قدس آنلاین/ هنگامی طاهری: نظارت بر فراورده‌های دامی سطح کشور توسط اکیپ‌های دام پزشکی فعال شد.

تشدید نظارت بر فراورده‌های دامی در سطح مشهد

مدیرکل دام پزشکی خراسان رضوي با اعلام این خبر گفت: باتوجه به ورود خیل زائران به دلیل دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)، ساعت کار اکیپ‌های نظارتی سطح شهر را افزایش داده‌ایم تا از سلامت غذایی زائران اطمینان یابیم.

روحانی نژاد در این خصوص به کنترل هتل‌ها، کبابی‌ها، رستوران‌ها و مناطقی که بیشتر مورد تردد زائران است اشاره کرد وافزود: حتی بازدیدهای سرزده داریم تا در هر لحظه نگرانی بازدید کنترل موجب شود افراد مرتبط با تهیه مواد غذایی زائران از سلامت آنچه تهیه می‌کنند مطمئن باشند.

او بیان داشت: در چهار ماهه اول امسال 66 مورد به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند که 17 مورد به پلمب منجر شده است.

وی این موارد را شامل متخلفان مواد  غذایی و حمل ونقل غیربهداشتی یا غیرمجاز این مواد عنوان کرد.

او با اشاره به قرنطینه‌های بین راهی تصریح کرد: کسانی که از ما مجوز بهداشتی حمل مواد غذایی می‌گیرند، حتی به صورت آنلاین هم در طول مسیر تحت نظارت و کنترل هستند و باید در مقصد تأیید تخلیه آن‌ها ثبت سیستم بشود.

او افزود: گاه دام‌های روستایی هم که با خودرو حمل می‌شوند بایدبا شناسنامه به دام پزشکی مراجعه کرده و مجوز حمل بگیرند، در غیر این صورت در قرنطینه‌های بین راهی با آن‌ها برخورد می‌شود.

او بیان داشت: هر محموله دامی یا خوراک دام که بخواهد وارد کشور شده یا صادر شود نیز بایداز دام پزشکی مجوز داشته باشد.

او در این خصوص افزود: سال گذشته حدود 170 هزار رأس دام زنده از استان به کشورهای عربی صادر شد که تمام خدمات حوزه این کار با دام پزشکی است.

وی مدت زمان قرنطینه دام‌ها برای صادرات را 20 روز عنوان کرد.

او البته تأکید کرد قوانین حکومتی برای برخورد با متخلفان بسیار قدیمی و در مقابله با جرایم غیربازدارنده است.

وی یادآور شد: البته همکاری مرتبطان بامواد غذایی با ما خوب است و ما جرایم کیفری را به دادگاه ارجاع می‌دهیم.

او بیماری شایع امسال در حوزه دام را تب برفکی عنوان و خاطرنشان کرد: در حوزه طیور در استان هیچ بیماری خاصی وجود نداشت، به طوری که تلفات غیرمعمول در مقایسه با کشور وجود نداشت.

دکتر روحانی حتی در مورد بیماری‌های واگیر وحوش هم اظهار داشت: با اینکه نگران گسترش تب برفکی بودیم، اما با همکاری خوب محیط زیست این بیماری هم به وحوش انتقال نیافت.

او با اشاره به جایگاه دام پزشکی استان در بحث حاکمیتی اظهارداشت: پیشتر برخی از دست اندرکاران درصدد تغییر برخی قوانین یا بی اهمیت جلوه دادن آن بودند، اما امروز به این باور رسیده‌اند که دام پزشکی در اعمال قوانین ثابت قدم است.

وی بیان داشت: باید خدمات به گونه‌ای باشد که مدیریت پرورش دام در بحث سلامت گله و طیور حساس شده و با کاهش تلفات، سطح تولید افزایش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.