باراک اوباما، هیلاری کلینتون و پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همگی طرح ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا را که توسط دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مطرح شده بود را رد کردند.

 ترامپ زیر آتش توپخانه جمهوریخواهان و دموکرات‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان و همچنین مقامات رسمی هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواهِ این کشور، دونالد ترامپ نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را به دلیل اظهارات خود در مورد حادثه خونبار اورلاندو مورد ملامت و سرزنش قرار داده و سخنانان وی را کاملا رد کردند. ترامپ گفته بود که باید به صورت موقتی مانع از ورود مسلمانان به خاک ایالات متحده آمریکا شد.

هیلاری کلینتون رقیب اصلی ترامپ در انتخابات پیش رو نیز با بیان این جمله که «سیاست های ترامپ آمریکا را ناامن تر خواهد ساخت» وی را زیر آتش توپخانه خود قرار داد.

بر اساس نظرسنجی های اخیر درباره انتخابات آمریکا، کلینتون همچنان از ترامپ جلوتر است علی رغم اینکه برنی سندرز نامزد دیگر دموکرات ها در انتخابات هنوز تسلیم نشده است و کلینتون باید برای متحد ساختن سران درون حزب تلاش بیشتری بکند.

اوباما نیز در این باره گفت: «آیا ما قصد داریم تا با تمامی مسلمانان آمریکایی رفتار متفاوتی داشته باشیم؟ آیا قصد داریم تا به دلیل دینی که آن ها دارند میانشان تبعیض قائل شویم؟» وی در ادامه سخنانش افزود که این آمریکایی نیست که ترامپ به دنبال آن است.

ترامپ نیز در واکنش به این اظهارات گفت: «اوباما مدعی است که دشمنان ما را می شناسد ولی او همچنان دشمنان ما را نسبت به مردم آمریکا و متحدین آن در الویت قرار می دهد.»
وی طی یک بیانیه ایمیلی گفت: «اگر من رئیس جمهور شوم همواره آمریکا را در الویت اول خود قرار می دهم.»

ترامپ یک روز پس از حادثه اورلاندو گفته بود: «اوباما از من بیشترعصبانی است تا از مهاجم حادثه اولاندو، او باید خشم خود را بر سر تیرانداز آن حادثه خالی کند نه بر سر من.»

هیلاری کلینتون نیز سخنانان ترامپ در این باره را «زننده» و «غیر محترمانه» خواند. وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده در جمع هوادارانش در پیتسبورگ اظهار داشت: «حتی زمانی که اختلافات سیاسی وجود داشته باشد این ادبیات نباید متعلق به فردی باشد که به دنبال ریاست جمهوری یک کشور است.»

وی ادامه داد: «باید این سوال را پرسید که آیا سران حزب جمهوریخواه به پای این نامزد نهایی هم حزبشان خواهند ایستاد و یا اینکه وی را در زمینه اتهام زنی به رئیس جمهور آمریکا همراهی خواهند کرد.»

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت باید با مسلمانان معتدل و میانه رو متحد بود و به جای اینکه مانع از ورود تمامی مسلمانان به خاک آمریکا شد باید با تروریست‌ها مبارزه کرد. وی گفت ایالات متحده باید فرایند غربالگری پناهجویانی که قصد ورود به این کشور را دارند دقیق تر انجام دهد نه اینکه به آن ها آزمون مذهبی تحمیل کند.

دیگر سران احزاب دموکرات و جمهوریخواه مانند سناتور رون جانسون جمهوریخواه و سخنگوی وی برایان ریزینجر، اظهارات ترامپ را اهانت آمیز و اشتباه خواندند و وی را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.