قدس آنلاین/مرتضی روشنی: فرماندار مشهد در همایش جایگاه و اهمیت انجمن های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از انتخاب خانه منوچهری به عنوان دفتر مرکزی این انجمن خبر داد.

انتخاب خانه منوچهری به عنوان دفتر مرکزی انجمن های میراث فرهنگی

فرماندار مشهد از انتخاب خانه منوچهری به عنوان دفتر مرکزی انجمن‌های میراث فرهنگی خبر داد.

رضا منصوری در نخستین همایش تبیین جایگاه و اهمیت انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در محل موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: حفظ جایگاه میراث فرهنگی و صیانت از آثار آن در تمام دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص که میراث فرهنگی در رشد صنایع دستی و گردشگری نیز نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه گردشگری، اظهار کرد: مساله توریسم در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کشور ما با توجه به ظرفیت‌های بالایی که از آن بهره می‌برد همواره می‌تواند در این عرصه درخشان عمل کند.

رئیس انجمن میراث فرهنگی مشهد افزود: مشهد 2017 فرصت بسیار خوبی است که ظرفیت‌های این شهر را به جهان معرفی کنیم و موضوعاتی مثل معرفی مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی باید مدنظر قرار بگیرد.

منصوری درباره احیا انجمن های میراث فرهنگی نیز گفت: خوشبختانه انجمن‌های میراث فرهنگی در کشور احیا شده‌اند و در استان ما نیز تمام شهرستان‌ها انجمن خود را تشکیل داده‌اند و انجمن شهرستان مشهد هم شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده است.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت انجمن‌ها بسیار گسترده است و در تمام روستاها می‌توانند فعالیت کنند و کاری کنند تا هنرها و سایر ظرفیت‌های خود را به گردشگران معرفی کنند.

منصوری افزود: امروز نیاز به سفر برای همه حس می‌شود و این انجمن‌ها می‌توانند کاری کنند که قسمتی از مردم را به خود جلب کنند و از مواهب حضور گردشگران نیز در محل زندگی خود بهره ببرند.

وی عنوان کرد: شوراهای روستایی باید تلاش کنند که انجمن میراث فرهنگی خود را حتما در اولین فرصت تشکیل دهند و از این شرایط آماده و مهیا به بهترین شکل بهره ببرند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این همایش اظهار کرد: تاریخ و تمدن هرکشور نماد و هویت آن است و ایران اسلامی دارای قدمت و ریشه های عمیق بوده و جزو تمدن سازان بشریت به شمار می رود.

زارع صفت ادامه داد: با وجود اینکه خوشبختانه در این زمینه هیچ کمبودی نداریم اما آنگونه که شایسته است به داشته هایمان توجهی نداریم، آن هم در شرایطی که امروز گردشگری و جاذبه های فرهنگی- تاریخی یکی از ارکان اصلی اقتصادی کشورها به شمار می رود.

در ادامه این نشست براتعلی خاکپور رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد طی سخنانی تصریح کرد: اگر درک کنیم که مشهد به خاطر امام رضا(ع) به وجود آمده و چه ظرفیت‌هایی دارد، باید به سازمان میراث فرهنگی کمک کرد که این مجموعه مشهد را به عنوان موتور محرک توسعه شرق کشور مطرح کند.

رئیس دبیرخانه مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی شهرِ کشور تصریح کرد: انجمن‌های میراث فرهنگی باید شرایط را برای حضور و بروز بخش خصوصی را در حیطه وظایف این مجموعه‌ها فراهم کنند تا با سرعت بیشتری شاهد رشد این عرصه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر باید از دل این انجمن‌ها بیرون بیاید و ما نیاز به همکاری با یکدیگر داریم تا بتوانیم راه را برای ساختن آینده‌ای خوب و رو به رشد فراهم بیاوریم.

خاکپور افزود: مشهد 2017 بهترین زمان برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی است و انجمن‌های میراث فرهنگی در کنار بخش خصوصی باید نهایت تلاش خود را داشته باشند تا ما هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم از این رویداد مهم و فرصت کم‌نظیر نهایت بهره و استفاده را ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.