باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با کنار هم قرار دادن داعش، روسیه و برگزیت به عنوان چالش های سه گانه فراروی غرب، خطاب به سران کشورهای عضو ناتو حاضر در نشست ورشو پایتخت لهستان، تاکید کرد که باید تدابیری سختگیرانه برای مقابله با این تهدیدها اتخاذ کنند.

اوباما مسکو و داعش را چالش اصلی غرب اعلام کرد/ تشدید مواضع ضدروسی ناتو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، موضوع های اصلی نشست دو روزه ناتو که امروز (جمعه) آغاز شده و فردا با اجلاس سران 28 کشور عضو از جمله اوباما پایان می یابد، روسیه و تروریسم است.
خبرگزاری روسیا سگودنیا امروز (جمعه) به نقل از سخنان اوباما خطاب به سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی نوشت: اقدام های خصمانه روسیه علیه اوکراین، تهدید کننده دیدگاه و مواضع ما در باره اروپا به عنوان منطقه صلح و آزادی است و اعضای ناتو باید تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش، برگزیت و مقابله با داعش برعهده گیرند.
وی در ادامه موضوع گروه تروریستی تکفیری داعش را مطرح کرد و گفت: حمله های تروریستی از سوی داعش یا با تشویق این گروه انجام می گیرد و جان بسیاری از شهروندان کشورهای عضو ناتو را گرفته است و از سوی دیگر پیامد مناقشه ها از آفریقا تا سوریه و افغانستان سبب شده موج پناهجویان اروپا را فراگیرد.
رییس جمهوری آمریکا در پایان گفت: با توجه به حضور من در نشست سران ناتو و اتحادیه اروپا، باید یادآوری کنم که لازم است کشورهای عضو ناتو اراده سیاسی خود را بسیج کرده و تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش ها (روسیه، برگزیت و داعش) برعهده گیرند. 
الکساندر ورشبوو معاون دبیرکل ناتو امروز در نشست مقدماتی ورشو پیش از آغاز اجلاس سران کشورهای ناتو، گفت: با ناراحتی اذعان می کنیم که به رقابت راهبردی دراز مدت با روسیه وارد شده ایم و این مساله نشان می دهد ناتو روند جدید تغییرهای خود را بر اساس این ماموریت آغاز می کند.
وی که سفیر اسبق آمریکا در روسیه نیز بوده است، افزود: این دگرگونی ها متفات با اقدام های ناتو پس از جنگ سرد خواهد بود، ولی همچنان عملیات تقویت مرزهای شرقی کشورهای عضو را ادامه خواهیم داد. 
در اجلاس ناتو هیات های 28 کشور عضو و 26 شریک این پیمان، نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند. 
ناتو که از سال 2014 فعالیت شورای همکاری با مسکو را تقریبا متوقف کرده است با وجود هشدارهای مکرر روسیه حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود عقب نشینی کند.
نتیجه نشست ورشو با دو موضوع اصلی روسیه و تروریسم برای مسکو بسیار مهم است و البته همانگونه که انتظار می رفت ادامه و حتی گسترش همان سیاست های ضد روسی است.
اکنون نظامیان غربی در قالب ناتو و آمریکا در شرق اروپا، دریای بالتیک و سیاه، مستقر شده اند، بگونه ای که در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی دو کشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
از سوی دیگر، یگان هایی از ارتش این کشورها با همکاری نیروهای ناتو و آمریکا جنگ با دشمن فرضی را که در این منطقه جز روسیه نمی تواند باشد، تمرین می کنند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.