۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 389827

قدس آنلاین/ دکتر پروانه کاظمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی: کسانی که در این ماه زیاد میهمانی می‌روند، معمولاً در وعده افطار و شام پرخوری می‌کنند و همین سبب اضافه وزن و چاقی در این ماه می‌شود.

چکار کنیم در ماه رمضان چاق نشویم؟

 از طرفی در این ماه آش و حلیم و کله پاچه جزو جدایی ناپذیر سفره‌های افطار و سحر محسوب می‌شود که از این طریق کالری بالایی وارد بدن می‌شود و حلیم هایی که در بیرون طبخ می‌شوند، با گوشت پرچرب و فوق العاده پرکالری هستند. همچنین کم تحرکی، یکی از دلایل مهم چاقی در ماه رمضان است. میزان انرژی دریافتی در افطار و سحر در این ماه به مراتب بیشتر از میزان فعالیت بدنی روزه داران است و به همین دلیل چاقی و اضافه وزن رخ می‌دهد. ورزش سبک و تحرک بدنی در این ماه سبب دفع سموم ذخیره ای بدن نیز می‌شود.
آیا وعده شام می‌تواند جایگزین سحری شود؟
خیر، چنانچه وعده سحری حذف شود، در طول روز افت قند خون سبب تمایل افراد نسبت به شیرینی‌ها و غذاهای پرکالری می‌شود و پس از افطار، پرخوری می‌کنند و همین موجب چاقی بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است، پرخوری و مصرف غذاهای پُر چرب در اواخر شب و به تأخیر انداختن خواب، سبب بی‌اشتهایی و بی‌حوصلگی در سحر می‌شود. مصرف شام سبک و کم چرب یک ساعت پس از افطار پیشنهاد می‌شود.
مصرف چه مواد غذایی در وعده افطار مناسب است؟
بهترین چیز برای روزه باز کردن و شروع افطار، چای کم رنگ و یا آب گرم است. مصرف خرما و کشمش علاوه بر افزایش قند خون، سبب کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری در افطار می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.