نخست وزیر ترکیه از آمریکا خواسته تا هرچه سریعتر فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا را مسترد کند.

درخواست مجدد ترکیه از آمریکا برای استرداد سریع گولن/تیمی آمریکایی به زودی در آنکارا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفت: ما چیزی را از شریک استراتژیک خود آمریکا می‌خواهیم که حق ماست. ما از آمریکا می‌خواهیم تا هرچه سریعتر گولن را به ما بدهد چون او مسبب مرگ افراد زیادی است. لطفا آنچه را که لازم است انجام دهید و به صورت موقت او را بازداشت کنید. به او در کشورتان پناه ندهید. مثل روز روشن است که کودتا را گولن ترتیب داده بود. من مطمئنم که آمریکا باید گام‌های ضروری را برای استرداد او بردارد. آمریکا نمی‌تواند نسبت به این مساله بی‌تفاوت باشد.
درخواست استرداد گولن براساس توافق امضا شده میان آمریکا و ترکیه در سال ۱۹۷۹ می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. براساس این توافق آمریکا ملزم می‌شود تا گولن را بازداشت کند و ترکیه نیز ۶۰ روز زمان دارد تا درخواست رسمی استرداد را به آمریکا بدهد.
ییلدیریم در جمع خبرنگاران ترکیه گفته بود که موضع واشنگتن در قبال استرداد گولن از زمان کودتا تا به اکنون بهتر شده است.
در این راستا شبکه خبری بلومبرگ روز جمعه به نقل از یک مقام دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا به زودی ظرف چند روز آینده تیمی را به ترکیه می‌فرستد تا ادعاهای دولت ترکیه در زمینه تلاش گولن برای کودتا را بررسی کند.
در همین حال، ترکیه روز جمعه چندین تن از استادان دانشگاهی مرتبط با گولن را دستگیر کرد و به ده‌ها مورد از تجارتخانه ها و شرکت‌های مرتبط با سازمان تروریستی گولن یورش برد.
دادستان‌ها همچنین ۸۴ تن از استادان دانشگاهی در سراسر ترکیه را دستگیر کردند.
دادگاهی در آنکارا هم روز پنجشنبه دستور داد تا ۱۹ تن از کارمندان شبکه تلویزیونی TRT  دستگیر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.