'تونی بلر' و 'جان میجر' نخست‌وزیران پیشین انگلیس از دو حزب کارگر و محافظه‌کار روز پنجشنبه در سخنانی دانشگاه 'الستر' در ایرلندشمالی، هشدار دادند که خروج از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت' می‌تواند بر یکپارچگی انگلستان و صلح و ثبات در ایرلندشمالی تاثیر منفی بگذارد .

هشدار'میجر'و'بلر'در مورد آثار برگزیت بر یکپارچگی انگلیس و صلح در ایرلندشمالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، جان میجر نخست‌وزیر پیشین انگلیس که با همراه تونی بلر در دانشگاه الستر واقع در منطقه 'لندندری' ایرلندشمالی، حضور یافته بود، در سخنانی در جمع دانشجویان گفت که خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند سبب فروپاشی بریتانیا شود.
انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز کشور متحد پادشاهی و یا 'بریتانیا' را تشکیل می‌دهند.
رهبر پیشین حزب محافظه کار گفت: اشتباه تاریخی در همه‌پرسی 23 ژوئن می‌تواند توافق صلح ایرلندشمالی را تحت شعاع خودش قرار دهد و سبب جدایی اسکاتلند از بریتانیا شود.
میجر افزود: اگر اسکاتلند رأی به ماندن در اتحادیه اروپا بدهد ولی کل انگلستان رأی به خروج بدهد، در آن صورت خطر بزرگی برای برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از انگلستان در پیش است و این بار احتمالا مردم اسکاتلند رأی به خروج از بریتانیا خواهند داد بنابراین انگلستان از اتحادیه اروپا جدا خواهد بود و خودش از هم فروپاشیده است.
وی همچنین عنوان کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی اقتصاد ایرلند و ایرلندشمالی داشته باشد.
میجر گفت: برخلاف ادعاهای صورت گرفته از سوی حامیان برگزیت، منابع اتحادیه اروپا تنها برای نخبگان نبوده و کل مردم انگلیس طی 43 سال گذشته از آن بهره‌مند شده‌اند.
رهبر پیشین حزب محافظه‌کار افزود: در سال 1973 میلادی زمانی که انگلیس به اتحادیه اروپا پیوست، این کشور به‌ عنوان 'مرد بیمار اروپا ' یاد می‌شد و این در حالی است که هم اینک به دلیل عضویتش در اتحادیه اروپا، دارای یکی از قوی‌ترین اقتصادهای اروپایی است.
تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس نیز در سخنانی خطاب به دانشجویان گفت: خروج از اتحادیه اروپا تاثیر زیادی بر روی زندگی مردم ایرلند دارد و می‌تواند ثبات ایرلندشمالی را به خطر بیاندازد و به آن آسیب بزند.
وی افزود: اروپا نقش مهمی در روند برقراری صلح در ایرلندشمالی داشته است و مردم انگلیس با همه‌پرسی 23 ژوئن با یک تصمیم‌گیری بزرگ مواجه هستند.
تونی بلر اضافه کرد: طرفداران برگزیت، ایرلندشمالی و تاثیرات احتمالی خروج از اتحادیه اروپا بر این منطقه را در جریان مباحثشان نادیده گرفته‌اند .
رهبر پیشین حزب کارگر بیان داشت: اتحادیه اروپا با همه کاستی‌هایش باز جای خوبی برای جمع‌کردن افراد دورهم است.
ابراز نگرانی و هشدارهای همزمان نخست وزیران پیشین انگلیس از دو حزب رقیبت کارگر و محافظه‌کار در دو هفته مانده به برگزاری همه‌پرسی حضور کشورشان در اتحادیه اروپا ، مؤید نگرانی نخبگان انگلیسی از نتایج این‌همه پرسی و تبعات آن خصوصا بر یکپارچگی انگلستان است.
رهبران حزب ملی اسکاتلند تلویحاً گفته‌اند که در صورت رأی مردم انگلستان به برگزیت خواهان برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال خواهند شد.
در همین حال این نگرانی نیز وجود دارد که برگزیت سبب شعله‌ور شدن جریان استقلال‌طلبی در ایرلندشمالی شود .
منطقه ایرلندشمالی به مدت سه دهه ( 2000-1970) شاهد خشونت های گسترده سیاسی و فرقه ای میان اکثریت ناسیونالیست کاتولیک که به دنبال اتحاد ایرلندشمالی اند و پروتستان های حامی انگلیس که به دنبال باقی ماندن تحت لوای بریتانیا هستند، بود، که این خشونت ها در سال 1998میلادی در زمان حکومت تونی بلر، با امضای قرارداد صلح موسوم به ˈجمعه نیکˈ و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید. 
اما فضای سیاسی ایرلندشمالی به‌رغم پایان درگیری‌های مسلحانه، همچنان میان جمهوری خواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس موسوم به اتحادگرایان تقسیم‌شده است و این مساله سبب پیچیده‌تر شدن مسایل این منطقه شده است. 
ایرلندشمالی واقع در شمال جزیره ایرلند در حال حاضر به همراه انگلیس، اسکاتلند و ولز کشور متحد پادشاهی و یا 'بریتانیا' را تشکیل می‌دهد.
براساس نظرسنجی صورت گرفته برای نشریه تلگراف بلفاست، 56 درصد از مردم ایرلندشمالی خواهان ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و 35 درصدشان خواهان خروج از این اتحادیه هستند.
بنابر بر نتایج نظرسنجی جدید موسسه 'یوگو'، 43 درصد مردم انگلیس خواهان ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا هستند که در مقایسه با نظرسنجی قبلی این موسسه دو درصد افزایش یافته است. در مقابل، 42 درصد انگلیسی ها موافق خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند که در مقایسه با نظرسنجی قبلی یک درصد کاهش یافته است. این نظرسنجی روزهای پنجم و ششم ژوئن (یکشنبه و دوشنبه) انجام شد و دو هزار و یک نفر در آن شرکت داشتند.
موسسه نظرسنجی ' او آر بی'، نیز اعلام کرد 48 درصد مردم انگلیس می خواهند که کشورشان همچنان عضو اتحادیه اروپا بماند و 47 درصد نیز خواستار خروج کشورشان از این اتحادیه هستند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.