قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : درگزارش کمیسیون اصل ۹۰ آمده است " زمين‌خواری، جرم پيچيده‌ای ست که دست‌های زيادی در پس آن ديده می‌شود که برخورد قاطع قضايی می ‌تواند اين دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی بايد در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمين‌ها و مستغلات به نام مردم و به کام زمين‌خواران رها نشود."

غریبه ها میزبان شده اند

با شدت گرفتن پدیده زمین خواری طی چند سال اخیر، مناطق بکر و زیبا را یکی پس از دیگری تکه تکه و به جایشان ویلاهای رنگارنگ سبز شدند.

زمین خواری برخی از روستاها را تبدیل به شهر کرده چنانچه در روستاهای نزدیک مناطق ساحلی دیگر اثری از روستانشینی نمی بینیم و غریبه ها میزبان شده اند.

دست های پنهان و ورود افراد بانفوذ به پرونده های زمین خواری، مبارزه با این پدیده شوم را با مشکل مواجه کرده است بطوریکه مدیرکل سابق منابع طبیعی مازندران بارها از حضور اشخاص قدرتمند با چهره های موجه و با عناوین مختلف در پرونده های تجاوز به طبیعت خبر داده بود که این فریادها هیچگاه به گوش شنوایی نرسید.

 

زور تغییر کاربری به کشاورزی می چربد

در این رابطه مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار ما علت اصلی تغییر کاربری را ارزش افزوده زمین ها بخاطر موقعیت گردشگری و اقتصادی نبودن کشاورزی می داند و می گوید: مهمترین اقدام فرهنگ سازی ست و باید با آگاه سازی مردم از این تغییر کاربری ها جلوگیری نمود.

رضا دوستی ایرانی، با ذکر این نکته که حتی فرهنگ سازی باید توسط دولت ها اتفاق بیفتد، تاکید می کند: باید به سمتی برویم که با یکپارچه سازی اراضی ، از خُرد شدن زمین ها جلوگیری نموده و به اقتصاد کشاورزی کمک شود و کشاورزان برای تامین معیشت خود به سمت تغییر کاربری نروند.

وی با اشاره به اینکه با یکپارچه سازی اراضی می توان کشاورزی را رونق داد، می افزاید: دولت باید با برنامه ریزی، از واردات بی هنگام محصولات کشاورزی جلوگیری و با تشکیل تعاونی ها و تشکل های کشاورزی در جهت اقتصادی نمودن کشت و زرع اقدام کند.

دوستی ایرانی، بر انجام کار آمایشی تاکید می کند و یادآور می شود: با زون بندی اراضی و مشخص نمودن زون های گردشگری، کشاورزی و صنعتی می توان از تفکیک و خُرد شدن اراضی جلوگیری نمود.

مدیر امور اراضی مازندران سنددار نمودن اراضی را گام موثر بعدی در بهینه سازی و اقتصادی نمودن کشاورزی می داند و می گوید: با این اقدام کشاورزان می توانند از امکانات و تسهیلات بانکی بهره مند و به کسب و کارشان رونق ببخشند.

 

توقف 222 تغییر کاربری در 20 روز

دوستی ایرانی از تشکیل اکیپ گشت ویژه حفظ کاربری اراضی در 22 شهرستان مازندران خبر می دهد و خاطرنشان می کند: این اکیپ ها متشکل از یک افسر گشت، مهندس کشاورزی و راننده می باشد که با ایفا نمودن نقش ترویجی و فرهنگ سازی، کار بازدارندگی در تغییر کاربری را دنبال نموده و بر اجرای درست مجوزهای صادره نظارت دارند.

وی با بیان اینکه زمین ها خُرد شده اند و تمایل به تغییر کاربری ها زیاد شده است، ادامه می دهد: ساخت و سازهای شبانه، روش جدید تغییر کاربری هاست بطوریکه برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان، کشیک های شبانه روزی را در ایام نوروز فعال نمودیم که در این رابطه 222 تغییرکاربری متوقف شدند.

مدیر امور اراضی مازندران با تاکید بر این نکته که تقریباً تغییر کاربری ها کنترل شده است، می افزاید: سیاست ما پیشگیری از تغییر کاربری ها بوده و از ابتدا نمی گذاریم جرقه این کار زده شود.

به استناد تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری با اجازه دادستان، راساً اقدام می کنیم و زمین را به حالت اولیه اش بازمی گردانیم.

دوستی ایرانی، به راه اندازی سامانه تلفنی 131 اشاره می کند و از مردم می خواهد که در هرجایی تغییر کاربری اراضی را مشاهده نمودند، با این شماره اطلاع دهند.

 

دخالت مدیران بی تفاوت و قانون گریز

مدیر امور اراضی مازندران از محکوم شدن چند دهیار که پروانه های غیرمجاز صادر نمودند خبر می دهد و می افزاید: در حال حاضر تمام دهیاران از اهمیت موضوع باخبر شده اند.

دوستی ایرانی اضافه می کند: متاسفانه برخی از مسولین در مقاطعی به تغییر کاربری ها کمک می کنند مثلا دهیاران مجوز تغییر کاربری صادر و ادارات خدمات رسان نیز انشعابات غیرمجاز می دهند که باعث می شود فرآیند تغییرکاربری به سهولت انجام شود.

درحال حاضر به همه دستگاه های خدماتی اطلاع رسانی شده و هرگونه واگذاری انشعاب باید با هماهنگی جهاد کشاورزی صورت گیرد.

مدیر امور اراضی مازندران در رابطه با این پرسش که میزان دخالت مدیران در تغییر کاربری ها چگونه است؟ می گوید: متاسفانه برخی از مدیران بی تفاوت و قانون گریز می باشند!

مازندران بخاطر شرایط خاص جغرافیایی و زیست محیطی مورد تهاجم بیشتری واقع شده و مازنی ها با رویکرد اقتصادی و معیشتی و غیربومی ها با رویکرد تفریحی و رفاهی به تغییرکاربری ها دامن می زنند.

دوستی ایرانی با بیان اینکه اجرای طرح "کاداستر" یا حدنگاری اولویت اول ماست، خاطرنشان نمود: در این طرح، سنددارنمودن ارضی کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد اراضی مازندران تداخل دارند، می گوید: طرح رفع تداخل از برنامه های اصلی ماست تا اختلاف مالکیتی مردم و دولت برای همیشه حل شود.

 

زمین خواری در شب های شمال

با بررسی ریشه ای معضل زمین خواری در استان های شمالی درمی یابیم که یکپارچه نبودن اراضی و مقرون به صرفه نبودن کشاورزی علت اصلی وقوع این پدیده است.

کشاورز شمالی که از پسِ هزینه های تولید بر نمی آید و برای تامین معیشت خود با مشکل مواجه است، فروش زمین های اجدادی را تنها راه خروج از بحران اقتصادی می داند تا از این طریق خود و فرزندانش به نان و نوایی برسند.

این روزها برای فرار از قانون، شب های شمال فرصت مناسبی برای زمین خواریست و متخلفان، شبانه به زمین های بی گناه حمله ور می شوند تا اینگونه ازدست قانون فرار کنند.

برای جلوگیری از این رخداد ناگوار تنها چند راه پیش رویمان است؛ با فرهنگ سازی نقش بازدارندگی ایجاد نماییم، با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی رونق را به این حرفه برگردانیم و با نظارتی دقیق و جامع، دست دلالان و متخلفان را کوتاه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.