در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب برخلاف رویه معمول خود در مورد توقیف یک رسانه سکوت اختیار کردند اما فعالان رسانه‌ای جریان اصولگرا از دولت در خصوص توقیف جهان‌نیوز انتقاد کردند.

از خوشحالی به دلیل توقیف جهان‌نیوز تا ابراز تأسف برای تحمل روحانی و دولتمردانش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، پایگاه تحلیلی خبری جهان‌نیوز یکی از رسانه‌های مطرح مجازی با تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

 این موضوع واکنش‌هایی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور در پی داشت که در دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بسیار متفاوت بود.

رسانه‌های اصلاح‌طلبی که گاها با تعطیلی یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای ولو کوچک جناح خود با آب و تاب و پرخبر به سراغ این موارد می‌رفتند امروز روزه سکوت گرفتند و برخی از رسانه‌ها حتی خبر توقیف این رسانه را نیز منتشر نکردند.

این درحالی است که همین رسانه‌ها ادعای طرفداری از فضای آزاد اطلاعاتی را دارند و حتی با بازداشت افراد متهم به جاسوسی هم فریادشان به آسمان بلند می‌شود. جالب اینجاست که درهمین رسانه‌ها اخباری از بازداشت « هما هودفر» و یکی از همسران سران فتنه خبر هست اما از توقیف جهان‌نیوز خبری نیست.

اولین واکنش رسمی تحریریه جهان نیوز به توقیف این سایت

سعید ساداتی معاون سردبیر پایگاه خبری جهان نیوز در مطلبی اختصاصی برای کانال خبر فوری درباره توقیف این سایت که عصر امروز صورت گرفت نوشت:

دولت باید خیلی "دردش" آماده باشد که اقدام به "توقیف" جهان کند وگرنه آقای "حقوقدان" که مدعی بود از انتقاد رسانه ها حمایت می کند!

البته به اعتقاد من دلیل اصلی "توقیف" به روزهای قبل از انتخابات مجلس باز می گردد؛ همان روزهایی که پای "آقای برادر" وسط آمد و عده ای فقط از رییس جمهور یک درخواست داشتند و آن اینکه: برای پیدا کردن مبانی فساد بهتر است نگاهی به اطراف خود بکنید!

حالا که چند ماه از آن روزها میگذرد و "آب ها از آسیاب افتاد" وقت آن رسیده بود که به "جهانیان" فهمانده شود که پایشان را از گلیمشان درازتر کرده اند!!!

بگذریم، حرف برای گفتن زیاد است اما الان وقتش نیست

شاید بعدها بیشتر گفتم!

فعلا همینقدر بدانید کافی است که: دولت خیلی "دردش" آمده و دلیل توقیف هم به مباحث رسانه ای و فنی و قس علی هذا مربوط نمی شود.

سیاست متناقض یک روزنامه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب

در همین راستا روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در موضعی عجیب با کم مخاطب نامیدن سایت جهان نیوز تیتر یک خود را با عنوان «بازی سیاسی دلواپسان» ‌به طور خاص بر طبل قانونمداری زد و در مورد توقیف «‌جهان نیوز » با تبرئه وزارت ارشاد نوشت: «انتخاب هئیت نظارت بر مطبوعات به دولت ارتباطی ندارد چراکه این هئیت مجموعه‌ای است که دولت در آن یک نماینده دارد باقی نمایندگان آن ازسایر نهادها هستند. بنابراین ضمن اینکه دولت باید به صیانت از حقوق رسانه‌ها بپردازد و در جهت حفظ چهارچوب آزادی بیان و عقیده عمل کند برخی انتقادات ربطی به دولت ندارد.»

البته معلوم نیست که چرا این رسانه اصلاح‌طلب برای یک سایت کم مخاطب تیتر یک خود را خرج کرده است و چرا این روزنامه برخلاف رویه معمول این جریان در حمایت از رسانه توقیف شده در هر شرایطی عمل کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت:‌ « درست است که دبیرخانه هیئت نظارت در وزرات ارشاد تشکیل می‌شود ولی اگر وزارت ارشاد قرار بود به مدیریت هیئت نظارت بپردازد و آنچه از دبیرخانه می آید رای و نظر او باشد در هر دوره‌ای دولت‌ها می توانستند مجوز صادر کنند برای حمایت از سیاست‌های خودشان و اینکه مجوزهای منتقدانشان را باطل کنند.»

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز در خبری یک خطی و مختصر آورد: عليرضا زاكاني در واكنش به احتمال شكايت از نشريه‌اش: با مستندات كامل به دادگاه مي‌روم.

 

رویکرد کلی دولت یازدهم برای بستن دهان منتقدین اثر معکوس خواهد داشت

علیرضا زاکانی مدیرمسئول هفته‌نامه پنجره در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص توقیف سایت خبری جهان‌نیوز خاطرنشان کرد: در این موضوع دو خطا صورت گرفته است یکی بداخلاقی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب در انتساب مسئولیت آن سایت به اینجانب در حالی که جهان‌نیوز یک رسانه حرفه‌ای با مدیرمسئول و هیات تحریریه مشخص و ثبت شده است و طبیعتاً توان پاسخگویی و دفاع از خود را در مراجع صالحه داراست. دومین خطا هم به رویکرد کلی دولت یازدهم برای بستن دهان منتقدین مربوط است که البته باید گفت اینگونه اقدامات در جامعه اثر معکوس نسبت به خواست آنها را به دنبال خواهد داشت.

 

ابراز خوشحالی از تعطیلی جهان نیوز!

دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی خود از رفتار متناقض داعیه‌داران آزادی نوشت و گفت: «جهان‌نیوز به دلیل افشاگری پیرامون دولت میلیاردرها توقیف شد. متعاقب این اقدام، برخی فعالین رسانه ای رئیس جمهور سابق، ضمن خوشحالی از توقیف جهان نیوز و آرزوی توقیف رجانیوز، هشتگی با عنوان " تکرار می کنیم از توقیف جهان نیوز خوشحالیم " راه اندازی نمودند. این اقدام نمی تواند با انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن سنخیت داشته باشد.

 

پیرهادی:‌ تناقض در نان اعتدال خوردن و امنیتی‌ترین نگاه‌ها را داشتن

محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران نوشت: خبر توقیف جهان نیوز که در رسانه معلوم الحال بی.بی.سی و شبکه‌های معاند، منتشر شد به غیرتتان مرحبا گفتم که دشمن شادمان کردید و این است نتیجه عملی خلاف همان وعده‌ای که زنده باد مخالف من و شنیدن صدای منتقدان که می‌گویید و از هر تریبونی اعلام می‌کنید را هرگز نه می شناسید و نه به آن عمل می کنید.

نان اعتدال خوردن و امنیتی‌ترین نگاه‌ها را داشتن، منتقدان را به سخره گرفتن و با کلمات درشت با آنها سخن گفتن البته دیرهنگامی است همگان را به شگفت واداشته است و این هم نمونه روشن دیگری که نشان می دهد سخن از انتقاد پذیری آن است و عمل به آن دست کم برای اعتدالیون این روزگار دشوار.

البته این را بدانید که با توقیف یک رسانه، نمی‌توانید اندیشه و قلم را هم توقیف کنید.‌ این برخوردها، جبهه انقلاب و رسانه های فعال در این حوزه را دلبسته‌تر و همگراتر می‌کند و آنان را مصمم‌تر برای افشای حقایق در راستای رسالت رسانه‌ای خواهد کرد.

انگیزه اصلی از توقیف رسانه‌هایی از جنس جهان نیوز، اظهر من الشمس است و دیر یا زود دم خروستان برای عموم مردم نیز معلوم می‌شود و آن وقت است که روی برخی سیاه‌تر از همیشه خواهد شد.

مادامی که رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی خار چشم دشمنان انقلاب هستند و انقلابی عمل می‌کنند باید هزینه دهند و البته این هزینه را با جان و دل می پردازند.

 

رضایی:‌ دولت قلب رسانه‌های منتقد را هم سیمانکاری می‌کند

ابراهیم رضایی، مدیرمسئول سابق جهان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « امروز که جهان‌نیوز توقیف شد، خدا را شکر کردم که قوه قضاییه و نیروهای مسلح و زندان‌ها و کلانتری‌ها تحت کنترل دولت نیست، خدا را شکر که این دستگاه‌ها استقلال دارند و مرئوس وزارت ارشاد نیستند که اگر بودند در کنار توقیف جهان‌نیوز و دیگر رسانه‌های منتقد، امروز در قلب لشکر دلواپسانِ حیثیت و عزت ایران نیز سیمان می‌ریختند.

بستن دهان جهان‌نیوز اگر چه تلخ است اما می‌تواند حاکی از آینده‌ای روشن باشد. معمولاً وقتی دولت‌ها به آخر خط می‌رسند، عرصه را بر منتقدان تنگ می‌کنند، معلوم است بد جوری عصبانی‌اند که به یک سایت غیر همسو هم رحم نمی‌کنند. توقیف جهان‌نیوز در فاصله کمتر از یک سال تا انتخابات 96 می‌تواند نوید فردایی بهتر برای میهن باشد، ان‌شاالله.»

 

مهدیان:‌ تکنوکرات‌ها دیکتاتورند

محسن مهدیان روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای و از سردبیران سابق جهان در مطلبی به بهانه توقیف جهان نیوز در سایت الف نوشت: « یالثارات الحسین و 9 دی و امروز هم جهان نیوز تعطیل شدند. ممکن است تخلف کرده باشند و اما قضاوت این بخش بماند بعد محکمه. فی الحال یالثارات با حکم دادگاه توانست حیات مجدد پیدا کند. پس در اصل قانونی بودن تصمیم دولت در تعطیلی رسانه ها شبهه است. اما قضاوت اینجا نیست.

به این فهم ماجرای تعطیلی رسانه ها به انقلابی ها منحصر نمی شود. این دومینو ادامه دارد و دامن رسانه های اصلاح طلب را هم خواهد گرفت. اما این پیش بینی و نه پیشگویی از کجاست؟ از منش و روش جریان کارگزارن. تکنوکرات ها، به جهت ساختاری دیکتاتور ترند.»

وی افزود: « کارگزاران، چه نوع سازندگی اش و چه اعتدالش یک ماهیت یکسان و تغییر ناپذیردارد. کارگزاران یعنی جریان سنتی حافظ وضع موجود. وضع موجود نیز نقطه بهینه و دارای حداکثر مطلوبیت برای جریان فن سالار در قدرت است. هر نوع تغییری در جریان قدرت فن سالار( تکنوکرات) محکوم به حذف است. فرقی هم نمی کند در این نقطه چه ظلم هایی می شود.جریان تکنوکرات برخلاف ظاهرش، با اصلاح طلب ها تفاوت جدی دارند. اصلاح طلب ها شعار آزادی دارند. برای آزادی تلاش هم می کنند. اما جریان فن سالار سیاسی هیچگاه شعار آزادی نمی دهند چراکه شعار آزادی را مخل استقرار قدرت موجود می دانند.»

 

توکلی:‌ چرا شفاف برخورد نمی‌ کنید؟/ هیأت نظارت برای این نحوه کار باید از ملت عذرخواهی کند

احمد توکلی نماینده شاخص مجلس نهم در کانال تلگرامی خود نوشت: « جهان نیوز کی و چه شایعه ای را پخش کرده است؟ کی و کدام امر خلاف واقع را منتشر ساخته است؟ چه مطلبی را و از چه کسی و کی پخش نموده است؟ همه این تخلفات را مرتکب شده یا برخی از آنها را و چند بار؟ این شیوه منع مردم از حقوق قانونی در اسلام هست؟ در تجربه های موفق قضایی بشری هست؟»

وی افزود: شفافیت رفتار حاکمان یکی ار ارکان مشروعیت حاکمیت است. شفافیت را رهبر حکیم ما این طور تعریف کرده است:" شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد."هیأت نظارت این جور رفتار کرده است؟

 

محمدی: جهان‌نیوز می‌خواست آن پرده را بالا بزند

همچنین مهدی محمدی در باره توقیف وبسایت جهان‌نیوز در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

« وب سايت جهان نيوز توسط اعتداليون حذف شد، به عقيده من؛ نه به دليل حرف هايي كه زده، بلكه به دليل آنچه بو برده بودند ممكن است در آينده بگويد. جهان نيوز قبلا گوشه هايي از پرده اي را بالا زده بود كه كنار رفتن كامل آن بزرگترين هراس "ميانه روهاي بي كفايت" ايراني است. ماجرا به روايت اجمالي داستاني مربوط است كه نشان مي داد برجام اگر براي مردم آب نداشته براي عده اي نان داشته است. آن پرده البته بالا زده خواهد شد. جهان نيوز هم كه نباشد هم كيشانش هستند. جهان نيوز هم البته برخواهد گشت چرا كه در اين ملك عدل حاكم است.»

 

آستانه تحمل دولت چرا این قدر پایین است؟

محمد ایمانی نیز در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

«کاربست تاکتیک دوگانه «مخمل» و «چدن»علیه منتقدان دولت وارد فاز تازه ای شده است.از استبداد رای و تحمل نکردن منتقدان به خدا پناه می برند، اما گویا بعد از همه استعاذه ها به خدا، باز شیطان گولشان می زند و وسوسه می کند به استبداد رای و بستن دهان منتقدان. دیروز نشریه 9دی و امروز پایگاه اینترنتی جهان نیوز. صف شکایت و دادگاهی کردن دیگر نشریات نقاد هم که در حال طولانی شدن است .به نظر شما آستانه تحمل دولت چرا این قدر پایین است؟

اگر«دلایل قوی باید و منطقی نه رگ های گردن به منطق قوی»،چرا دولتیان این چنین بی محابا رگ گردن نشان می دهند؟خشم و حذف که جای پاسخ یا کارنامه را نمی گیرد، می گیرد؟!»

این فعال سیاسی اقتصادی نوشت: این طرز برخورد با آزادی که یکی از ارکان نظام اسلامی است چه می کند؟ سرمایه اجتماعی را چقدر کاهش میدهد؟ با نخستین رسالت مطبوعات یعنی " روشن‌ ساختن‌ افکار عمومي‌" چه نسبتی دارد؟

توکلی در پایان اشاره کرد:‌ هیأت نظارت برای این نحوه کار باید از ملت عذرخواهی کند و برای زیانهایی که با این رفتار به مصالح ملی وارد آورده توبه کند. در ماه مبارک رمضان، توبه از گناه بزرگ متهم ساختن نظامی برآمده از خون شهیدان و به نام اسلام عزیز، بهتر پذیرفته می‌شود.

 

ایمانی:‌ انقلابی بودن و انقلابی کار کردن، بدون سختی نیست!

وحید ایمانی مجری برنامه زنده متن حاشیه در صفحه شخصی خود نوشت:

انقلابی بودن و انقلابی کار کردن، بدون سختی نیست!

گاهی توهین می شنوی، گاهی تهمت، گاهی تهدید و اگر هیچکدام افاقه  نکرد، یا سانسور می شوی و یا برای همیشه حذفت می کنند!

اصلا انقلابی بودن با آسودگی در تعارض است. و قرار نیست آرامشی در کار باشد.
انقلابی بودن درد دارد! و برای انقلابی ماندن باید هرچیزی را به جان بخری...

به برادر انقلابی عزیزم آقا مرتضی خلفی زاده و همه بچه های پایگاه خبری جهان نیوز خداقوت میگم.

رهبر عزیزمان چند روز پیش گفتند که جوان انقلابی و جوانی که دنبال خوشگذرانیست، برایشان متفاوت است و  برای انقلابی ها دعا می‌کنند و قطعاً اجرشان نزد خدا محفوظ است. چه نویدی قشنگتر و دلگرم کننده تر از این میخواهید؟! حتی اگر بدون دادگاه و تشریفات قانونی توقیف شده باشید!

همانطور که این روزها، بانک رفاه کارگران، سه دروغ پیاپی شده است، افشای اسرار امنیتی هم توسط جهان از همان دست دروغ هایی است که باورش حتی برای مخالفین شما هم غیر قابل قبول است.

چرا که جهان ثابت کرده که دغدغه اش حفظ آبروی انقلاب و نظام و اسلام و مکتب عزیز تشیع است.

شاید قرار است در روند افشاگری های شما  وقفه ایجاد شود، اما تعطیلی را در خواب خواهند دید.

مطمئنم که جهان خیلی زود، محکم تر و قوی تر و پر توان تر به کارش ادامه خواهد داد.
 انشالله...

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    دولت اعتدال که میرفتید این بود ?