجاوز جدید رژیم صهیونیستی نیست، بلکه کمیسیون امور مالی پارلمان رژیم صهیونیستی نیز با وجود مخالفت‌های برخی وزرای اسرائیلی در شرایط و اوضاع نابسامان اقتصادی این رژیم  3.4 میلیارد دلار به بودجه نظامی و امنیتی اسرائیل اضافه کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با استفاده از عبارت "‌خدا به داد ملت‌های منطقه برسد" در سطحی بی‌سابقه تابستانی داغ برای منطقه پیش‌بینی کرد. وی در سخنرانی اخیر خود معامله‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دلیل مهمی از آغاز جنگ احتمالی در منطقه ارزیابی کرد و گفت: معمولاً وقتی در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، باید خون‌هایی ریخته شود تا به برگه‌های انتخاباتی در صندوق‌های رأی آمریکا تبدیل شود. دولت کنونی آمریکا که دولت دموکرات‌ها است، نیازمند دستاوردهایی سیاسی یا نظامی در خارج است تا بتواند از آنها در روند انتخابات استفاده کرده و در رأس قدرت باقی بماند.

روزنامه السفیر لبنان گزارش داد حزب الله راکت‌های خود را در امتداد مرز شمالی با اسرائیل مستقر کرده است و تمامی تحرکات ارتش اسرائیل را نیز زیر نظر دارد. همچنین حزب الله در حال ساخت تونل‌های پیچیده‌ای در مرزهای خود با سرزمین های اشغالی است؛ همانند آن چیزی که حماس بین نوار غزه و اسرائیل ساخته بود.

به نظر می‌رسد حزب الله خود را برای یک رویارویی جدی با اسرائیل آماده کرده است. این رویارویی و جنگ احتمالی می تواند با دیگر نبردهای میان حزب الله و اسرائیل متفاوت باشد، زیرا حزب الله و نیروهای آن بسیار مجهزتر و مجرب تر از حزب الله سال 2006 هستند. حزب الله در سال 2006 نیز توانسته بود با امکانات و تجهیزات اندک، ارتش مجهز اسرائیل را زمین گیر کند و شکست بدهد.

کارشناسان مسائل راهبردی منطقه تاکید دارند که در سایه قانع شدن برخی قدرت‌های جهانی و لزوم رسیدن به راه‌ سیاسی برای حل مناقشات منطقه‌ای، نیاز به تنشی جدید منطقه احساس می‌شود، این تنش ممکن است از سوی رژیم صهیونیستی در جبهه نوار غزه یا جنوب لبنان و یا حتی در خاک سوریه رخ دهد، در همین راستا است که عربستان موافقت خود را برای پایان دادن به جنگ یمن و بازگشت از مطالبات سرسختانه خود در این جبهه اعلام کرده و بخشی از اعتبار منطقه ای خود را در این مسیر هزینه می کند.

به نظر می‌رسد طرف‌های توطئه‌گر منطقه‌ای به دنبال متمرکز شدن بر جبهه سوریه هستند تا از شکست نهایی تروریست‌ها در این کشور جلوگیری کند و بار دیگر گزینه براندازی دولت بشار اسد را بر روی میز تحولات امنیتی سوریه قرار دهند. رژیم‌های منطقه نظیر عربستان سعودی و رژیم اسرائیل پیروزی محور مقاومت در جنگ سوریه را جزو خطوط قرمز و خطرات موجودیت خود می‌دانند، لذا حاضر نیستند به‌هیچ‌وجه بر سر این پرونده با کسی معامله کنند. آنها معتقدند پایان کار تروریست‌های مسلح در سوریه و پیروزی محور مقاومت به تقویت هرچه بیشتر این محور در معادلات منطقه‌ای منجر شده و دامنه این قدرت دیر یا زود آنها را گرفتار خواهد کرد.

همچنین مقامات اطلاعاتی و نظامی اسرائیل، بحران سوریه را محملی برای انتقال موشک های پیشرفته تر به حزب الله و افزایش انبارهای موشکی این عضو مؤثر جبهه مقاومت می‌دانند. عمده فعالیت جاسوسان رژیم اسرائیل در دو سال اخیر، جمع آوری خبر و شناسایی محموله های موشکی بود که احتمال انتقال آن‌ها به حزب الله وجود دارد، بیشتر حملات رژیم صهیونیستی به داخل سرزمین‌های سوریه نیز به همین بهانه انجام شده است.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی معتقد است در صورت عدم آغاز جنگ جدید منطقه‌ای، قدرت نظامی نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین به نقطه‌ای بی‌بازگشت خواهد رسید و رژیم صهیونیستی دیگر قادر به مهار این نیروها نخواهد بود. روزنامه صهیونیستی معاریو اخیراً در گزارشی به قلم یوسی میلمان نوشت: حزب الله امروز بزرگ‌ترین تهدید نظامی برای اسرائیل به شمار می‌رود، این حزب ناوگان موشکی بالغ بر 100 هزار موشک در اختیار دارد که صدها فروند از آنها قادر به رسیدن به عمق 250 کیلومتری هستند و تعدادی از آنها قادر به حمل کلاهک‌های انفجاری با وزن صدها کیلو گرم بوده و می‌توانند هر نقطه از اراضی اسرائیل و تأسیسات استراتژیک آن نظیر ایستگاه‌های برق و تأسیسات اتمی دیمونا و فرودگاه بن گوریون و مراکز صنعتی و پایگاه‌های ارتش و فرودگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند.

وی همچنین مدعی شد که حزب الله لبنان موشک‌های زمین به دریا و هواپیماهای بدون سرنشین بعلاوه سامانه‌های دفاع هوایی و قدرت اطلاعاتی بالا و توان پیشرفته‌ای در زمینه جنگ سایبری در اختیار دارد. وی افزود: حزب الله در واقع به یك ارتش تبدیل شده است، یعنی قدرت آن در مقایسه با سال 2006 سه برابر شده است و دارای بیش از 40 هزار نیرو است. دراین گزارش همچنین آمده است كه حزب الله به تجربه نظامی در درگیری‌ها و مانور دست یافته و همه پیش بینی ها و شواهد حاكی از احتمال وقوع جنگ جدید میان آن با اسرائیل درصورت طولانی تر شدن جنگ در سوریه خبر می دهند.

این تحلیلگر مسائل امنیتی در عین حال نوشت با وجود اینكه ارتش اسرائیل دائما از پیروزی در نبرد سخن می گوید؛ اما این مساله درنهایت بسیار مشكوك است، زیرا درصورت وقوع جنگ، دولت نتانیاهو قادر به مقابله نخواهد بود.

در همین راستا  کوبی نیف تحلیل‌گر مسائل سیاسی روزنامه صهیونیستی هاآرتص با قطع و یقین گفت که بدون در نظر گرفتن روی کار آمدن آویگدور لیبرمن صهیونیست راست گرای افراطی در وزارت جنگ نیز وقوع جنگ اسرائیل قطعی است.

وی که به نظر می‌رسد می‌خواست از سطح نگرانی اسرائیلی‌ها در زمینه تصدی وزارت جنگ این رژیم توسط لیبرمن بکاهد، خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «نگران نباشید، جنگ رخ خواهد داد، اگر این تابستان نباشد در بهار آینده حتماً انجام خواهد شد.» این تحلیلگر صهیونیستی بدون اشاره به جبهه آینده درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی ضرورتا عوامل بروز جنگ را متوجه حضور لیبرمن در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ندانست و عامل آن را این نکته ابراز کرد که طی 10 سال گذشته معمولاً هر دو یا سه سال جنگی رخ داده است.   

یوآف لیمور تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم نیز گفت که پتانسیل حوادث و شرایط سخت منطقه‌ای نشان می‌دهد که جنگ برای آغاز خود تنها به زمان نیاز دارد. وی در پیش‌بینی‌های خود از احتمال بروز جنگ جدید در جبهه جنوبی رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت فلسطین خبر داد و گفت که بنا به چند علت سطح تلاش‌های دوجانبه افزایش پیدا کرده است.

لیمور تونل های مقاومت را اصلی‌ترین تهدید در سال جاری برای اسرائیل خواند و تأکید کرد که تلاش‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شامل سرویس های جاسوسی شاباک و شعبه اطلاعات نظامی (امان) دچار رکود شده است.

وی با اشاره به تنش‌های نظامی ایجاد شده در مرزهای فلسطین اشغالی و نوار غزه، این درگیری‌ها را محدود خواند، ولی در عین حال توضیح داد که گرچه دو طرف به دنبال توسعه دامنه درگیری‌ها نیستند، اما امکان بروز درگیری‌ها زیاد است.

آسیب پذیری جبهه داخلی صهیونیست ها در جنگ احتمالی آینده

به نظر می‌رسد مؤسسات امنیتی رژیم صهیونیستی از ناکارآمدی جبهه داخلی رژیم اسرائیل در جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله یا حماس و سقوط صدها موشک در عمق سرزمین‌های اشغالی اطلاع دارند، از همین رو است که از امروز سه شنبه تا پنج شنبه مانورهایی برای تمرین تخلیه دهها هزار نفر از صهیونیست‌ها در اطراف نوار غزه و مسائل لبنان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در رابطه با توانمندی‌های بالای مقاومت لبنان و فلسطین در آسیب زدن به جبهه داخلی رژیم صهیونیستی، مطالب زیادی مطرح شده است. اما به نظر می‌رسد سران صهیونیسم بیش از دیگران نسبت به عمق فاجعه احتمالی در صورت بروز جنگ اطلاع دارند. در همین راستا بتسلال ترابیر رئیس بخش حالت فوق‌العاده در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، ماهیت نام‌گذاری هفته فوق‌العاده را برای بررسی سطح همکاری ها بین طرف‌های ذی‌ربط و عامه مردم برای سناریوهای پیش شده جنگی دانست و تأکید کرد که در جنگ آینده حماس و حزب‌الله تلاش خواهند کرد بیشترین ضربه را به اسرائیل وارد کنند و این موضوع چالش بزرگی برای جبهه داخلی و زیرساخت‌های اسرائیل خواهد بود.

این در حالی است که ناامیدی زیادی در میان صهیونیست‌ها نسبت عملکرد نیروهای جبهه داخلی مشاهده می‌شود و بر اساس نظرسنجی که انجام شده تنها 14% از اسرائیلی‌ها مایل به تخلیه منازل خود هستند، 67 درصد از اسرائیلی ها از متوقف ماندن شغل خود در طول جنگ نگرانند و تنها 25 درصد از صهیونیست ها در چنین شرایطی احساس امنیت می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.