قدس آنلاین/ علی محمدزاده: دبیر کارگروه نجات کشف‌روددر گفت و گو با قدس آنلاین : گفت: تخلیه تانکرهای فاضلاب و پساب شهرک چرم‌شهر و شهرک صنعتی توس تهدیدهای جدی کشف رود است.

فاضلاب شهرک‌های صنعتی توس و چرم شهر و تانکرهای فاضلاب؛ تهدیدهای جدی کشف رود

حسین علی میرزایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما افزود: متأسفانه موضوع تخلیه تانکرهای فاضلاب در بستر کشف رود از سال‌ها قبل چالشی جدی در حوزه حفاظت از سلامت کشف رود بوده و ساماندهی یا مدیریت تانکرها همواره مورد مناقشه بین شهرداری و آب و فاضلاب بوده است.

وی افزود: هر چند هر کدام از این مجموعه‌ها دلایلی برای نپذیرفتن مسؤولیت خود دارد، ولی در یک سال گذشته گام‌های خوبی برای نجات کشف رود برداشته‌اند، این در حالی است به دنبال اجرای عملیات آزادسازی حریم کشف رود سکوهای محل تخلیه تانکرها در کشف رود تخریب شده است.

وی ادامه داد: به دنبال تخریب سکوها ابتدا تخلیه تانکرهای فاضلاب در کشف رود ممنوع شد، اما چون تانکرها، فاضلاب‌ها را در نقاط مختلف تخلیه می‌کردند، پیامدهای اجتماعی و بهداشتی منفی آن بیشتر شد و در نهایت برای جلوگیری از آلودگی بیشتر زیست محیطی مقرر شد تانکرها در محدوده تصفیه خانه اولنگ تخلیه شوند.

علی میرزایی گفت: در مقابل پیگیری توسعه تصفیه خانه‌ها و احداث تصفیه خانه جدید هم بیشتر از گذشته در دستورکار متولیان قرار گرفته که تنها مشکل آن موضوع تأمین اعتبار است که در صورت تأمین آن مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

دبیر کارگروه نجات کشف رود افزود: به هر حال یکی از تهدیدهای جدی ورود فاضلاب شهرک چرم شهر و شهرک صنعتی توس به کشف رود است که به دلیل ترکیبات خطرناک این نوع از فاضلاب‌ها لازم است دستگاه‌های متولی با جدیت و قاطعیت بیشتری نسبت به پایان دادن به این وضعیت و احداث تصفیه خانه‌های مناسب اقدام نمایند.

وی گفت: نجات کشف رود و جلوگیری از ادامه روند گذشته نخستین اقدام کارگروه بوده که خوشبختانه تاکنون یک هزار و 200 هکتار از اراضی حریم کشف رود آزادسازی شده که در نتیجه آن معضل آبیاری مزارع سبزی با فاضلاب هم در این محدوده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود: احیای کشف رود گام بعدی اقدامات کارگروه است که برنامه‌های متنوعی در این بخش طراحی شده و امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط و حمایت‌های قانونی مدیران ارشد بتوانیم شاهد بازگشت سریع‌تر زندگی به این رود قدیمی باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.