بندهای توافق بین آنکارا-تل آویو با ۶ بند در حالی منتشر شده که در آن هیچ اشاره‌ای به محاصره غزه و کمک به مردم این منطقه نشده است.

توافقنامه سیاسی آنکارا- تل آویو / غزه در توافقنامه جایی ندارد !

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دوشنبه هفتم تیرماه «بن علی ییلدیریم» نخست وزیر ترکیه از عادی سازی روابط آنکارا- تل آویو خبر داد که بعد از 6 سال صورت پذیرفت که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

امروز رسانه‌های ترکیه در این باره اقدام به انتشار بندهای این تفاهم کردند که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بند اول این تفاهم مربوط به تعهد رژیم صهیونیستی است که طی آن، تل آویو مبلغ 20 میلیون دلار بابت غرامت به خانواده کشته شدگان کشتی ماوی مرمره بپردازد. این پول به حساب دولت جمهوری ترکیه واریز خواهد شد.

بند دوم این توافقنامه مربوط به پرداخت غرامت است که در یک نوبت به حساب دولت آنکارا ریخته می‌شود. این پرداخت پول 25 روز پس از عقد تفاهمنامه انجام می‌گیرد.

بند سوم مربوط به مسئول دولت ترکیه است که پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان با دولت آنکارا می‌باشد.

بند چهارم مربوط به تعهد ترکیه مبنی بر عدم پیگرد قضایی کماندوهای صهیونیستی در مجامع بین‌المللی نسبت به حمله به کشتی ماوی مرمره و کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ترکیه است. همچنین خانواده‌های این افراد نیز نمی‌توانند اقامه دعوی داشته باشند.

بند پنجم این تفاهمنامه مربوط به عدم ایجاد پرونده برای سربازان صهیونیستی در دادگاه‌های ترکیه است.

بند ششم این تفاهمنامه آمده است که پس از آنکه فرایند حقوقی این تفاهم در دادگاه‌های دو کشور به تصویب رسید، کانال‌های دیپلماتیک بین دو طرف برای روابط سیاسی گشایش خواهد یافت.

نکته مورد توجه اینکه در این تفاهمنامه درباره غزه و لزوم رفع محاصره آن و یا سازوکار رسیدگی به این موضوع چیزی گفته نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.